میلگرد در بازار 190تومان ارزان شد
گروه بازارنامه- طی مرداد ماه امسال نرخ آهن‌آلات در بازار رسمی و غیررسمی کاهش یافت.فولاد که از ابتدای سال‌جاری با موج سینوسی ناشی از نوسانات نرخ‌های جهانی مواجه شده بود در مرداد ماه امسال روی منحنی نزولی قرار گرفت به گونه‌ای که در این مدت آهن‌آلات به شدت کاهش قیمت داشت.

افت قیمت انرژی و نفت، کاهش نرخ شمش فولاد، آغاز المپیک چین در پکن و تعطیلی کارخانه‌های فولاد در بازارهای جهانی، موجب روند نزولی قیمت فولاد در بازار داخلی شد به طوری که در مرداد ماه امسال نرخ آهن تقریبا به کف بازار رسید.
در این میان و در پی افت شدید قیمت آهن در بازار رسمی و غیررسمی خریداران دچار تردید شده‌اند و این امر رکود معاملات را در این بازار به همراه داشته است. زیرا که از یک سو برخی از مصرف‌کنندگان واقعی در انتظار کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها بوده و از سویی دیگر به علت نبود نقدینگی و عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها اجرای پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه شده است.
در این میان مصرف‌کنندگان راضی، اما تولیدکنندگان به ویژه بخش‌خصوصی ناراضی‌اند و از وضعیت موجود ابراز نگرانی می‌کنند.
فعالان بازار معتقدند با پایان یافتن تعطیلات کارخانه‌های فولادسازی خارجی و بازی‌های المپیک رونق به بازار فولاد باز خواهد گشت و در کشور ما نیز پس از ماه مبارک رمضان شاهد تحولات زیادی در این بخش خواهیم بود.
و اما طی مرداد ماه امسال به‌رغم آنکه فصل اوج مصرف فولاد در کشور ما تلقی می‌شود، اما علاوه‌بر کاهش قیمت‌ها با رکود نسبی در این بازار روبه‌رو بودیم به طوری که در ابتدای این ماه میانگین نرخ هر کیلو میلگرد یک‌هزار و ۳۲۸تومان بود که در نیمه مدت یاد شده به طور متوسط یک‌هزار و ۲۵۶تومان و در پایان همین مدت به مبلغ یک‌هزار و ۱۳۸تومان عرضه شد.
در تاریخ 1/5/87 نرخ میلگرد اهواز یک‌هزار و 340تومان بود که با افت 8/10درصدی در هر کیلو به مبلغ یک‌هزار و 195تومان در پایان مرداد ماه امسال عرضه شد.
میلگرد تولیدی اردبیل و البرز نیز با افت ۱۶ و ۷/۱۰درصدی در هر کیلو از یک‌هزار و ۳۳۰ و یک‌هزار و ۴۰۰ریال در اول مرداد ماه امسال به ترتیب به مبلغ یک‌هزار و ۱۱۵ریال و یک‌هزار و ۲۵۰ریال در پایان این مدت به فروش رسیدند.
میانگین هر کیلو میلگرد تولیدی فولاد آذربایجان در اول مرداد سال جاری به نرخ یک‌هزار و 315 تومان عرضه شد که با افت 15درصدی در هر کیلو و به مبلغ یک‌هزار و 115تومان در پایان مدت مورد بررسی مورد مبادله قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، در پایان مرداد ماه امسال هر کیلو میلگرد تولید داخل با اختلاف نرخ ۱۹۰تومان به بازار تهران عرضه شد.
تیرآهن نیز در مدت یاد شده شاهد روند نزولی قیمت در بازار غیررسمی بود به طوری که هر شاخه تیرآهن 14 از 162 به 155هزار تومان، هر شاخه تیرآهن 16 از 200 به 180هزار تومان و هر شاخه تیرآهن 18 از 260 به 231هزار تومان در پایان مرداد ماه رسید که به ترتیب با کاهش 7، 20 و 29هزار تومانی روبه‌رو بودند.
همچنین سبد تیرآهن درشت که شامل تیرآهن شاخه ۲۲، ۲۴ و ۲۷ بود، با افت قیمت در بازار غیررسمی مواجه شد به گونه‌ای که هر شاخه تیر‌آهن ۲۲ از ۳۶۵ به ۳۴۰هزار تومان، هر شاخه تیرآهن ۲۴ از ۴۰۳ به ۳۷۲هزار تومان و هر شاخه تیرآهن ۲۷ از ۵۲۳ به مبلغ ۵۰۹هزار تومان رسید که به ترتیب از کاهش ۲۵، ۳۱ و ۱۴هزار تومانی در هر شاخه برخوردار بودند.
هر شاخه تیرآهن 20 نیز که در ابتدای مردادماه سال‌جاری به نرخ 328هزار تومان بود، در پایان همین مدت با کاهش 18هزار ریالی به مبلغ 310هزار تومان در بازار تهران به فروش رسید.
رکود حاکم بر بازار غیررسمی آهن‌آلات به بازار رسمی این محصولات نیز کشیده شد و در مردادماه امسال این بازار (بورس کالا) بی‌رونق بود.
قیمت هر کیلو تیرآهن 14 تا 27 ذوب‌آهن اصفهان که در ابتدای مردادماه سال‌جاری به مبلغ یک هزار و 100تومان عرضه شده بود، با کاهش 90تومانی در پایان همین مدت در بورس کالا، مورد مبادله قرار گرفت که افت حدود 9درصدی را در هر کیلو تجربه کرد.
در مدت مورد بررسی، سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵-۳اA فولاد آذربایجان که به نرخ یک هزار و ۲۹۶تومان در بورس کالا پیشنهاد شده بود در پایان همین مدت به مبلغ یک هزار و ۱۲۰تومان رسید که کاهش ۵/۱۳درصدی را در هر کیلو تجربه کرد.
بنابراین گزارش، کاهش جهانی نرخ شمش فولاد به عنوان عامل اصلی رکود در بازار داخل نیز محسوب می‌شود و خود دستخوش نوسان زیادی در بازار کشور ما بود، به طوری که قیمت هر تن شمش فولاد که 1200دلار در بازارهای جهانی و هر کیلو 1130تومان در بازار داخل در اوایل مردادماه امسال مورد مبادله قرار می‌گرفت، هم‌اکنون با افت شدید روبه‌رو شده است.
در پایان مردادماه امسال میانگین نرخ جهانی شمش فولاد به ۸۸۰دلار در هر تن رسید که نسبت به یک ماه گذشته از کاهش ۳۲۰دلاری حکایت می‌کند.