انتخاب مدل مو با شما
مژگان نعیمی- گاهی از مدل موهایمان خسته می‌شویم وتلاش می‌کنیم حالت یا مدل آن را تغییر دهیم. شاید شما هم جزو همین افراد باشید و شاید تا به حال، راه‌های زیادی را امتحان کرده‌اید تا بتوانید موی خوش حالت داشته باشید.

شکل دادن به مو تاریخچه‌ای بسیار طولانی به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران، از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها و مواد معطر و عطر برای این کار استفاده می‌شد، اما الان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی گوناگونی تولید شده که بخشی از درآمد ما صرف خریداری آنها می‌شود.
به هر حال به نظر می‌رسد استفاده از حالت‌دهنده (کاندیشنر) آرایشی و بهداشتی می‌تواند یکی از آسان ترین و بهترین راه‌حل‌ها برای فرم دادن مو و فرم مو است.
هر چه جنس مو خشک‌تر باشد، نیاز بیشتری به حالت‌دهنده دارد. طوری که برای موهای خیلی خشک و آسیب ‌دیده، از حالت‌‌دهنده‌هایی با نفوذ ‌عمقی ‌استفاده می‌شود.
انواع حالت‌دهنده‌های مو
ژل، اسپری، موس، فوم، کرم، واکس و... نام‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، برای خانم‌ها و آقایانی که موهایشان بر خلاف جاذبه زمین در هیچ جهت دیگری قرار نمی‌گیرد! و آنها که موهایشان همیشه داخل صورتشان است و در جستجوی راهی هستند که مویشان را به سمت بالا شانه و آن را در همان مکان تثبیت‌کنند، نام‌هایی بسیار آشنا هستند. کم نیستند افرادی که بعد از هر بار شستشو یا قبل از بیرون رفتن از منزل از این مواد‌ ‌استفاده می‌کنند، اما معدودند کسانی که فرق بین این مواد و کاربردها و مضرات هر یک از آنها را به خوبی بشناسند.
ژل‌ها یکی از شایع‌ترین مواد حالت‌دهنده مو هستند که به دو دسته ژل‌های روغنی و پلیمری تقسیم‌بندی می‌شوند. ژل‌های روغنی (یا میکرو ژل‌ها) به صورت امولسیون‌های شفاف روغن در آب عرضه می‌شوند ( قطرات روغن آنقدر کوچکند که امولسیون شفاف به نظر می‌رسد)
این نوع از ژل‌ها بیشتر جهت ایجاد درخشندگی و گره گشایی از مو در هنگام برس یا شانه کردن استفاده می‌شوند، اما ژل‌های پلیمری (ژل‌های حقیقی) مخلوطی از آب، یک عامل ژل‌کننده و یک پلیمر تثبیت‌کننده با وزن مولکولی بالا هستند. وقتی که این مواد روی مو قرار می‌گیرند، رشته‌های مو با مخلوط آب و پلیمر پوشانده می‌شوند. سپس آب از روی مو تبخیر شده و لایه نازکی از پلیمر روی آن را می‌پوشاند. این پلیمر باید پوششی سبک، قابل انعطاف و شفاف روی مو بر جای گذارد و درخشندگی خاصی به آن بدهد ضمن آنکه که گره‌ها و الکتریسیته ساکن مو تا حدی کاهش یابد.
در مجموع ژل‌ها باید پوششی سبک، قابل انعطاف و شفاف روی مو بر جا بگذارد و درخشندگی خاصی به آن بدهد. ضمن آن که گره‌ها و الکتریسیته ساکن مو را تا حدی کم می‌کند.
هر چه مقدار ماده مصرف شده کمتر باشد، موها شل‌تر خواهند ایستاد. ولی مصرف بیش از حد ژل، موجب کدر شدن موها می‌شود، طوری‌ که این مواد مانند دانه‌های برف یا شوره سر روی موها جمع می‌شوند.
ژل‌ها نسبت به موها قوام سفت‌تر و کم‌انعطاف‌‌تری به موها می‌دهند و برای آرایش‌ها و مدل‌هایی که نیاز به قوام و انعطاف‌ناپذیری مو دارند، به کار می‌روند.
بیشتر تولیدکنندگان برای موهای معمولی و موهایی که به سختی حالت می‌گیرند، فرمول‌های جداگانه دارند.
موس؛ مواد تشکیل‌دهنده‌ آن شبیه ژل مو است، با این تفاوت که در قوطی‌‌های تحت فشار است و در ترکیب آن، علاوه بر مواد فعال، مقدار کمی ماده پیشران وجود دارد که وظیفه خارج کردن ماده و تولید کف را دارد. این کف با شانه روی مو پخش می‌شود، موس لایه نازک‌تری نسبت به ژل روی مو به‌ جا می‌گذارد. در عوض، قدرت نگهداری کمتر و توانایی کمتری در شکل دادن مو دارد و آدم در موقع استفاده از موس، نسبت به ژل احساس بهتری دارد. موس‌ها در واقع برای قوام ‌و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده‌اند و بیشتر به همراه سشوار استفاده می‌شوند. تافت نیز یکی دیگر از حالت دهنده‌های مو است که به صورت افشانه‌ها یا اسپری‌های مو مورد استفاده قرار می‌گیرند، تافت محلولی است که وقتی به مو زده می‌شود، پوشش نازکی با استحکام کافی ایجاد می‌کنند که بعد از تبخیر حلال، مو را در جای خود نگه می‌دارد. در حال حاضر دو نوع اسپری در بازار موجود است.اسپری‌های مدل‌دهنده که برای مدل دادن به موها به کار می‌رود و اسپری تثبیت‌کننده که برای تثبیت مدل مو، استفاده می‌شود.
هر چه قطرات اسپری با اندازه درشت‌تری پراکنده شوند، موها با قدرت بیشتری به هم متصل می‌شوند، ولی در عوض دیرتر خشک می‌شوند و مو حالت چسبناک به خود می‌گیرد.
هر چه اندازه قطره‌های اسپری کوچک تر باشد، قدرت اتصال موها کمتر شده، زودتر خشک می‌شود و با برطرف شدن حالت چسبناک، احساس بهتری هنگام دست کشیدن به موها، بر جای می‌ماند.