احداث ساختمان‌ها با مصالح استاندارد  اجباری می‌شود
بازارنامه- مهلت اجرای مصوبه دولت مبنی بر استانداردسازی مصالح ساختمانی که تا پایان سال 86 بود، تا سال 88 تمدید شد تا این مصوبه تکمیل و فرآیند اجرایی آن نهایی شود به طوری که از ابتدای سال آینده تمامی ساخت‌وساز‌ها با مصالح ساختمانی استاندارد انجام خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی در اولین گردهمایی مسوولان ستادی و استان طرح نظارت بر استانداردهای اجباری (در مراحل تولید، توزیع و مصرف مواد، مصالح ساختمانی و فرآورده‌های ساختمانی) با اشاره به توسعه ساخت‌وساز در کشور گفت: با توجه به تراکم جمعیت، سالانه بین یک‌میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۴۰۰هزار مسکن در کشور نیاز است که مصوبه دولت در امر استانداردسازی مصالح ساختمانی بستر مناسبی را برای ساخت‌وساز ایمن و پایدار فراهم آورده است.
محمد سعیدی‌کیا با اشاره به لایحه قانون بیمه اجباری تضمین مسوولیت مجری ساختمان گفت: با اجرای این قانون که تا چند ماه آینده ابلاغ می‌شود کلیه فرآیند ساخت‌وساز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
وی از ایجاد فن‌آوری نوین در امر ساخت‌وساز خبر داد و گفت: کارگران ساختمانی باید آموزش لازم را جهت مهارت‌های کار پشت سر گذارند و کارت مهارت دریافت کنند به طوری که از ابتدای برنامه پنجم هیچ‌کس بدون کارت مهارت نباید وارد کارگاه‌های ساختمان شود.
نظام‌الدین برزگری، سرپرست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در این گردهمایی با اشاره به اهمیت مقوله استاندارد و توجه به بخش کنترل و نظارت گفت: ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری بلندمدت و اصلی در بین خانواده‌ها است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.
برزگری با بیان اینکه روز جهانی استاندارد در سال‌جاری با شعار ساختمان‌های هوشمند و پایدار توسط ۱۵۷کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد جشن گرفته می‌شود، اظهار کرد: امید است با همکاری وزارت مسکن، وزارت صنایع و معادن، سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها و تمامی مسوولان این بخش به ساخت‌وساز‌های هوشمند و پایدار روی آوریم.
سرپرست سازمان استاندارد خاطرنشان کرد: با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری در امر ساخت‌وساز، بهره‌گیری از استاندارد ملی در طراحی و تولید ساختمان از مهم‌ترین عوامل به شمار می‌آید، به عنوان مثال اگر عمر ساختمان در کشور یک روز بالا رود سالانه 500میلیون تومان صرفه‌جویی خواهیم داشت.
وی مشکل اصلی استانداردسازی در ساخت‌وساز را تولید مصالح به صورت کارگاهی و سنتی دانست و گفت: با تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌ها در این صنعت، سعی داریم تمامی تولیدکنندگان جزئی را شناسایی و بر نحوه عملکرد آنها نظارت داشته باشیم.