اعتمـاد به نفس ارزشمند‌ترین هدیه به کودکان و نوجوانان

کودکان با نیازهای ویژه خود معمولاً در داشتن احساس خوب نسبت به خودشان دچار مشکل هستند. این مسئله زمانی شدت می یابد که کودک دارای ناتوانی و یا معلولیت خاصی باشد. گاهی اوقات پدر و مادرها نیز با تمرکز بر روی ناتوانی کودکشان و فشار آوردن به آن ها برای از بین بردن آن ضعف یا ناتوانی و در برخی موارد ترحم و دلسوزی بیش از حد سبب تخریب بیش از پیش اعتماد به نفس کودکشان می شوند. اکنون قصد داریم شما را با ۵ روش تقویت اعتماد به نفس در کودکان آشنا کنیم که علاوه بر این که به افزایش اعتماد به نفس در کودک شما کمک می کند، از شما هم والدینی خلاق، موثر و منعطف می سازد.

۱- هر روز به جای نکات منفی نکات مثبت بیشتری را به کودکتان گوشزد کنید

این که خود را فقط درگیر انتقاد و تصحیح کودکتان بکنید کار آسانی است؛ اما اگر تنها چیزی که کودک شما از شما می شنود این باشد که کارهایی که انجام می دهد غلط است، کم کم به این باور می رسد که هرگز نمی تواند هیچ کاری را درست انجام دهد. تا جایی که می توانید به کارهای خوب کودکتان و یا دست کم آن دسته از کارهایش که بد نیستند توجه و علاقه نشان دهید. حتی در مواقعی خودتان موقعیت هایی را به وجود آورید که بهانه ای باشد برای تقدیر از فرزندتان. لبخندهای مکرر و در آغوش گرفتن کودک نیز می تواند در تقویت اعتماد به نفس او بسیار موثر باشد.

۲- برخی از کارهایی را که کودکتان از آن لذت می برد بیابید

شما معمولاً زمان مشخصی را اختصاص می دهید به وادار کردن کودکتان به انجام اموری که برای آن ها چندان خوشایند نیست و آن ها را دلسرد می کند؛ اما در نظر داشته باشید که هر کودکی نیاز دارد مدت زمانی را به انجام کارهای سرگرم کننده و مهیج اختصاص دهد. اگر کودک شما سرگرمی یا علایق خاصی دارد او را به انجام آن تشویق کنید. حتی اگر تنها سرگرمی او تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی است. شما می توانید با کودکتان درباره علایقش صحبت کنید و کشف کنید که از چه چیزی لذت می برد و چه چیز را دوست ندارد. در عین حال می توانید به او این شانس را بدهید که دانسته های خود را به رخ شما بکشد.

۳- مسئولیت هایی را به کودکتان محول کنید

با اندکی تامل و تفکر می توانید کارهای کوچک اما مهمی را بیابید که کودک می تواند در انجام آن ها سهیم شود بدون آن که در پایان با شکست و یا سرزنش والدین مواجه شود. این مسئولیت ها می تواند به سادگی گذاشتن یک کیسه زباله پاک درون سطل زباله خالی، گذاشتن روزنامه ها در محفظه مخصوص خود، مطمئن شدن از خاموش بودن تمام چراغ ها پیش از خواب و یا جدا کردن مواد قابل بازیافت باشد. به طور کلی داشتن هر نوع مسئولیتی می تواند یکی از روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان باشد.

۴- در انتخاب محیط آموزشی مناسب برای کودک دقت کنید

تحصیل کودک در مدرسه ای که بیش از حد چالشی باشد و یا حضورش در کلاسی که در آن خود را ضعیف ترین دانش آموز بداند می تواند برای کودک بسیار مخرب و زیان آور باشد. هنگامی که کودکتان در مورد احساس خود به مدرسه صحبت می کند با دقت به حرفهای او گوش سپارید و خود را آماده اقدام لازم جهت انتخاب مناسب ترین محیط آموزشی برای وی کنید. و مهم ترین نکته این است که محیط آموزشی کودکتان را بر اساس اعتماد به نفس کودکتان تعیین کنید و نه اعتماد به نفس خودتان!

۵- با کودک خود وقت بگذرانید

وقت گذراندن با کودک چه در قالب صحبت کردن با او باشد و چه در قالب بازی کردن یا قدم زدن با او و یا حتی لم دادن روی کاناپه در مقابل تلویزیون به وی این احساس را القا می کند که شما همراهی او را ارج می نهید. این در حالیست که اگر شما توجه خود را تنها به کارها و امور شخصی خود معطوف کنید، کودک احساس می کند موجودی بی اهمیت است و شایسته و سزاوار وقت شما نیست. اگر شما به اندازه کافی برای کودکتان وقت نگذارید تاثیرات منفی بسیاری بر او می گذارید؛ هر چند که ممکن است کودک در ظاهر اهمیت چندانی به این موضوع ندهد.