کسب تندیس جایزه ملی پروژه برتر چه تاثیری بر روند فعالیت‌های گروه سپاسد دارد؟

هدف اصلی این گروه برای حضور دراین فرایند، صرفا کسب تندیس نبوده است، بلکه تعیین سطح و سرآمدی پروژه‌های خود در سطح کشور به منظور ایجاد شرایط رشد و تعالی آنها می‌باشد. با توجه به ارزیابی‌های دقیق و بسیار ظریف صورت‌گرفته از طرف ارزیابان بیرونی از پروژه سد گتوند، قطعاً گزارش بازخورد آنها می‌تواند این گروه را از نقاط قوت و فرصت‌های بهبود براساس الزامات سرآمدی یک مدل بین‌المللی از منظر ناظران بیرون از سازمان آگاه نماید. از طرفی با کسب این تندیس، میزان بلوغ و تعالی این گروه مورد توجه مشتریان، پیمانکاران و مجامع علمی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته و سطح انتظارات آنها از گروه بیشتر می‌شود. پس این گروه با کسب این تندیس، تلاش مضاعفی را برای حفظ این مزیت و ارتقای آن به سطوح بالای سرآمدی و تعالی را انجام خواهد داد. شایان ذکر است پس از کسب این تندیس، تعدادی از مدیران پروژه این گروه، خواستار کاندیدا شدن پروژه خود در فرایند دور پنجم جایزه شده اند.

فرآیند گزینش برگزیدگان جایزه ملی پروژه برتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه همه پروژه‌های شرکت کننده در فرایند جایزه با یک مدل و معیار بین‌المللی سنجیده می‌شوند، قطعاً فرایند گزینش مناسب است، اما با توجه به اینکه در فرایند امتیازدهی به معیارها خصوصاً در قسمت توانمندسازهای مدیریت پروژه، مدل PEM به طور دقیق به زیرمعیارها، مصادیق و نحوه اندازه‌گیری آنها نپرداخته است، ارزیابی کار به صورت کیفی و بسته به نظر فرد ارزیاب می‌باشد، در صورتی که ارزیابان تجربه بالای ارزیابی با این مدل را نداشته باشند و همچنین با فعالیت‌های صنعت مورد ارزیابی آشنا نباشند، ممکن است در فرایند ارزیابی خطاهای سهوی پیش آید. در خصوص دوره‎های قبل اطلاعات چندانی ندارم لیکن با توجه به همکاری ارزیابان با تجربه در فرآیند ارزیابی پروژه‎های این دوره، گروه سپاسد این فرایند را منطقی ارزیابی می‌کند.

این فرآیند در توسعه کیفی اجرای پروژه‌ها در کشور چه تاثیری دارد؟

همانطور که ذکر شد هدف اصلی این جایزه تعیین سطح و سرآمدی پروژه‌های کشور، ایجاد شرایط بهسازی و تعالی آنها می‌باشد. لذا انتظار می‌رود سازمان‌هایی که در این فرایند مفتخر به کسب تندیس شده‌اند، به عنوان سازمان‎های متعالی پیشرو، در پروژه‌های جدید خود توسعه کیفی دانش مدیریت پروژه را مدنظر قرار دهند و جامعه سازمان‌های پروژه محور (اعم از کارفرمایان، مشاوران طراحی و مهندسی و پیمانکاران کشور و ...) با مشارکت و توسعه آن در شبکه همکاران استراتژیک خود حس رقابت‌پذیری مثبت که منجر به رشد و ارتقاء سطح کیفی اجرای پروژه‌های کشور شود را در ایجاد نمایند.

ارزیابی شما از نقش جایزه ملی پروژه برتر در مقبولیت شرکت‌های ایرانی برای کسب پروژه‌های بین‌المللی چیست؟

از آنجا که این جایزه براساس یک مدل بین‌المللی است و همچنین موفقیت چند شرکت ایرانی در سال‌های اخیر در کسب تندیس از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه جهانی، تصویر مطلوبی را از وضعیت رشد و تعالی جامعه سازمان‎های پروژه محور ایرانی در سطح جهانی بوجود می‌آورد.

آیا در چهارمین دوره فرآیند جایزه ملی پروژه برتر حضور خواهید داشت؟ توضیح دهید.

با توجه به گزارش بازخورد جایزه پروژه برتر حاصل از نتایج ارزیابی‎ها در سد گتوند، فرصت‌های بهبود را مدنظر خواهیم داشت تا انشاءا... در فرایند دور چهارم با هدف تداوم حرکت مستمر به سمت تعالی سازمانی و در راستای اهداف چشم انداز، مفتخر به کسب تندیس زرین نیز شویم.