کمبود نیروهای متخصص  از بزرگترین مشکلات صنعت بیمه است

برای توسعه فرهنگ بیمه، جامعه نیز باید احساس نیاز کند

بیمه جام زندگی، تلفیقی از مزایای تمام بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری است طبق آمارهای منتشره ازسوی بیمه مرکزی در خصوص عملکرد ۶ ماهه اول سال ۹۱ شرکت‌های بیمه ، شرکت «بیمه ما» موفق به کسب رتبه نخست در شاخص نرخ رشد حق بیمه تولیدی شد.

شرکت «بیمه ما» که در۱۵تیرماه سال ۹۰ با سرمایه گذاری گروه مالی بانک ملت و با پشتوانه نیروی انسانی متعهد، متخصص و سرمایه گذاران بنام کارخود را آغازکرده است ، در راستای اهداف متعالی خود توانسته است با میزان نرخ رشد ۵۸۲۷.۰ درصد در شاخص حق بیمه تولیدی و با تفاوت چشمگیر نسبت به دیگر شرکت‌های بیمه جایگاه نخست را کسب کند . همچنین «بیمه ما» در چهارمین اجلاس سران و مدیران عالی رتبه صنعت و اقتصاد کشورکه با رویکرد ارائه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایران برگزار شد ، موفق به دریافت تندیس ، لوح تقدیر و گواهینامه بین المللی کیفیت برتر در صنعت بیمه شد.

سید محمد علیپور مدیرعامل این شرکت که تجربه مدیریت بیمه آسیا را درکارنامه خود دارد درخصوص عملکرد بیمه دریک سال و نیم گذشته می‌افزاید: شرکت «بیمه ما» تا کنون موفق به ایجاد ۲۲ شعبه در سراسر کشور و جذب بیش از ۹۰۰ نماینده شده و توانسته دردوره ۶ماهه اول امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال حق بیمه تولید نماید.

گفت و گوی دنیای اقتصاد با علیپور مدیرعامل «بیمه ما» را درادامه بخوانید:

با توجه به رویکرد نوزدهمین همایش بیمه و توسعه مبنی بر «راهکارهای توسعه بیمه‌های زندگی ،چالش‌ها و فرصت‌ها» به نظر شما بیمه‌های زندگی درکشورمان ازمنظر مسوولان و مردم چه جایگاهی دارد؟

برگزاری سمینارهای بیمه موجب تمرکز و توجه مسوولان به مسایل این صنعت می‌شود و یک بار دیگر جایگاه صنعت بیمه ، فرصت‌ها و چالش‌های آن مطرح و نتایج سمینار‌های گذشته بررسی و ارزیابی می‌شود. درنوزدهمین سمینار بیمه و توسعه نیز خانواده بزرگ صنعت بیمه یک بار دیگر دور هم جمع می‌شوند و از مسایل صنعت بیمه به خصوص گسترش بیمه عمر به تبادل نظر می‌پردازند، چنانچه سمیناربه خوبی برگزارشود و به موضوع تعیین شده به درستی پرداخته شود قطعا تحقق اهداف و گسترش فرهنگ بیمه را در پی خواهد داشت.موضوع بیمه‌های عمر نیزکه به عنوان موضوع امسال سمیناربیمه و توسعه انتخاب شده خدمتی ازبیمه است که درکشورما رشد کافی نداشته است. هرچند همواره مسولان به دنبال توسعه آن بوده اند اما کماکان موضوع بکری است و بیمه‌های عمر هنوز جایگاه قابل قبولی در کشور نیافته‌اند . البته یکی از دلایل توسعه آن درسایرکشورها می‌تواند به دلیل بهره مندی ازبیمه‌های بازنشستگی باشد که درایران این موضوع خارج ازدایره خدمات بیمه‌های بازرگانی است . و هزینه‌های زندگی بازنشستگان را تامین نمی‌کند ولی می‌توان با راهکارهایی این پوشش دوران بازنشستگی را به علاوه آنچه سازمان تامین اجتماعی بر عهده دارد ، ازبیمه‌های بازرگانی هم تامین کرد.

برای توسعه بیمه‌های عمر تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ورود بخش خصوصی به صنعت بیمه و ارایه طرح‌های نو درشرایط رقابتی بازار ، زمینه را برای توسعه بیمه‌های عمرمهیا کرده و بیمه‌های تازه تاسیس طرح‌های خوبی را با توجه به نیازمردم عرضه کرده‌اند البته این موضوع به تنهایی کافی نبوده و نیست و شرکت‌های جدید التاسیس بخش خصوصی در راستای سیاست گذاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند مفید باشند.

بیمه مرکزی باید هدایت کننده بازارباشد ؛ البته توجه داشته باشید که بازاررقابتی و کاهش قیمت بوسیله قانون‌های غیر کارشناسی شده موفق عمل نخواهد کرد و سیاست گذاری دقیق احتیاج دارد. زمینه و فضای کسب و کارباید توسط بیمه مرکزی آماده شود و شرکت‌های بیمه نیزبا نیازسنجی بازار، بیمه نامه‌هایی را که پاسخ این نیازها باشد، طراحی وبه بازارعرضه کنند.

همانطور که می‌دانید طی سه سال اخیر سهم بازار بیمه‌های عمر و زندگی رشد خوبی داشته ولی ارقام موجود کشور در مقایسه با کشور‌های دیگر هنوز مناسب نیست و در جهت گسترش این نوع خدمات تلاش‌های بیشتری نیاز است.

با توجه به تجربه بالای خود در صنعت بیمه چالش اصلی توسعه بیمه‌های زندگی به ویژه بیمه‌های عمرو سرمایه‌گذاری چیست؟

چالش اصلی بیمه‌های زندگی، توسعه نیافتگی کلیات بیمه یا نبود فرهنگ بیمه است. ضعف بیمه‌های عمرازعدم توسعه بیمه تاثیر می‌گیرند.

برای توسعه فرهنگ بیمه هم این جامعه است که باید احساس نیازکند ، حتی دربیمه‌هایی چون اتومبیل و درمان که سهم قابل توجه پرتفوی کل بازاربیمه کشور به این دو تعلق دارد نیز به نیازافراد برای تامین هزینه‌های سنگین جبران خسارات و درمان بستگی دارد. اما درسایررشته‌ها هنوز چنین استقبالی را نمی بینیم و مردم ازمزایای سایر بیمه‌ها اگاه نمی باشند؛ به عنوان مثال کمترکسی ازمزایای بیمه‌های آتش سوزی مطلع است و اگرازروی اجبار نباشد به دنبال تهیه این بیمه نامه نیست درحالی که اگرمردم می‌دانستند با یک بیمه آتش سوزی چه خساراتی را می‌توانند پوشش دهند هیچ منزل و محل کاری بدون بیمه آتش سوزی و سایر خطرات مرتبط نمی بود. بنابراین چنین فرهنگی باید ایجاد شود .

شرکت «بیمه ما» درخصوص توسعه فرهنگ بیمه‌های عمر چه اقداماتی انجام داده است؟

همان طور که آمار‌ها نشان می‌دهد چند سالی است که توجه به بیمه‌های عمردرتمام شرکت‌های بیمه جدی گرفته شده است که مقدمه خوبی برای تنوع و توسعه آن است . البته مسائل فنی ومالی آن نیز مستلزم یک بررسی کارشناسی است. « بیمه ما» نیز مانند سایرشرکت‌ها به دنبال طرحی نو با تنوع پوشش ریسک بود . ازآنجا که بحث سرمایه گذاری بیمه‌های عمر ازاهمیت خاصی برخورداراست همکاری مشترک بانک ملت و «بیمه ما» محصول جدیدی از بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری را با نام «جام زندگی» به بازارعرضه کرد که اتفاقا با استقبال خوبی روبه رو شد . این بیمه نامه تلفیقی از مزایای تمام بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری است که تا کنون ارائه شده و بیمه گذار ضمن برخورداری از خدمات بیمه‌ای جذاب و کارآمد ، ذخائر بیمه نامه را در پروژه‌های سود آور سرمایه گذاری و بیمه نامه را از سود مطلوب سرمایه گذاری برخوردار می‌کند. در این بیمه نامه بیمه گذار از پوشش‌های متنوع بیمه‌ای نظیر پوشش حادثه ، درمان ، معافیت حق بیمه ، از کارافتادگی و سایر پوشش‌های بیمه‌ای خاص برخوردار می‌باشد و همچنین از برخی خدماتی که در بانک‌ها ارائه می‌شود نیز بهره مند می‌شوند.

همان طور که می‌دانید فعالیت مشترک بانک- بیمه چندسالی است که دردنیا مورد توجه قرارگرفته و این دو نهاد درکناریکدیگرمی‌توانند پاسخگوی نیازهای متنوع افراد باشند. «بیمه ما» نیزبه موازات همکاری با بانک ملت طبق برنامه‌ای مدون، مصمم به توسعه شبکه فروش و بازاریابی بیمه‌ای است و دراین خصوص اقدامات خوبی را انجام داده است و به خصوص پیگیری وتوجه به خواست مشتریان از اولویت‌های مهم و ضروری شرکت «بیمه ما» است.

لطفا در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد «بیمه جام زندگی» که به آن اشاره داشتید نیز قدری توضیح دهید ؟

این رشته بیمه ، بیمه نامه‌ای جامع برای رفع نیازمشتریان است که تلاش شده است نیاز‌های آحاد جامعه را تحت پوشش داشته باشد .از جمله مزایای خاص این بیمه نامه می‌توان به تخصیص سود سرمایه گذاری سا لانه با نرخ ۱۵درصد به صورت روز شمار ،پرداخت اندوخته سرمایه گذاری درصورت حیات بیمه شده در پایان قرارداد ،پرداخت سرمایه بیمه نامه واندوخته سرمایه گذاری در صورت فوت بیمه شده درطول مدت قرارداد،پرداخت حداکثر۴برابرسرمایه اصلی بعلاوه اندوخته سر مایه گذاری در صورت فوت بیمه شده دراثر حادثه، حق انتخاب نحوه پرداخت حق بیمه بصورت یکجا - سالانه- شش ماهه- سه ماهه اشاره داشت،همچنین امکان دریافت وام ازمحل بیمه نامه پس از گذشت حداقل ۲سال،امکان بازخرید بیمه نامه پس از گذشت حداقل شش ماه، استفاده از پوشش اضافی از کار افتادگی ونقص عضو ناشی از حادثه، استفاده از پوشش اضافی معافیت ازپرداخت حق بیمه در صورت ازکارافتادگی کامل و دائم و معافیت ازمالیات بخشی دیگر ازمزایای بیمه عمر و سرمایه گذاری (جام زندگی ) است .

لطفا درخصوص عملکرد «بیمه ما» در سال ۹۱ توضیح دهید؟

از یک سال و نیم گذشته که دوران کوتاهی برای حضور یک شرکت بیمه در بازار به حساب می‌آید فعالیت شرکت «بیمه ما» با همکاری بانک ملت و مشارکت چندین شرکت که در حوزه‌های مالی و صنعت نفت هستند آغازشد و با استفاده از نیروی انسانی متخصص، بهره‌برداری از شعب و نمایندگی‌ها که از بازوهای اجرائی شرکت به شمار می‌آیند به نقطه مطلوبی رسیدیم. «بیمه ما» نیروی انسانی خود را با دقت زیادی جذب کرده و از دانش روز و نیروی جوانی درکنارتجارب کارشناسان قدیمی‌تواما بهره مند شده است . همانطور که می‌دانید کمبود نیروی انسانی متخصص یکی از بزرگترین معضل‌های صنعت بیمه است ؛ «بیمه ما» با آموزش نیروهای جوان و حضورکارشناسان با تجربه درکنار آنان سعی کرد تا اندازه‌ای این مشکل را حل نماید و امروز دارای نیروی انسانی مجربی برای ارائه خدمت به بیمه گذاران است. و با چنین رویکردی توانسته است به موفقیت‌های شایسته‌ای نیز دست یابد . شرکت «بیمه ما» تا کنون موفق به ایجاد ۲۲ شعبه در سراسر کشور و جذب بیش از ۹۰۰ نماینده شده و توانسته دردوره ۶ماهه اول امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال حق بیمه تولید نماید.همچنین طبق آمارهای منتشره ازسوی بیمه مرکزی در خصوص عملکرد ۶ ماهه اول سال ۹۱ شرکت‌های بیمه، شرکت «بیمه ما» موفق به کسب رتبه نخست در شاخص نرخ رشد حق بیمه تولیدی شد. از دیگر موفقیت‌های این شرکت، می‌توان به دریافت تندیس، لوح تقدیر و گواهینامه بین‌المللی کیفیت برتر در صنعت بیمه در چهارمین اجلاس سران و مدیران عالی رتبه صنعت و اقتصاد کشور که با رویکرد ارائه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایران برگزار شد ، اشاره کرد .

«بیمه ما» برای افزایش سهم خود از بازار، چه برنامه‌ای دارد؟

«بیمه ما» می‌خواهد در بلند مدت موفق باشد و همانطورکه بانک ملت سهامداراصلی شرکت درسیستم بانکی، بانک خوشنامی‌است؛ «بیمه ما» نیز جایگاه شاخص خود را درصنعت بیمه پیدا خواهد کرد. برای این منظور «بیمه ما» با نیازسنجی مشتریان و ارایه خدمات به بیمه گذاران به دنبال سهم قابل توجهی از بازارو حفظ آن برای سالیان سال می‌باشد. بدون تردید رضایت مشتری و توان پاسخگویی به آن با طراحی انواع خدمات بیمه‌ای و خدمات دهی مطلوب میسراست

شما به عنوان یک مدیر عامل یک شرکت بیمه با تعلیق آزادسازی و بازگشت نظام تعرفه موافق هستید؟

یک اصل کلی وجود دارد که می‌گوید اگر قانون بد، به خوبی اجرا شود بسیاری از گرفتاری‌های آن را حل می‌کند، هیچ کس با حذف تعرفه‌ها مشکلی ندارد اما نحوه اجرای آن مهم است. استقرار نظام نظارت مالی به جای نظام تعرفه قطعا یک قدم به جلو و در جهت به روز کردن صنعت بیمه است ولی به شرط آن که صحیح اجرا شده و نظام جدید با رعایت اصول کارشناسی ایجاد گردد. انتقال از یک وضعیت به وضعیت جدید و اصولا مدیریت تحول ، بسیار دشوار است و یک مدیریت خبره ، دقیق ، منسجم و مستدام تا حصول نتیجه را طلب می‌کند. در غیر این صورت شرایطی ایجاد می‌شود که بعضی راه حل را بازگشت به قبل می‌دانند.

در بازاری که به شدت از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می‌برد، حتی بعد از گذشت چند سال از برداشتن نظام تعرفه، هنوز شرکتی را سراغ ندارم که برای تعیین نرخ، نظام محاسباتی به وجود آورده باشد و تعیین نرخ‌ها مقایسه‌ای، انفعالی و در نتیجه عکس‌العمل به بازار بوده است.

بدون تردید،برای اجتناب از چنین مشکلاتی بخش نظارت بیمه مرکزی باید دقیق عمل کند. در بازار کنونی یک شرکت بیمه کوچک که سرمایه، ذخایر و کادر متخصص کافی ندارد و به ثبات نرسیده در شرایط یکسان و مساوی با شرکتهای بزرگ و دارای نیروی متخصص، سرمایه و ذخایر کافی وارد پروژه‌های بزرگ می‌شود و اتفاقا این شرکت فاقد شرایط، نرخ پایین‌تری هم می‌دهد.

یکی از ابزارهای نظارت صحیح، داشتن کارشناسان متخصص ، به روز و مدیران خبره است، در واقع بیمه مرکزی در این زمان است که می‌تواند با عملکرد غیر حرفه‌ای برخورد کند و در چنین شرایطی به جای آنکه بیشتر به ابزارهای حاکمیتی متکی باشد باید ظرفیت‌های فنی خود را ارتقا داده و سیاست‌ها و روش‌هایی را برگزیندکه باعث هم راستایی توان و دانش فنی موجود در شرکت‌ها شده و حد اکثر پتانسیل صنعت بکار گرفته شود.