آحاد جامعه ازمزایای بیمه‌های عمربی اطلاعند

«شرکت بیمه دی با درک کمبود‌های موجود دربازاربیمه کشور، جهت گسترش بیمه‌های زندگی در مرحله اول با نگرش R&D اقدام به تهیه ماتریس SWOT کرد؛ همچنین جهت رفع مشکلات موجود صنعت بیمه اقدام به تهیه و طراحی نرم افزار مناسب و انعطاف پذیر نمود. در کنار این اقدامات ، در راستای اطلاع رسانی شفاف وب سایت تخصصی بیمه‌های عمر وسرمایه گذاری به نشانی life.dayins.com را طراحی نموده که امکان فروش اینترنتی، دسترسی آسان بیمه گذاران به تمامی اطلاعات بیمه نامه و همچنین عضویت رایگان در باشگاه بیمه گذاران را فراهم نموده است.» اینها بخشی از گفته‌های مدیرعامل بیمه دی درخصوص اقدامات این شرکت درراستای توسعه بیمه‌های زندگی است. گفت و گوی دنیای اقتصاد با دکترفرامرزفتح نژاد مدیرعامل بیمه دی را که به مناسبت روزبیمه انجام شده است درادامه بخوانید: با توجه به موضوع نوزدهمین همایش مبنی بر "راهکارهای توسعه بیمه‌های زندگی ،چالش‌ها و فرصت‌ها" به نظرجنابعالی بیمه‌های زندگی درکشورمان ازمنظر مسوولان و مردم چه جایگاهی دارد؟

آن چه تاکنون اتفاق افتاده ، نشان می‌دهد یک عزم جدی درمسئولان ارشد صنعت بیمه وجود دارد تا در حوزه تقویت سلامت روانی جامعه، مقوله بیمه‌های زندگی و به ویژه بیمه عمر و سرمایه گذاری مورد اهتمام قرار گیرد.

با این حال گسترش و تثبیت بیمه‌های زندگی نیازمند بسترسازی است و با تدبیرمی توان از ابزار مورد نیاز بهترین استفاده کرد. شرکت‌های بیمه بازرگانی نیز درراستای توسعه بیمه‌های عمرو سرمایه گذاری اقدامات خوبی انجام داده اند . بیمه‌گران با طراحی بیمه نامه‌های جدید که دارای تنوع پوشش‌هاست و همچنین با تربیت نمایندگان فروش تخصصی بیمه‌های عمردرجهت این هدف متعالی تلاش‌های بسیاری شده است؛ هرچند سهم بیمه‌های عمرازپرتفوی صنعت بیمه با آنچه که باید باشد تفاوت فاحشی دارد اما نتایج تلاش بیمه‌گران طی سال‌های اخیرموجب شد تا این سهم از۵ به ۸ درصد افزایش یابد. شرکت بیمه دی هم طبق برنامه‌ای مدون از سال گذشته برحوزه بیمه‌های عمر به ویژه عمرو پس اندازو عمرو سرمایه گذاری متمرکزشد و با نیازسنجی ازبازارسعی درجذب بازارجدیدی دارد. اما توجه داشته باشید که تجهیزشرکت‌های بیمه درداخل و آماده سازی شرکت برای مدیریت پرتفوی یک طرف مسئله است و درسوی دیگراطلاع رسانی درست و جامع به مردم است. درواقع به رغم نیازافراد به بیمه نامه‌ای جامع که با توجه به شرایط آنان صادرشده باشد ، اما مردم اطلاعات درستی ازمزایای خدمات بیمه ندارند و درمواقع برخورد با شبکه فروش شرکت‌های بیمه نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند.

باید ابتدا با استفاده ازیک سازوکار منسجم زمینه را برای آشنایی افراد با مزایای خدمات بیمه‌ای فراهم کرد که این امربهتراست توسط همه شرکت‌های بیمه به صورت یک هم افزایی آغازشود و پس از آشنایی جامعه با مزایای بیمه و ارتقای سطح اطلاعات آنان مقدمات عرضه انواع بیمه‌های عمرفراهم شود.

برای توسعه آن تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بیمه مرکزی مصمم به توسعه بیمه‌های عمراست و اقدامات موثری هم دراین راستا انجام داده است که می‌توان به بازنگری و اصلاح آیین نامه شماره ۱۳ اشاره کرد که منجر به تدوین آیین نامه شماره ۶۸ و ۱/۶۸ شد. همچنین افزایش نرخ سود فنی و کاهش ۵درصدی واگذاری اتکایی اجباری نیز مفید خواهد بود اما برغم تمام این تغییرات اعمال شده آیین نامه ۶۸ هنوز پاسخگوی نیاز جامعه و شرکت‌های بیمه نیست.

این موضوع در کارگروه‌های تخصصی سندیکای بیمه‌گران ایران نیز مطرح و پیشنهاداتی به بیمه مرکزی جهت اصلاح و بهبود شرایط ارائه شده است .

درعین حال هر شرکت بیمه با توجه به توان مالی و استراتژی مدون هیات مدیره خود اقداماتی در جهت بسط و گسترش بیمه‌های زندگی انجام داده است، از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته می‌توان به تفکیک مدیریت این رشته ازسایربیمه‌های حوزه اشخاص اشاره کرد که به منزله آغاز تخصص گرایی است که فعالیت تخصصی دربیمه‌های عمرآثارمثبتی درپی خواهد داشت.

ازآنجا که بخش عمده‌ای ازحق بیمه‌های عمربه عنوان واگذاری اتکایی - اجباری به بیمه مرکزی پرداخت می‌شود خوب است بیمه مرکزی در حوزه تبلیغات با شرکت‌های بیمه همکاری بیشتری داشته باشد و برای فرهنگ سازی بیمه برنامه تبلیغاتی مدونی برای توسعه بیمه‌های زندگی داشته باشد. ضمنا ازآنجا که بودجه تبلیغاتی شرکت‌های بیمه محدود است در صورتی که بیمه مرکزی متقبل بخشی از هزینه‌های تبلیغات انجام شده توسط شرکت‌های بیمه‌گر تجاری شود، می‌توان به توسعه هرچه بیشتراین بیمه نامه امیدوار بود.

چالش اصلی توسعه بیمه‌های زندگی به ویژه بیمه‌های عمرو سرمایه گذاری چیست؟

چالش‌های توسعه بیمه‌های زندگی زیاد است و هرکدام آنقدرتاثیرگذاراست که بتوان ازهریک به عنوان اصلی ترین چالش نام برد. برخی ازچالش‌ها مربوط به خارج ازصنعت بیمه است که بارزترین آن کمبود دانش بیمه‌ای سرپرستان خانواده است. متاسفانه سرپرست‌های خانوارهای ایرانی برای رفاه حال همسرو فرزندان خود تلاش‌های بسیاری می‌کنند اما دربسیاری ازمواقع ازخدمات بیمه به خصوص بیمه‌های عمربی اطلاعند و دانش استفاده ازاین بیمه را ندارند. مادامی که این بخش ازجامعه تقویت نشود و سطح دانش و اطلاعات درست افراد ازمزایای خدمات بیمه ارتقا نیابد ، تلاش بیمه‌گران به تنهایی تقریبا بی فایده است. اما بخشی ازچالش‌ها مربوط به داخل خود صنعت بیمه می‌شود. یکی از این مشکلات عرضه خدمات بیمه به صورت کاملا سنتی است . اینک دردنیا همه چیز متحول شده و شبکه فروش بیمه‌ها بدون نیاز به دفاترو هزینه تجهیزات اداری با استفاده ازیک لب تاپ و بهره مندی ازاینترنت کارفروش بیمه را انجام می‌دهند و آنقدرشبکه بیمه‌ای ازنظرنرم افزارو سخت افزاری قدراست که بیمه گذاردرکوتاه ترین زمان ضمن بررسی شرایط بیمه نامه می‌تواند تصمیم درست را بگیرد و حتی حق بیمه‌های خود را ازهمین طریق پرداخت نماید.

اما درکشور ما هنوز ضعف زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری به چشم می‌خورد. در بعد نرم افزار، صنعت بیمه هنوز توان استفاده از آن را درجهت گسترش انواع طرح‌های بیمه‌ای ندارد. صنعت بیمه هنوز نتوانسته طرحی را متناسب با شرایط و فرهنگ مناطق مختلف کشور عرضه کند . شرایط مندرج دربیمه نامه‌ها یی که درپایتخت صادرمی شود با کسی که دریک شهرستان کوچک زندگی می‌کند یکسان است و درواقع درصنعت بیمه بومی سازی صورت نگرفته است.

در بعد سخت افزار نیروی انسانی متخصص در این رشته بسیار کم داریم. این کمبود درمورد آکچوئرها بیش ازسایرین به چشم می‌خورد. به شدت نیازمند آموزش‌های علمی و عملی هستیم.

دانشگاه‌هایی که فارغ التحصیلان بیمه‌ای و اکچوئری دارند می‌بایست آموزش‌های عملی را در کنار آموزش‌های تئوری به عنوان سرفصل قرار دهند، تنها در این صورت است که می‌توان نیروهای متخصص در صنعت بیمه پرورش یافته و فکرهای نو و جدید گسترش یابد.

شرکت بیمه دی دراین خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

شرکت بیمه دی با درک کمبود‌های موجود در جهت گسترش این بیمه نامه در مرحله اول با نگرش R&D اقدام به تهیه ماتریس SWOT کرد. همچنین جهت رفع مشکلات موجود صنعت بیمه اقدام به تهیه و طراحی نرم افزار مناسب و انعطاف پذیر نمود. در کنار این اقدامات ، در راستای اطلاع رسانی شفاف وب سایت تخصصی بیمه‌های عمر وسرمایه گذاری به نشانی life.dayins.com را طراحی نموده که امکان فروش اینترنتی، دسترسی آسان بیمه گذاران به تمامی اطلاعات بیمه نامه و همچنین عضویت رایگان در باشگاه بیمه گذاران را فراهم نموده است.

لطفا درخصوص عملکرد بیمه دی درسال ۹۱ توضیح دهید؟

باتوجه به اینکه بیمه دی زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است؛ تمرکز بر آموزش تخصصی شبکه فروش مورد اهتمام قرار گرفته است. بیمه دی یک مدیریت تخصصی تحت عنوان مدیریت آموزش را ایجاد کرده است که با در اختیار گرفتن کارشناسان خبره، به فراخور نیاز آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد. آموزش تخصصی شبکه فروش بیمه دی در سراسر کشور در راستای تقویت و پیشبرد اهداف بیمه عمر و سرمایه گذاری نیز در همین حوزه صورت گرفت. البته بیمه دی همزمان اقدام به فروش این بیمه نامه نیز نموده است که تاکنون رقم آن تعداد چشمگیری بیمه نامه را شامل می‌شود.

بیمه دی برای حفظ سهم خود ازبازارچه برنامه‌ای دارد؟

بطور کلی محورهایی مثل دسترسی آسان بیمه گذاران به اطلاعات بیمه نامه، تسهیل در مکانیزم فروش به گونه‌ای که تمامی افراد جامعه بتوانند به این بیمه نامه و اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند، طراحی و تولید چندین محصول جدید ، گسترش شبکه فروش و ... در دستور کار قرار می‌گیرد. در حوزه تبلیغات نیز باید این بیمه ابتدا برای مردم شناسایی شود آنگاه نسبت به رقابت توجه گردد. البته نباید از این نکته غفلت کنیم که این بیمه مخاطبان ویژه‌ای دارد که نسبت به این قشر باید توجه داشت.

آیا جنابعالی با تعلیق آزادسازی و بازگشت نظام تعرفه موافق هستید؟چرا؟

باتوجه به اینکه این بیمه نامه مبانی خاصی جهت محاسبات دارد، به نظر می‌رسد در صورتی که وضعیت فعلی اصلاح شود و وحدت رویه در تمامی شرکت‌های بیمه‌گر وجود داشته باشد می‌توان به آینده فروش و گسترش آن امیدوار تر بود.

آقای فتح نژاد شبکه فروش مستقیم و غیرمستقیم بیمه دی چه وضیعتی دارد؟

تعداد شعب بیمه دی از۳۴به ۴۰ شعبه و تعداد نمایندگان از ۵۰۰ به ۹۰۰ نماینده افزایش یافته است. ضمن آنکه بیمه دی در راستای مشتری مداری و تسهیل درپرداخت خسارت به راه اندازی پرداخت ازطریق کارت بانکی اقدام کرد.

آیا بیمه دی دررشد پرتفوی موفق بوده است؟

البته ، پرتفوی بیمه دی دریک سال گذشته از رشد ۴۰۰ درصدی برخوردارشد وهدف ما این است که تا پایان سال جاری به پرتفوی ۵۰۰ میلیارد تومانی دست پیدا کنیم. بیمه دی سعی دارد درکنار کسب درآمد ازمحل عملیات بیمه‌گری ازطریق سرمایه گذاری‌های کوتاه و بلند مدت سود قابل قبولی را کسب ونماید.