اهم دستاوردهای صنعت بیمه کشور در سال 1390

۱- تعداد شرکتهای بیمه و سهم خصوصی سازی

تا پایان سال ۱۳۹۰ «بیمه ایران» در نقش تنها شرکت بیمه دولتی به همراه ۱۸ شرکت بیمه مستقیم غیردولتی (دانا،‌ آسیا، البرز، معلم، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، میهن، کوثر، ما و آرمان) در سرزمین اصلی و ۴ شرکت بیمه (حافظ، امید، ایران معین و متقابل کیش) در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشغول انجام فعالیت می‌باشند. ۲ شرکت بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان نیز در زمینه بیمه‌های اتکایی فعالیت می‌نمایند. بدین ترتیب تعداد کل بیمه‌گران فعال در کشور به ۲۵ شرکت بیمه می‌رسد که سهم ۲۲ شرکت خصوصی در این میان به ۲/۵۳ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

۲- تعداد و سهم شبکه فروش و خدمت رسانی در بازار بیمه

براساس آمارهای سال ۱۳۹۰، تعداد ۸۵۰ شعبه شرکت بیمه در سطح کشور پراکنده شده است. ۲۵۳۰۴ نمایندگی شرکت بیمه و ۳۹۵۶ نماینده تخصصی بیمه عمر به همراه ۳۸۴ کارگزار بیمه و ۱۰۶ ارزیاب خسارت بیمه‌ای (اعم از حقیقی و حقوقی) در بازار بیمه کشور مشغول فعالیت و خدمت رسانی هستند. در مجموع ۸۱ درصد از حق بیمه‌های بازار از طریق شبکه نمایندگان و کارگزاران بیمه تولید می‌شود و ۱۹ درصد باقی از طریق شعب شرکتهاست.

۳- اشتغالزایی در صنعت بیمه

افزایش تعداد شرکتهای بیمه و گسترش مراکز فروش بیمه موجبات اشتغالزایی بیشتر در این صنعت را فراهم آورده است به نحوی که پرسنل شرکتهای بیمه تا پایان سال مورد بررسی ۱۶۳۳۳ نفر است که ۳/۷ درصد آنها مدرک فوق لیسانس و دکترا، ۷/۴۷ درصد لیسانس، ۷/۱۲ درصد فوق دیپلم و حدود ۳/۳۲ درصد دیپلم دارند.

۴- جایگاه بین المللی بازار بیمه کشور

طی سال ۱۳۹۰، حق بیمه‌های تولیدی کشور با رشد ۸/۲۲ درصد به ۷ میلیارد دلار (با رشد ۲/۴۵ درصد بر پایه ریال) رسیده است که ۱/۱۴ درصد از بازار بیمه منطقه چشم انداز و ۱۵/۰ درصد از بازار بیمه جهان را به خود اختصاص می‌دهد و از این حیث چهل و چهارمین کشور دنیا و سومین کشور منطقه محسوب می‌شود.

سرانه حق بیمه جمهوری اسلامی ایران ۲/۹۳ دلار (۲/۱۱۴۳ هزار ریال) است و در جایگاه شصت و هشتمین کشور جهان و دهمین کشور منطقه ایستاده است.

همچنین ضریب نفوذ بیمه کشور (نسبت حق بیمه به GDP) با حدود ۵/۱ درصد رتبه هفتادو دوم در دنیا وپانزدهم در منطقه را به خود اختصاص می‌‌دهد.

۵- پورتفوی بازار بیمه در داخل کشور

بازار بیمه با تولید ۸۵،۹۰۹ میلیارد ریال حق بیمه و پرداخت ۵۳،۷۰۰ میلیارد ریال خسارت، در سال ۱۳۹۰ ضریب خسارتی (نسبت خسارتهای واقعه به حق بیمه‌های عایده) معادل ۶/۷۶ درصد را کسب کرده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۲ واحدی داشت.

همچنین ۲/۴۵ درصد از تولید بازار بیمه به رشته شخص ثالث و مازاد وسایط نقلیه، ۷/۱۷ درصد به بیمه‌های درمان، ۴/۷ درصد به بیمه بدنه اتومبیل، ۸ درصد به بیمه‌های زندگی(عمر)، ۴/۵ درصد به بیمه‌های مسئولیت، ۸/۴ درصد به بیمه‌های آتش‌سوزی، و ۵/۱۱ درصد به سایر رشته‌های بیمه تعلق داشت.

اهم دستاوردهای صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۹۰

در سطح داخلی:

- افزایش فعالیت بیمه‌های زندگی (رشد حدوداً ۴۷ درصدی) و اختصاص ۸ درصد از سهم بازار بیمه. در این زمینه تعداد نمایندگان تخصصی فروش بیمه‌های زندگی ۳ برابر شده و به حدود ۴ هزار نماینده رسید.

- توسعه بازار بیمه با افزایش تعداد شرکتهای بیمه به ۲۵ شرکت (۱۴ درصد رشد) و ازدیاد نمایندگان بیمه بالغ بر ۲۵ هزار نمایندگی (۲۹ درصد رشد)، رشد ۵/۱۸ درصدی تعداد کارگزاران بیمه و رسیدن آن به تعداد ۳۸۴ کارگزاری، تقریباً ۲ برابر شدن ارزیابان خسارت بیمه‌ای و رسیدن به تعداد ۱۰۶ ارزیاب خسارت.

- اختصاص ۲/۵۳ درصد از سهم بازار بیمه به بخش غیردولتی.

- افزایش تعداد کارکنان شرکتهای بیمه بالغ بر ۳/۱۶ هزار نفر که در این بین، پرسنل فوق لیسانس به بالا ۶/۲ برابر شدند.

در سطح بین المللی:

- کسب مقام اول در دنیا بر مبنای رشد حق بیمه تولیدی به میزان ۴۵ درصد (رتبه دوم، کشور آرژانتین با ۳۴ درصد).

- از نظر حجم حق بیمه تولیدی (با میزان ۷ میلیارد دلار معادل حدوداً ۸۶ هزار میلیارد ریال)، ارتقاء دو رتبه جهانی با کسب مقام چهل و چهارم و ارتقاء یک رتبه منطقه‌ای با رسیدن به جایگاه سوم (پس از فلسطین اشغالی و ترکیه).

- از منظر حق بیمه سرانه (با ۹۳ دلار، حدود ۱۴/۱ میلیون ریال) ارتقاء پنج رتبه بین المللی و کسب رتبه ۶۸ در دنیا.

- در شاخص ضریب نفوذ بیمه (با ۵/۱ درصد) ارتقاء یک رتبه منطقه‌ای و کسب رتبه ۷۲ جهانی.

- از حیث حق بیمه زندگی ارتقاء یک رتبه منطقه‌ای و کسب رتبه ششم در منطقه.