هپکو با بزرگترین برندهای صنعت رقابت می‌کند

شرکت تولید تجهیزات سنگین-هپکویکی از باسابقه ترین شرکت های ایرانی فعال در عرصه تولید ماشین آلات سنگین است که با تولید انواع ماشین های راهسازی باکیفیت و استاندارد و ایجاد ظرفیت های مهندسی بالا، گوی سبقت را از سایر رقیبان خود در این رشته ربوده و با برندهای معتبر جهانی به رقابت می پردازد. مهندس لطف الله سعیدی در گفت وگو با دنیای اقتصاد، به بررسی چالش ها و مشکلات پیش روی این شرکت پرداخته و از نقش صنعت احداث به عنوان یک NGO در انسجام بخشی به تشکل های فعال در ساخت و ساز و اجرای پروژه های عمرانی کشور می گوید. جناب سعیدی، امسال به نام سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است.نظرشما درمورد این نامگذاری چیست؟

بدون تردید هپکو به عنوان یکی از تولید کنندگان بخش صنعت کشور که در زمینه تولید ماشین آلات فعال است و نقش موثری دراین زمینه دارد، از نام گذاری سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بسیار خوشحال است و بدون تردید در سال تولید ملی از تولیدکنندگان در برابر هجوم واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت و فاقد استاندارد های مورد نیاز حمایت و تقویت خواهد شد.

اما فرآیندی که طی ۹ ماهه گذشته درکشور سپری شد و اتفاقاتی که رخ داد به دلایل مختلف ما را در تنگناهای بیشتری قرار داد.

دراین وضعیت، مهم ترین مشکلات و چالش هایی که با آنها روبرو هستید چیست؟

مهم ترین تنگناهایی که امروز ما و اغلب تولید کنندگان در بخش صنعت کشور با آن مواجه هستیم کاهش شدید نقدینگی است . ما در تامین بخشی از نقدینگی خود از ظرفیت سیستم بانکی استفاده می کردیم و خدمات بانکی سطحی از نیازهای ما را به نقدینگی تنظیم می کرد. اما در شرایط جاری و با اتفاقات پیش آمده و همچنین با افزایش نرخ ارز و اصرار و الزام سیستم بانکی به پرداخت صد درصد وجه LC که قرار است گشایش یابد ، نیاز ما را به نقدینگی ۲۵ تا ۳۰ برابر سال های قبل افزایش داده است .

درسال های گذشته وضعیت بهتر بود؟

در سال های قبل امکان گشایش LC به صورت یوزانس را داشتیم که ۱۰ درصد نقدینگی را می طلبید و نیز قیمت دلار حدود یک هزار تومان بود، ولی اکنون دلار ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار تومان شده و بیش از صد درصد هم برای تضامین سیستم بانکی نیاز داریم.

این سبب می شود تا نیاز ما به نقدینگی۲۵ تا ۳۰ برابر افزایش یابد. این سطح بالای نقدینگی و تامین آن برای هیچ تولید کننده‌ای امکان ندارد . بخصوص اینکه با توجه به کاهش سطح فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز بویژه در بخش راه سازی و تخصیص بسیار پایین بودجه های عمرانی در سال جاری، پیمانکاران پروژه های راه سازی و سد سازی در تزریق منابع مالی از طریق دولت دچار مشکلات زیادی شدند و چون مشکل دارند تقاضای بازار در ماشین آلات کاهش یافته ، اندازه بازار کوچک تر شده و از طرف دیگر نیاز ما به نقدینگی را افزایش داده است.

این دو مورد در کنار هم مشکلات بسیاری را برای ما بوجود آورده اند.

آیا تحریم های ایران ازسوی کشورهای غربی پیامد خاصی در روند کاری شما داشته است؟برای جلوگیری از اثرات آن چه کرده اید؟

بله، آثار ناشی از تحریم ها و نیز قطع و کاهش همکاری دو جانبه با شرکای تجاری ، مشکلات ما را حاد تر کرده است .

با کنار کشیدن برخی از شرکای با سابقه تجاری ،به منظور استمرار فعالیت های تولیدی به ناچار به دنبال جایگزین هستیم .برخی از شرکت های آسیایی از جمله شرکت های کره ای و چینی زمینه همکاری دارند ولی همکاری با آنها نیاز به نقدینگی بالایی دارد که رفتار انقباضی سیستم بانکی تامین این نقدینگی را نسبت به سال های گذشته بسیار سخت تر کرده است ، چرا که سال گذشته تنها ۲۵/۱ یا ۳۰/۱ این نیاز را داشتیم. این از مهم ترین مشکلات ما است .

دراین زمینه چه انتظاری از دولت دارید؟

در خواست ما از دولت تسهیل فرآیند ارائه خدمات بانکی به واحدهای تولیدی است . البته طرح حمایت از تولید هم اکنون در مجلس مطرح و محورهای نسبتا مناسبی در آن پیش بینی شده است که امیدواریم حمایت از واحدهای تولیدی در شرایط کنونی هر چه زودترعملیاتی بشود .

درواقع خواسته ما این است که این طرح هر چه سریعتر در مجلس به تصویب برسد. اگر تصویب طرح طولانی شود ضربه‌ای مهلک به صنعت کشور وارد می شود و جبران آن بسیار سخت است . لذا خواهش داریم که مجلس هر چه زودتر این طرح را تصویب کند و دولت نیز تمهیدات اجرای آن را بررسی کند تا هر چه زودتر به قانون تبدیل شود و بخشی از مشکلات حل شود. البته فرصت هایی دیگری هم پیش رو هست که از جمله می توان به حضور کشورهای همسایه اشاره کرد.به عنوان مثال عراق و کشورهای CIS که پیمانکاران ایرانی در آنها فعالیت می کنند، نیاز به تامین ماشین آلات دارند که برای شراکت از طریق ما اقدام می کنند .

ما در کشورهای مذکور حضور داریم و در حال گسترش فعالیت مان هستیم، ولی این حضور اتفاقی است که به مرور رخ می دهد و این خود از مشکلاتی جدیدی است که در سر راه ماست .

همانطور که می دانید، ایران در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی عملکرد خوبی دارد. هپکو دراین زمینه چه فعالیتی دارد؟

صدور خدمات فنی و مهندسی به شکل مشارکت با پیمانکارانی که در کشورهای مجاور فعالیت دارند با تامین ماشین آلات و یا ساخت تجهیزات در هپکو سابقه خوبی دارد و این سابقه می تواند هم بصورت مستقیم و هم مشارکتی با سایر پیمانکاران بزرگ بصورت کنسرسیوم صورت پذیرد. تجربه اخیر هپکو در مشارکت در اجرای سه پروژه بزرگ عمرانی در یکی از کشورهای همسایه در قالب یک کنسرسیوم ، افق بسیارروشنی در توسعه اینگونه فعالیت ها به روی ما گشوده است که در این زمینه آمادگی همکاری با سایر پیمانکاران را داریم . همچنین توافقات صورت گرفته در مشارکت با پیمانکاران صنعتی در حوزه های انرژی ،‌نفت و گاز در کشورهای مجاور ، پتانسیل ها و تجربیات صنعتی هپکو را به مشارکت گذاشته و نتیجه آن به نفع کیفیت پروژه ، در دسترس بودن و سهیم نمودن امکانات و پتانسیل های موجود است .

در زمینه صادرات این خدمات چه مشکلاتی پیش روی تولیدکنندگان قراردارد؟

مشکلات خدمات فنی و مهندسی پیشتیبانی سیستم بانکی کشور را طلب می کند و تامین ضمانت نامه های بانکی برای صادر کنندگان دشواری هایی دارد . شرکت ها در تضمین های صادراتی، حسن انجام کار و پیش پرداخت ها دچار معضل هستند که سیستم بانکی باید به صورت گسترده تری ورود پیدا کند و فعال بشود تا بتواند از شرکت های فعال در این زمینه پشتیبانی کند . متاسفانه مشکلات زیادی در این بخش داریم و وقتی شرکت های ایرانی نتوانند تضامین مورد نیاز را ارائه دهند، نه تنها امکان حضور در مناقصات ندارند بلکه در تجهیز کارگاه ها و تامین ماشین آلات برای شروع کار و دریافت پیش پرداخت نیزبه مشکل می خورند. این از عمده مشکلاتی است که شرکت ها با آن دست به گریبانند و سیستم بانکی باید برای این مورد راه کارهایی ارائه دهد.

آیا دولت در این مورد اقدامات خاصی انجام داده است؟

نکته با اهمیت، انتظار از دولت در شرایط کنونی است که از تولیدکنندگان حمایت کند و الزاماتی را که پیمانکاران را ملزم به استفاده از تولیدات داخل می کند، اجرایی نماید.

در این زمینه خوشبختانه دولت دو مصوبه داشت که شهرداری ها و بخش های عمومی را ملزم به استفاده از تولیدات داخل می کند و در واقع دولت با این مصوبه به تولید داخل کمک کرده است . اما نکته قابل تامل، رعایت این مصوبات است که متاسفانه در برخی موارد خود دولت استثناهایی را ابلاغ می کند مانند تجهیز وزارت راه که خوشبختانه این وزارت خانه با تعامل مناسبی که با هپکو برقرار نمود، از این استثنا استفاده نکرد.

به نظرشما صنعت احداث به عنوان یک NGO چه نقشی در انسجام بخشی به تشکل های فعال در ساخت و ساز و اجرای پروژه های عمرانی کشور دارد؟

طبیعتا در صنعت احداث کشور ، در بخش های مختلفی که فعال هستند شرکت های گوناگونی وجود دارد که اگر در کنار هم قرار بگیرند و تبادل اطلاعات با بخش های دیگر صنعت انجام دهند، می تواند مکملی قوی برای صنعت احداث باشند و ظرفیت یکدیگررا تکمیل کنند . ایفای نقش این انجمن ها کمک شایانی به بهتر شدن اجرای پروژه ها ی داخلی و همچنین پروژه های خارج از مرز می کند. در این خصوص افزایش توانمندی شرکت ها در انجام پروژه های مشترک در قالب کنسرسیوم با اهمیت است . تدوین روش های اجرایی مناسب به منظور تسهیل انجام پروژه های مشترک بایددر دستور کار این NGO ها باشد .