غلامحسین دوانی

حسابدار رسمی

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به بیانیه مشترک سه اتاق بازرگانی کشور پیرامون دغدغه فساد در دستگاه مالیاتی و سلامت دستگاه مالیات‌ستانی گفته است که با اجرای سامانه جامع مالیاتی و نظارت شایسته کوشش خواهد شد این موضوع کاهش و قابل کنترل شود.


آنچه این‌روزها دغدغه دلسوزان کشور است، دستگاه مالیاتی سالم مبتنی بر مالیات‌ستانی شفاف و برقراری نظام آموزش در همه سطوح با در اختیار گرفتن معلمان و استادان شایسته است که دغدغه معیشت زندگی روزمره نداشته باشند. از قرار معلوم وضعیت حقوقی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به تناسب بهبود یافته اما وضعیت حقوقی کارکنان شاغل در دستگاه مالیات‌ستانی که قاعدتا با میلیاردها تومان پرونده‌های مالیاتی سر و کار دارند درگیر و دار نظام خدمات مدیریت قرار گرفته است. قانونمندی و شایسته‌سالاری حکم می‌کند که دستگاه مالیات‌ستانی هر چقدر کوچک اما متحرک با در اختیار گرفتن کارکنان فهیم، متبحر به امور مالیاتی (و نه فارغ‌التحصیل زمین‌شناسی) و حتی از طریق استخدام حسابداران رسمی در سطوح مدیریتی و به ویژه (در شورای‌عالی مالیاتی، دفتر فنی و اعضای کمیسیون ماده 251 مکرر) بتواند در راستای وظایف مالیاتی و استقرار مودی‌ سالاری کوشش کند. بدون شک استخدام و به‌کارگیری افراد متخصص با ویژگی‌های پیش‌گفته از طریق نظام مدیریت خدمات کشوری امکانپذیر نیست، بنابراین دو راهکار بیشتر متصور نیست.


۱- کارکردن با همین پرسنل فعلی که بعضا از سواد مالیاتی خوبی هم برخوردار نیستند و صرفا از طریق قوه قهریه علی‌الراس و در دفاتر، به مالیات مورد نظر بودجه‌ای دست می‌یابند.

۲- به‌کارگماردن افراد متخصص و ارائه آموزش‌های کاربردی به پرسنل فعلی که فارغ از دغدغه معیشت و با استفاده از منابع بودجه‌ای پرسنلی، وظایف محوله را بدون توجه به منابع دیگر به انجام رسانند. گزینه مناسب برای راهکار دوم همچون نظام استخدامی صنعت نفت و سازمان برنامه و بودجه که طی سالیانی متمادی توانستند خبرگان رشته‌های مختلف را جذب کنند و جز از طریق تجدیدنظر و استقرار یک نظام استخدامی متناسب با طرح جامع مالیاتی امکانپذیر نیست. بنابراین چنانچه دولتمردان و صاحب‌منصبان مالیات‌ستانی درصدد اجرای طرح جامع مالیاتی در سال آینده هستند از هم‌اکنون باید نسبت به ارائه طرح جامع مالیاتی متضمن پرداخت حقوق و مزایای مناسب کارکرد ماموران مالیاتی مبتنی بر مولفه عدالت مالیاتی کوشش کنند چه در غیر این‌صورت می‌توان قطعا نتیجه گرفت طرح در همان سال‌های نخست به مشکلات عدیده‌ای برخورد خواهد کرد که ممکن است اجرای آن را متوقف سازد.