«سرمایه‌گذار هوشمند» منتشر شد
کتاب «سرمایه‌گذار هوشمند» ترجمه اثر مشهور و پرفروش Intelligent Investor نوشته بنیامین گراهام توسط نشر چالش راهی بازار سرمایه شد.

این کتاب یکی از ۱۰ کتاب مهم سرمایه‌گذاری در بورس‌های جهان و الهام‌بخش بزرگ‌ترین‌ سرمایه‌گذاران و ثروتمندان جهان ازجمله برجسته‌ترین آنها وارِن بافِت است که به همت سعید سعادتیان، فارغ‌التحصیل MBA و مدرس دوره‌ای آموزشی به همین نام در روزنامه «دنیای اقتصاد»، ترجمه شده است.

همچنین کتاب مذکور یکی از ۱۰ اثر اصلی در زمینه سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش ذاتی است که مبانی نظری سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه و به‌دور از ریسک در بازارهای سرمایه را تشریح می‌کند. سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش ذاتی، روشی بنیادین در سرمایه‌گذاری است که بر آن اساس، سرمایه‌گذار به جای مطالعه رفتار قیمت‌های سهام در بازار که اخیرا در بازار کشور ما نیز بسیار رایج شده است، به بررسی ارزش ذاتی شرکت براساس معیارهای اصولی تعیین ارزش می‌پردازد و از این رهگذر نسبت به ارزان بودن قیمتی که بابت سهم می‌پردازد اطمینان حاصل می‌کند.

وارِن بافِت، ثروتمندترین فرد جهان در سال ۲۰۰۸ و کسی که همه ثروت خود را از راه سرمایه‌گذاری به‌دست آورده، معتقد است که این کتاب همچنان بهترین کتابی است تا امروز در مورد سرمایه‌گذاری نوشته شده است.

کارشناسان سرمایه‌گذاری معتقدند این کتاب، رهیافتی علمی و عملی را آشکار می‌سازد که بر آن اساس می‌توان بر آشفتگی‌های بازار چیره شد و هیجانات زودگذر شخصی و نیز جمعی موجود در بازار را به گونه‌ای نادیده گرفت که بازدهی شخص را حداکثری سازد.

از طرفی مترجم کتاب در پیش گفتار کتاب معتقد است این کتاب، نشان می‌دهد که بازار سرمایه کشور، برخلاف آنچه اکثر فعالان این بازار در کشور تصور می‌کنند، چندان از تفاوت‌های عمده‌ای در منطق معاملات با بازارهای دیگر رنج نمی‌برد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را از بورس‌های دیگر جهان و نوسانات غیرمنطقی یا منطقی آنها متمایز دانست. تاریخچه یکصدساله قیمت‌ها در وال‌استریت که در فصلی از این کتاب به‌عنوان نمونه‌ای برای معرفی ارائه شده است، نشان می‌دهد بسیاری از نوسان‌های وال‌استریت گاه بسیار شدیدتر، غیرمنطقی‌تر و نیز غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر از بورس تهران است که سهام بسیار کمتر و حجم معاملات بسیار کمتری در آن جاری و ساری است.

بنیامین گراهام نویسنده این کتاب، یکی از نظریه‌پردازان بزرگ سرمایه‌گذاری در سال‌های جنگ جهانی دوم است که کتب بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از جمله کتاب مذکور دارد. نظریات گراهام در بازارهای سرمایه جهان همچنان کاربرد داشته و از آنها استفاده می‌شود.

مطالعه این کتاب به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که برخلاف برخی روندهای هیجانی برای خرید و فروش نیز عمل کند یعنی درعمل بتواند با مقدار زیادی از سهام، در حالی که همه بازار دچار پدیده رایج کشور ما یعنی صف‌نشینی در حدآخر قیمت‌ها است، مقابله و از این مساله به نفع خود بهره‌برداری کند. مصاحبه با مترجم کتاب نشان می‌دهد نامبرده به کمک روش‌های ارائه شده در این کتاب موفق شده است، زمینه مناسبی از سرمایه‌گذاری بیابد که او را از اغتشاش روانی دائمی سفته‌بازان بازار نجات داده و موفق کرده است که در بخشی از شرکت‌ها با حاشیه اطمینان مناسب سرمایه‌گذاری کند و سود مناسبی بیش از حتی بهره‌های بانکی بسازد. به عبارتی بر این اساس می‌توان برای سرمایه‌گذاری در بورس کشور، تسهیلات نیز دریافت کرد به شرطی که قیمت خرید در هیجانات فروش به حدی فروکش کند که حاشیه امنیت لازم را ایجاد کرده باشد.