فرصت‌های بورس برای خارجی‌ها

گروه بورس- حمید محمدی: سرمایه‌گذاران عقلایی در سرتاسر دنیا در برابر تحمل ریسک یکسان به دنبال کسب منفعت بیشتری هستند حال آنکه سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز کسب سود کمتر در مقابل تحمل ریسک پایین‌تر را ترجیح می‌دهند ولی سرمایه‌گذاران ریسک پذیر، ریسک و خطر بالای سرمایه‌گذاری را به امید کسب منفعت بالا به جان می‌خرند. شرایط ابهام به مانند راه رفتن با چشمان بسته است و هیچ گاه مورد پذیرش سرمایه‌گذاران عقلایی که به‌دنبال کسب منفعت هستند نبوده است. ورود نقدینگی به بازار در چنین روزهایی می‌تواند موهبتی گران قیمت باشد و قیمت سهم‌ها را با ارزش ذاتی آنها، که فاصله زیادی از هم گرفته‌اند به هم نزدیک کند. وجود صنایع دارای مزیت رقابتی و مواد خام غنی در کشور مطمئنا می‌تواند برای هر سرمایه‌گذاری جذاب باشد.

یکی از دلایل افزایش بی‌رویه قیمت سهم‌ها و فاصله گرفتن آنها از ارزش ذاتی‌شان در سال ۹۲ ورود نقدینگی بالا به بورس بود؛ نقدینگی که می‌توانست صرف عمق بخشیدن به بازار شود، صرف متورم شدن قیمت سهم‌ها شد. حال که صحبت از حضور سرمایه‌گذاران خارجی تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور به میان آمده است باید دید شرایط برای سرمایه‌گذاری در کشور تا چه حد مساعد است؟ آیا مولفه‌های سرمایه‌گذاری در کشور به حدی رشد کرده‌اند که خارجی‌هایی که بهترین طرح توجیه‌ها را برای سرمایه‌گذاری هایشان دارند و بیشترین زمان خود را برای تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری صرف می‌کنند وارد کشور شوند.

عدم هماهنگی بین زبان گزارشگری مالی کشور با سایر کشورها

یکی از مولفه‌هایی که به سرمایه‌گذاران بین‌المللی امکان سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر را می‌دهد امکان مقایسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. نهاد‌هایی که مشتاق به جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستند این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی «IFRS» در شرکت‌ها از جمله مولفه‌های امکان مقایسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورها است. شرکت‌های بورسی ملزم به اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی از ابتدای سال ۹۵ هستند. کارشناسان امر به این نکته واقف هستند که اگر شرکتی بخواهد استانداردهای «IFRS» را برای سال ۹۵ اجرا کند باید اطلاعات شرکت را از سال ۹۴ براساس «IFRS» جمع آوری و تنظیم کند.

به نظر، بسیار دور از ذهن می‌رسد که با چنین زیرساخت‌های تئوریک و عملی اجرای استاندارد‌های مالی بین‌المللی حتی در سطح بنگاه‌های بزرگ در کشور امکان پذیر باشد. سازمان حسابرسی که متولی ترجمه دقیق متون استاندارد‌های گزارشگری بین‌المللی است چندان عجله‌ای برای ترجمه متون ندارد و هنوز بحث‌ها درباره نحوه پذیرش این استانداردها در محافل اقتصادی و حسابداری پا برجاست.

حال باید دید در چنین وضعیتی میزان اقبال سرمایه‌گذاران خارجی در چه حدی خواهد بود.

ضرورت کاهش محدودیت‌ها

اگر بخواهیم پیش‌بینی از میزان موفقیت صندوق سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها داشته باشیم بد نیست به وضعیت بازار سرمایه نگاهی بیندازیم؛ بازاری که علاوه‌بر ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک معمول همواره خطرات ناشی از تصمیمات نهادهای کلان کشور را احساس می‌کند. حدود ۵ ماه است حجم مبادلات در بازار سرمایه کشور که محل تجمیع سرمایه‌گذاران خرد و کلان کشور است افت محسوسی کرده است و سرمایه‌گذاران حقوقی که بازیگران عمده بازار سرمایه هستند فعالیت خود را به میزان قابل توجهی کم کرده‌اند.

در چنین شرایطی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از فعال شدن تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشورمان به زودی خبر داد و گفت: خارجی‌ها در حال ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران هستند. علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد روند سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس کشور گفت: خارجی‌ها در حال ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران هستند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سرمایه‌گذاری واقعی زمانی شکل می‌گیرد که محدودیت‌ها برداشته شود و در این زمان است که سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران تمایل خواهند داشت.

وی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاری خارجی تنها منوط به برخی محدودیت‌ها خواهد بود، تصریح کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران توسط خارجی‌ها ارزیابی می‌شود.