گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز کاملا چهره‌ای رکودی به خود گرفت تا با افت ۱۱۰واحدی شاهد کاهش خیره‌کننده حجم معاملات نیز باشد. دیروز شاخص با افت ۱۵/۰ درصدی به رقم ۷۲هزار و ۶۳۸واحد رسید؛ در همین حال ارزش معاملات در بورس به ۷۲و در فرابورس به ۳۲میلیارد تومان رسید که کاهش عمده‌ای را نشان می‌دهد. اکثر کارشناسان این کاهش را به دلیل حاکمیت جو انتظار در میان معامله‌گران ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه مذاکرات سیاسی و انتظار برای شفاف شدن سیاست دولت در قبال اقتصاد کشور و گمانه‌زنی‌های متناقض در مورد احتمال حمایت از بازار سرمایه، موجب کاهش فعالیت در بازار شده است.در این شرایط معامله گران در انتظار آینده و تحولات حوزه‌های مهم و موثر بر بازار هستند. در بازار دیروز در تحولات سیاسی شهر وین برای پنجمین بار میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره گام پایانی توافق‌نامه ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک بود. بازار دیروز شاهد گمانه‌زنی‌ها متعدد در مورد نتایج مذاکرات بود. در بازار دیروز در تحولات درون بازار معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلایل توقف طولانی برخی نمادها از بازگشایی یک نماد بحث‌برانگیز تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: نشست بورسی رئیس‌جمهور دستورالعمل اجرایی نداشت اما درباره دو طرح کلان بحث شد. محمدرضا عربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه فعالیت نظارت بر ناشران بورسی سرعت بخشیدن به اطلاعات شرکت‌ها و اصلاح مقررات در این راستا است، در خصوص توقف و بازگشایی نمادهای بورسی اظهار کرد: سعی ما این بوده است که توقف نمادها به حداقل برسد و اگر دقت کنید این روند بسیار نرمال است. وی ادامه داد: عمده توقف‌های طولانی نمادهای بورسی مربوط به موارد خاص است. نمونه آن نماد حسینا است، به دلیل اطلاع‌رسانی اشتباه و برداشت‌های اشتباهی که از اطلاعات آن شده بود، انتظارات مردم از این سهم و اعداد و ارقام آن خیلی بالا و پایین شد. وی با بیان اینکه بر این اساس بورس اقدام به توقف نماد برای شفاف‌سازی کرد، گفت: نماد حسینا تا پایان هفته جاری باز خواهد شد. عربی ادامه داد: ما از سال گذشته طی اطلاعیه‌هایی دلایل توقف و بازگشایی نمادها را اطلاع‌رسانی و چند وقت یکبار اعلام می‌کنیم وضعیت اطلاع‌رسانی نماد در چه وضعیتی است که این رویه ادامه خواهد داشت و در پایان هر هفته دلایل توقف نمادها و اقداماتی که طی هفته برای بازگشایی صورت گرفته اعلام خواهد شد.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی صف فروش هلدینگ خلیج فارس بدون تغییر باقی ماند. در این گروه دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: به ما قول دادند که از ابتدای تیرماه بتوانیم قیمت اوره کشاورزی را افزایش دهیم و ما در این خصوص گزارشی برای آقای شریعتمداری معاون رئیس جمهور آماده و ارسال کرده‌ایم. در گروه خودرویی دیروز اعلام شد تولید برخی سواری‌های داخلی در اردیبهشت‌ماه امسال به صفر رسید. در نماد مخابرات دیروز وزیر ارتباطات از موضع مخالفت با افزایش تعرفه همراه خارج شد. دیروز وزیر ارتباطات از برنامه‌ریزی اپراتور سوم برای کاهش تعرفه‌های تماس و دیتا خبر داد.

در گروه واسطه‌گری مالی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در نامه‌ای در خصوص آثار ناشی از افتتاح هتل فرودگاهی بین‌المللی امام خمینی(ره) به شفاف‌سازی پرداخته است. این شرکت اعلام کرده سود ناشی از فروش بخشی از سهام شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات که مالک این پروژه است به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان در پیش‌بینی بودجه سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۳ لحاظ شده است. همچنین بانک سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آخرین گزارش خود پیش‌بینی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ خود را به اطلاع فعالان بازار رسانده است. در گروه بانکی «سمایه» در حالی برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۴۰۹ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که این رقم در مقایسه با بودجه حسابرسی نشده (مبلغ ۴۹۴ ریال) کاهش ۱۷ درصدی داشته است. در گروه شوینده دبیر شورای تولید‌کنندگان پودر شوینده گفت: ‌درخواست ما افزایش کمتر از ۱۰ درصدی قیمت پودر شوینده است که البته تا پایان ماه رمضان افزایش قیمتی نخواهیم داشت. در مجموع بازار دیروز بازاری راکد و منتظر بود که در آن شاخص و حجم معاملات با کاهش شدید همراه شد.