مجید اسکندری: دبیر اجرایی دوازدهمین همایش ملی حسابداری ایران (دانشگاه شیراز- ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه) گفت: ارتباط میان دانش حسابداری و حرفه حسابداری در کشور ما در شأن «حرفه» نیست و بسیار ضعیف است اما می‌تواند قوی‌تر از این باشد و همایش ملی حسابداری می‌تواند فرصتی برای ارائه راهکارهای لازم برای تقویت این ارتباط باشد. دکتر محمدحسین ستایش با تاکید بر این نکته که در بحث

«علم و حرفه»، دانشگاهی‌ها باید قدری حرفه‌ای فکر کنند و حرفه‌ای‌ها نیز علمی و دانشگاهی فکر کنند، افزود: یکی از رسالت‌های این همایش این است که عالمان علوم مالی را به دست‌اندرکاران، حسابداران و حسابرسان نزدیک‌تر کنیم به همین دلیل در یکی از بخش‌های همایش میزگردی با حضور دبیران کل انجمن‌های حرفه‌ای برگزار می‌شود که در آن به بحث و تبادل نظر پیرامون شرایط حال و آینده حرفه پرداخته خواهد شد و ارائه پرسش و پاسخ در این زمینه از سوی حاضران می‌تواند به این موضوع کمک شایانی بکند.

وی درخصوص جایگاه رشته و حرفه حسابداری در کشور توضیح داد: مهم‌ترین هدف این همایش ارتقای این جایگاه است البته در مقایسه با گذشته این جایگاه ارتقا یافته و در بحث آموزش و پژوهش که در گذشته توجه چندانی به آن نمی‌شد و در میان مردم نیز جایگاه مناسبی برای این حرفه وجود نداشت، اکنون تحولات بسیاری رخ داده است به گونه‌ای که در گذشته تعداد کمی از اساتید در این رشته فعال بودند، امکان تحصیلات تا مقطع لیسانس وجود داشت، کتاب‌های موجود اندک بودند و... اما خوشبختانه طی ۱۵ سال اخیر این مشکلات، مرتفع شده و در بیشتر دانشگاه‌ها در همه مقاطع، این رشته تدریس می‌شود و این موجب می‌شود مردم کم‌کم به این رشته نزدیک‌تر شوند.

ستایش خاطرنشان کرد: تاکنون به اندازه‌ای که دانشگاه در معرفی حرفه موفق عمل کرده انجمن‌های حرفه‌ای موفق عمل نکرده‌اند اما می‌توانند فعال‌تر باشند. دبیر اجرایی همایش یادشده اظهار کرد: به نظر من، حسابداری هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و دلیلش این است که متاعمان را خوب به بازار معرفی نکرده‌ایم.

این کارشناس حسابداری افزود: ما نتوانسته‌ایم نقش اطلاعات حسابداری در سلامت مالی جامعه را برای مردم تبیین کنیم و این نکته را روشن سازیم که این اطلاعات تا چه اندازه می‌تواند در جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی مفید واقع شوند اگرچه یکی از دلایل این موضوع می‌تواند ماهیت و ذات اطلاعات مالی و محرمانه بودن آنها باشد. وی سپس گفت: هرچه اقتصاد دولتی‌تر باشد، نقش اطلاعات حسابداری در این اقتصاد کمرنگ‌تر می‌شود و اصولا ملاک تصمیم‌گیری در سیستم‌های دولتی، اطلاعات حسابداری نیست و سازوکارهای حاکمیتی است بنابراین هرچه اقتصاد خصوصی‌تر باشد حسابداری پررنگ‌تر خواهد شد و اطلاعات حسابداری بیشتر استفاده می‌شوند زیرا ملاک، سود است اما در اقتصاد دولتی، گزارش‌های مالی جایگاهی ندارد و تنها زمانی که تقلب رخ می‌دهد، همه به تکاپو می‌افتند. عضو هیات علمی دانشگاه شیراز درخصوص توجه این همایش به ارتباط حسابداری و بازار سرمایه یادآور شد: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس انرژی، معاونت اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، کارگزاران بورس و فعالان بازار سرمایه از حاضران بوده و دکتر علی صالح‌آبادی نیز یکی از سخنرانان اصلی همایش است که در این خصوص مطالبی را بیان خواهد کرد و یکی از پنل‌ها نیز به بازار سرمایه اختصاص یافته است.

همچنین دکتر موسی بزرگ‌اصل درخصوص چالش‌های پیش‌روی استانداردهای حسابداری به سخنرانی خواهد پرداخت و از آنجا که قرار است استانداردهای بین‌المللی حسابداری (IFRS) امسال ترجمه، سال بعد آموزش و در سال ۹۵ اجرایی شود این موضوع نیز می‌تواند تحولی در بازار سرمایه محسوب شود.

ستایش درخصوص دیگر موضوعات همایش گفت: در کنار مباحث سه‌گانه آموزش، پژوهش و حرفه سومین گردهمایی دانشجویان مقطع دکترای حسابداری برگزار می‌شود و چند رساله دکتری مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر دوازدهمین همایش ملی حسابداری در پایان درخصوص مخاطبان این همایش گفت: اندیشمندان و استادان حسابداری و حسابرسی، متخصصان و صاحب‌نظران حرفه حسابداری و حسابرسی، دانشجویان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد، مدیران مالی شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی، ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی دولتی، مدیران بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و دست‌اندرکاران بازار سرمایه مخاطبان این همایش هستند.