گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار اگر چه هفته گذشته همچنان در شرایط ویژه معاملاتی و محدودیت‌های کم‌سابقه به سر می‌برد اما بازگشت مثبت هلدینگ خلیج فارس به بازار، امیدواری‌ها را افزایش داده است.
بازار سهام در هفته گذشته اگرچه با محدودیت‌هایی مواجه بود اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان از رفتار احساسی کاسته شده و بیشتر معامله‌گران با ارزیابی از گزارش‌های سال آینده شرکت‌ها، برنامه‌های دولت به ویژه برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و لحاظ ضعف سنتی معاملات آخرین ماه سال به مشارکت در بازار می‌پردازند.از دیدگاه بیشتر معامله‌گران، هر‌چند روند کنونی بازار سهام چندان مناسب نیست اما تعادل بازار سهام در مقایسه با وضعیت بازارهای دیگر اقتصاد ایران وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. در این شرایط امیدواری‌ها به تداوم حمایت از بازار سرمایه با هدف جلو گیری از کاهش بیشتر این بازار است؛امری که در صورت حفظ تعادل بازار برای چند هفته آینده می‌تواند با شروع سال ۹۳تغییرات مثبتی را در بازار نوید دهد.
در بازار سهام مهم‌ترین تحول در هفته گذشته اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بود.این سیاست‌ها که پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ مهم‌ترین جهت گیری اقتصاد ایران در ۱۰ سال اخیر است از سوی کارشناسان و مسوولان اقتصاد با اهمیت ارزیابی شده و مورد توجه است. این در حالی است که متاسفانه از ابتدای شروع به فعالیت دولت یازدهم تا‌کنون اجرای اصل ۴۴ تقریبا متوقف شده و عملا این سیاست‌ها جایی در برنامه‌های وزرا نداشته است. انتظار می‌رود با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بار دیگر اجرای اصل ۴۴ نیز از سر گرفته شود، امری که لازم و ملزوم یکدیگر ارزیابی می‌شود.
رهبر انقلاب در متن ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند که اگر از الگوی اقتصاد مقاومتی پیروی شود نه تنها کشور بر همه‌ مشکلات اقتصادی فایق می‌آید و دشمن را به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد. در مهم‌ترین بند از این ابلاغیه آورده شده است:
مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق، انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش، افزایش صادرات گاز، افزایش صادرات برق، افزایش صادرات پتروشیمی، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی، افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به‌منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تاکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، به‌ویژه در میادین مشترک. افزایش
ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع.
در همین راستا و با تحولات اخیر رخ داده در مجلس شورای اسلامی، امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو جلسه کمیسیون اقتصادی به ریاست داوود دانش جعفری و جلسه اصلی مجمع به بررسی دو موضوع افزایش قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها و عوارض معدنی خواهد پرداخت. موضوعاتی که از دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام بر خلاف سیاست‌های اقتصادی اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی است. در کنار مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی، مذاکرات وین با تصمیم‌گیری در مورد چارچوبی برای مذاکرات نهایی به پایان رسید.
در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی نیز مسایل مهمی در جریان است؛ در کنار شروع بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها در مجلس شورای اسلامی، بحث حقوق کارگران نیز از جمله موضوعات مهم برای بازار سرمایه و شرکت‌ها محسوب می‌شود.
رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از دستور وزیر کار به معاونت روابط کار مبنی بر آغاز جلسات شورای عالی کار از هفته آینده به صورت رسمی خبر داد و گفت: نظر غیر‌مستقیم وزیر تعاون برای دستمزد، افزایش۲۵ درصدی است. در تحولات اقتصادی در حوزه بین‌الملل، معامله‌گران شاهد ثبات نسبی در قیمت‌ها بودند که در بازار جهانی فلزات، بهای مس به ۷هزار و ۱۸۵دلار و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یک هزار و ۷۱۷دلار، ۲هزار و ۳۵ دلار و ۲هزار و ۱۲۴دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد‌و‌ستد روز چهارشنبه شاهد شرایط مثبتی بود که در آن شاخص بورس به مدد رشد نمادهای عمده‌ای نظیر پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان و تبریز ۵۵۰ واحدرشد کرد. شاخص با این رشد ۶۸/۰ درصدی به رقم ۸۰هزار و ۹۸۶واحد رسید که امیدوار‌کننده به شمار می‌رود. نکته مهم در بازار روز چهارشنبه ادامه انتشار گزارش‌های پیش‌بینی شرکت‌ها برای سال آینده بود و ترافیک قابل ملاحظه‌ای از انتشار گزارش‌ها در پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داشت. در مهم‌ترین گزارش‌ها روز چهارشنبه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با انتشار اطلاعیه‌ای از عدم تاثیر افزایش نرخ خوراک گازی بر وضعیت این شرکت خبر داد تا راه برای بازگشایی نماد این شرکت فراهم شود، بازگشایی که البته با رشد قیمت نیز همراه شد.
عادل نژادسلیم با تاکید دوباره بر اینکه تصویب نرخ خوراک
۱۳ سنتی برای شرکت‌های پتروشیمی تاثیری بر عملکرد و سودآوری شرکت هلدینگ خلیج فارس ندارد، تصریح کرد: این در حالی است که سرمایه‌گذاران در بازار سهام نسبت به این خبر عکس‌العملی منفی نشان دادند و سهام شرکت‌هایی هم که با این مصوبه ارتباطی نداشتند مانند بانک‌ها، شرکت‌های سنگ‌آهنی، فولادی‌ها و ساختمانی‌ها با ریزش همراه شدند.
همچنین در تحولات درون هلدینگ خلیج فارس برخی از خبرهای اولیه از تصویب تبدیل پتروشیمی برزویه از سهامی خاص به عام خبر می‌دهند، این امر راه را برای عرضه اولیه برزویه در فرابورس باز می‌کند. در گروه پتروشیمی، شرکت‌های پتروشیمی فارابی و شازند گزارش پیش‌بینی سود سال آینده را منتشر کردند که انتظار برای بازگشایی این نمادها را ایجاد کرده است.شازند در حالی گزارش سال ۹۳خود را همانند سال گذشته ۲۰درصد کمتر پیش‌بینی کرد که در این گزارش پیش‌بینی واردات ۲۰درصد خوراک این مجتمع از خارج بود که نشان می‌دهد در مقابل قیمت‌های بالای داخلی، مجتمع‌های پتروشیمی با امکان واردات از خارج نیز مواجه هستند.
در گروه پالایشگاهی روز چهارشنبه نماد پالایشگاه شیراز برای اعلام کاهش سود سال ۹۳متوقف شد؛ الزام برای پرداخت سه ماهه مالیات بر ارزش افزوده موجب کاهش درآمدهای سرمایه‌گذاری شرکت شده است. در این گروه پالایشگاه بندر عباس نیز گزارش متعادل در مورد سال ۹۳ اعلام کرد.
در گروه تصفیه نفت، نفت ایرانول ضمن اینکه برای سال ۹۳ مبلغ ۲/۷۰۴ ریال به ازای هر سهم اعلام کرد سود سال ۹۲ خود را از ۲۷۴۸ ریال به ۲۴۹۸ ریال کاهش داده است. ایرانول در گزارش خود موضوع فروش ساختمان خیابان پاسداران خود را از سال ۹۲ به سال ۹۳
منتقل کرده است.
در نماد مخابرات مدیرعامل توسعه اعتماد مبین از عدم تصمیم این هلدینگ برای فروش سهام مخابرات خبر داده است. در چند ماه اخیر خبرهایی در مورد قصد برخی از سهامداران اعتماد مبین برای فروش سهام این شرکت نیز مطرح شده بود که به دلیل تصمیم دولت برای فروش مستقیم ۵درصد سهام مخابرات موجب کاهش جذابیت سهام اعتماد مبین شده است. در گروه سیمانی بحث اجرای فاز دوم هدفمندی تاثیر مهمی را بر گزارش‌های شرکت‌های سیمانی برای سال آینده گذاشته است. هرچند که بخش مهمی از گزارش‌ها میزان محاسبه شده هزینه انرژی کمتر از بحث ۷۱درصد احتمالی است اما بحث افزایش بهای سیمان نیز مطرح شده است. در همین راستا، کریمی، مدیر مالی شرکت سیمان قائن در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: شرکت‌های زیرمجموعه سیمان فارس و خوزستان با توجه به برنامه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش حامل‌های انرژی از ابتدای سال ۹۳، افزایش ۲۰ درصدی نرخ سیمان را از ابتدای خرداد ماه سال آتی در پیش‌بینی خود لحاظ کرده‌اند. در گروه فلزی بیشتر گزارش‌ها در مورد سود سال آینده چندان مطلوب نبوده و تنها فولاد خوزستان سود سال آینده را یک درصد بیشتر از امسال پیش‌بینی کرد. در این گروه، کالسیمین نیز براساس گزارش توسعه معادن روی احتمالا کاهشی ۳۰درصدی را در سود اعلام می‌کند. در میان تولید‌کنندگان روی، فرآوری مواد معدنی نیز کاهش ۶۴درصدی را اعلام کرد و در نهایت این کاهش‌ها به افت ۳۴درصدی سود توسعه معادن روی منجر شده است. آلومینیوم ایران نیز سود سال ۹۳ خود را با کاهش قابل توجه ۶۶ درصدی در سطوح ۳۵۳ ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. همچنین شرکت ملی مس کاهش ۵درصدی را درسود سال آینده خود با لحاظ نرخ فروش ۷هزار دلار و دلار ۲۹۵۰ تومانی برای صادرات و ۲۵۰۰ تومانی برای فروش داخلی اعلام کرده است. در گروه انفورماتیک، گزارش‌ها برخلاف فلزی‌ها، همه مثبت بود که همین امر امیدواری‌ها به این گروه را برای سال آینده افزایش داده است.
اما بهترین گزارش‌ها برای سال آینده را گروه دارویی منتشر کرده است که بیشتر با افزایش سود قابل ملاحظه همراه بوده است. دسبحا، دیران، وپخش، دالبر، والبر، درازک و دفرا همگی سود‌های بالاتری را اعلام کردند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن ۴۷۰ میلیارد تومان سهام معامله شد.