گروه بورس- همایون دارابی: روز چهارشنبه سرمایه‌گذاران بورس شاهد حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند که دیداری کم‌سابقه به شمار می‌رفت. از سوی دیگرمجلس شورای اسلامی عصر روز چهارشنبه و ساعتی پس از دیدار نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از کار بررسی لایحه بودجه را در صحن مجلس شروع کرد و با اقدام قابل تقدیر رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش قیمت خوراک پتروشیمی با عدم طرح در صحن مجلس به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.
در همین حال روز چهارشنبه مجلس در دو مصوبه قیمت عمومی حامل‌های انرژی را بالا برد که این افزایش‌ها در کل صنایع لحاظ خواهد شد و غیر از مصوبه‌های مربوط به طرح هدفمندی خواهد بود. روز پنج‌شنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی عوارض مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی گاز را ١٣٠ ریال تصویب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی «پنج‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ١٣٩٣ کل کشور بند (ک) تبصره ٢ این لایحه را تصویب کردند و از این رو قیمت هر یک لیتر فرآورده نفتی ۵ درصد افزایش می‌یابد. در کنار تحولات درون مجلس در منطقه خاورمیانه خبرهای اولیه حکایت از تحولات مهم در صنعت پتروشیمی دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود حذف برخی از تحریم‌های پتروشیمی ایران، ائتلاف جدید عربستان و آمریکا برای تولید گاز از ذخایر نامتعارف و ارزان فروشی گاز توسط اعراب زنگ خطر را برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران به صدا درآورده است.
در هفته گذشته صحنه اقتصاد کشور تحت تاثیر تحولات حوزه لایحه بودجه و همچنین تلاش دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی و همچنین مقابله با ویژه خواری در حاشیه تحریم‌ها بود. در این میان سفر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز تا حدودی نگرانی از بسته شدن مسیر انتقال ارز از بانک هالک ترکیه را که مورد استفاده گسترده صنایع دارویی کشور است کاهش داده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه تحت تاثیر حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با جهش تقاضا مواجه شد؛ امری که به رشد و جبران بخشی از افت بازار منجر شد. با رشد ۴۱/۱ درصدی شاخص بازار از نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد تداوم افت بازار کاسته شد، اما این رشد در بطن خود نگرانی قبلی بازار را دارد. در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به افت نزدیک به ۱۲درصدی بازار در سه هفته اخیر، بازار احتیاط بیشتری را نشان دهد، اما به نظر می‌رسد بخش عمده از دلیل چرخش بازار به مساله میانگین گیری فعالان حقیقی در نمادهای دارای مشکل بازار باز‌می‌گردد؛ امری که بار دیگر مشکل برهم خوردن قیمت‌های تعادلی بازار و مساله عرضه‌های سهام توسط حقوقی‌ها را مطرح خواهد کرد. نگاه به آمار روز سه‌شنبه روزی که معامله‌گران حقوقی نیز در سرمایه‌گذاری ملی ایران برای کمک به بازار جمع شده بودند، نشان می‌دهد که سهم معامله‌گران حقیقی در خریدهای آن روز ۳۷/۵۱ درصد و سهام معامله‌گران حقوقی در فروش ۲/۵۵ درصد بوده است که بخشی از آن به دلیل عدم تعادل در قیمت‌های بازار است. نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد که وضعیت پیچیده‌ای در بازار به وجود آمده که نمی‌تواند به عدم عرضه سهام توسط حقوقی‌‌ها منجر شود. در روز چهارشنبه به عنوان نمونه سهام ایران خودرو در حالی با صف خرید مواجه بود که این شرکت در سال جاری ۳۱۶ریال زیان پیش بینی کرده است و در ۹ماهه ۴۷۷ریال زیان ساخته و آمار تولیدات ۳ماهه پاییز شرکت نیز خیلی امیدوار‌کننده نیست.
موارد متعددی از سهام دارای پی بر ‌ای غیرعادی در بازار حضور دارد که همین امر مانع از خوش‌بینی در مورد بازار می‌شود، چرا که با تمرکز معامله‌گران حقیقی در این نمادها و نمادهای بازار پایه و تمایل عرضه غیر قابل اجتناب معامله‌گران حقوقی در نهایت عرضه‌ها بار دیگر در بازار افزایش خواهد یافت. در گروه پتروشیمی، بازگشایی نماد پتروشیمی پردیس به صورتی متعادل رقم خورد وشپدیس بعد از تقسیم سود ۴۲۵ تومانی در مجمع، با قیمت هزار و ۹۷۳تومانی به تابلو بازگشت.
در گروه شیمیایی سرانجام پس از سال‌ها توقف نماد، اطلاعیه‌های دو شرکت شوینده کف و تولی‌پرس منتشر شده است. این امر امیدواری را برای بازگشایی این دو نماد فراهم کرده است.
در گروه پالایشگاهی روز چهارشنبه انتقال سهام پالایشگاه اصفهان از تعاونی مسکن وزارت بهداشت به یک شرکت زیر مجموعه با انتقال یک بلوک ۲/۴۱ میلیون سهمی ادامه یافت. در این گروه تغییراتی که وزارت نفت در قیمت خرید فرآورده و فروش نفت خام صورت داده است، اعتراض پالایشگاه‌ها را به همراه آورده است. همین مساله موجب شده است شرکت‌های پالایشگاه اصفهان و بندر عباس از صدور گزارش ۹ ماهه و پذیرش بهای اعلام شده وزارت نفت خودداری کنند. در این گروه، نفت سپاهان با انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه آخرین اقدام لازم پیش از عرضه اولیه سهام در بورس را پشت سر گذاشته است.
با ورود نفت سپاهان عملا تمامی ظرفیت تولید روغن صنعتی کشور وارد بازار سرمایه خواهد شد تا در کنار سهام نفت بهران، ایرانول و نفت پارس گروه ۴گانه روغن سازان را تشکیل دهند. نفت سپاهان در ۹ ماهه امسال دو هزار و ۳۴۳ ریال به ازای هر سهم محقق کرده است. در گروه معدنی، نماد توسعه معادن روی پس از اعلام افزایش سرمایه از ۱۰۹میلیارد به ۲۴۱میلیارد تومان از محل سود انباشته بازگشایی شد. در این گروه امروز نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف می‌شود. در گروه تجهیزات، توقف مپنا باوجود تاکید بر عدم تغییر سود شرکت ادامه یافته است. در این گروه انتظار می‌رود حفاری مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی شود. در گروه ساختمانی، بیشتر نمادهای این گروه با بازگشت قیمتی مواجه شده اند؛ این بازگشت قیمتی امیدواری‌ها را به این گروه دوباره افزایش داده است. در همین حال آمار معاملات مسکن نشانه‌ای از تاثیر تدبیر وزارت مسکن در افزایش وام بانکی بر معاملات را هنوز نشان نمی‌دهد.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص با رشد هزار و ۱۵۳واحدی به ۸۲هزار و ۷۹۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای در بورس و فرابورس به ۵۵۴میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه، هفته کاری بورس با یک روز کاری بیش از هفته ماقبل خود شاهد رشد ۷/۲۷ درصدی ارزش معاملات بود و شاخص نیز توانست با رشد ۹۴/۰ درصدی کارنامه مثبتی برجای بگذارد و بازدهی سالانه خود را به ۷/۱۱۷ درصد برساند.