علی‌رضایی‌زاده

شرکت مخابرات با سرمایه ۱۴‌هزار میلیارد تومانی در حالی وارد بورس خواهد شد که حتی ۲۰ شرکت بزرگ بورس شامل فولاد‌مبارکه، سایپا، مپنا، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی مس، بانک‌پارسیان، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری بانک ملی، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری‌های توسعه ملی و ملی ایران، پتروشیمی شیراز، سرمایه‌گذاری بهمن، فولاد خوزستان، بانک اقتصاد‌نوین، چادرملو، پارس‌خودرو و سرمایه‌گذاری پتروشیمی که بین ۲۰۰ تا ۱۵۸۰‌میلیاردتومان سرمایه دارند، به فرض ادغام با یکدیگر هم نمی‌توانند از لحاظ میزان سرمایه با شرکت مخابرات برابری کنند. بر اساس این گزارش، رکورد‌شکنی حضور شرکت مخابرات محدود به موارد یاد شده نخواهد بود و همزمان با ورود این شرکت به بازار سهام رکورد ارزش روز بازار سهام، شاخص‌های بورس، تعداد خریداران، حجم معاملات و غیره خواهد شکست.

حضور این شرکت در بورس موجب خواهد شد که ضمن افزایش کلاس بازار سهام‌، بورس ایران در منطقه و آسیا حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد و نگاه سرمایه‌گذاران خارجی بی‌شماری به بازار سهام ایران جذب شود.

شرکت مخابرات در حالی با این رکورد‌شکنی‌ها وارد بورس خواهد شد که بعد از شرکت نفت که حدود ۵/۲ برابر بزرگ‌تر است، دومین شرکت بزرگ دولتی کشور خواهد بود که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش‌خصوصی واگذار خواهد شد که در صورت عرضه سهام شرکت مخابرات، اجرای این اصل مهم و انقلابی با نقطه عطفی مواجه خواهد شد و زمینه‌های اصلی و مهم واگذاری دیگر شرکت‌های بزرگ دولت فراهم خواهد شد و بخش خصوصی بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت. این رویداد تاریخی در شرایطی به ثبت خواهد رسید که باتکیه بر تجربه‌های موجود در واگذاری ۴ شرکت اصل ۴۴ حاضر در بورس، باید به گونه‌ای رفتار کرد که با قیمت‌گذاری مناسب و عرضه کنترل‌شده سهام اولیه، انگیزه‌های عموم جامعه به سرمایه‌گذاری در بازار سهام جلب شود تا حداقل درصدی از ۱۴۰هزار تومان نقدینگی سرگردان جامعه به سمت این بازار کشیده شود.

با این همه حساسیت حضور دومین شرکت عظیم دولت (بعد از شرکت نفت) باید شرایطی را ایجاد کند که با استفاده از این فرصت، مثلث سازمان خصوصی‌سازی‌، بورس و بخش‌خصوصی بیش از گذشته قوی‌تر شود.

منبع: فارس