رقابت شانه به شانه در بورس

دنیای اقتصاد- خارجی‌ها می‌توانند تا صددرصد سهام شرکت‌های تامین سرمایه را در اختیار داشته باشند. به گفته رییس سازمان بورس، مانعی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در سهام شرکت‌های تامین سرمایه وجود ندارد. رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» خبر داد

امکان سرمایه‌گذاری ۱۰۰درصدی خارجی‌ها در موسسه‌های تامین سرمایه

سهامداران تا سی‌ام آذرماه امسال فرصت دارند تا کارگزار خود را انتخاب کنند، چرا که با اجرایی شدن سیستم جدید معاملاتی، سهمی که از یک کارگزار خریداری شود، باید از سوی همان کارگزار فروخته شود.

گروه بورس- خارجی‌ها می‌توانند تا صددرصد سهام شرکت‌های تامین سرمایه را در اختیار داشته باشند.

رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در حاشیه نهمین نشست مطبوعاتی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» ضمن اشاره به مطلب بالا افزود: مانعی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در سهام شرکت‌های تامین سرمایه وجود ندارد.دکتر علی صالح‌آبادی در پاسخ به سوالی که به سرمایه بالای شرکت‌های تامین سرمایه برای شروع فعالیت و احتمال تبدیل شدن آنها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوط می‌شد، گفت: این نگرانی در ابتدای شروع فعالیت این شرکت‌ها وجود نداشت. به همین خاطر شورای‌عالی بورس با قرار دادن دوبند قانونی در ضوابط فعالیت تامین سرمایه‌ای‌ها، محدودیت قانونی لازم را برای جلوگیری از ورود آنها به حوزه سرمایه‌گذاری و کارگزاری فراهم کرده است.

دو محدودیت برای تامین‌سرمایه‌ای‌ها

وی این‌گونه توضیح داد: اول اینکه شرکت‌های تامین سرمایه نمی‌توانند فعالیت صرف کارگزاری انجام دهند و دوم اینکه در شرایطی می‌توانند کارگزاری داشته باشند که در راستای اهداف تعریف خودشان شده باشد.

وی ادامه داد: همچنین برای تبدیل نشدن موسسات تامین سرمایه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری قانون مشخص کرده که آنها باید اصل سرمایه‌گذاری‌های خود را در تعهد پذیره‌نویسی، تعهد خرید سهام در بورس، بازارگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذارای متمرکز کنند.

وی تصریح کرد: درنهایت بعد از سرمایه‌گذاری‌های یادشده، در صورت وجود «وجوه مازاد» می‌توانند آن را در سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و... «سرمایه‌گذاری» کنند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگری که به نحوه تعامل شرکت‌های تامین سرمایه در واگذاری و آماده‌سازی سهام شرکت‌های اصل ۴۴ برمی‌گشت، گفت: با توجه به اینکه مطابق برنامه‌های تعریف شده، خصوصی‌سازی تا سال ۹۳ ادامه دارد، بنابراین فضای کار برای شرکت‌های تامین سرمایه فراهم است.

مشارکت تامین سرمایه‌ای‌ها در عرضه‌های اولیه

افزون بر این، صالح‌آبادی در نشست مطبوعاتی با اشاره به اخذ مجوز دو شرکت تامین سرمایه گفت: شرکت‌های «امین» و «نوین» با سرمایه اولیه ۱۰۰میلیارد تومان مجوز فعالیت خود را دریافت کرده‌اند.وی ادامه داد: به دلیل اهمیت بالایی که شرکت‌های تامین سرمایه در بازار دارند، امسال به‌طور جدی در برنامه‌های سازمان آورده شده‌اند.وی نقش شرکت‌های تامین سرمایه را در بازار اولیه بسیار مهم خواند و گفت: بسیاری از شرکت‌هایی که به صورت سهامی‌عام تاسیس می‌شوند و به‌دنبال فروش سهام خود به مردم هستند، می‌توانند فرآیند این واگذاری را از طریق شرکت‌های تامین سرمایه انجام دهند.علاوه بر این کار برعهده گرفتن تعهد پذیره‌نویسی، کمک به تشکیل سرمایه و افزایش سرمایه نیز در حیطه فعالیت تامین سرمایه‌ای‌ها مطرح است.وی اینگونه نتیجه‌گیری کرد: با وجود موسسات تامین سرمایه، شرکت‌ها می‌توانند به جای استفاده از بانک‌ها، از خدمات این شرکت‌ها برای عرضه‌های خود چه در بازار اولیه و چه در بازار ثانویه استفاده کنند.

جلوگیری از شکست عرضه‌های خصوصی‌سازی

صالح‌آبادی به بهره‌گیری از شرکت‌های تامین سرمایه برای عرضه‌های اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: در لایحه اصل ۴۴، ماده جداگانه‌ای برای استفاده از شرکت‌های تامین سرمایه در عرضه‌های سهام اصل ۴۴ در نظر گرفته شده است.سازمان خصوصی‌سازی هم لیست شرکت‌های مشمول واگذاری را منتشر کرده‌است، بنابراین تامین سرمایه‌ای‌ها می‌توانند با کمک به فرآیند بازاریابی سهام این شرکت‌ها، شرایطی فراهم کنند که با شکست عرضه‌ها مواجه نشویم.

بازار گردانی به جای بازار سازی

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار گردانی سهام شرکت‌ها را سرفصل بعدی فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه عنوان کرد و گفت: بازارگردانی جدا از بازارسازی است و شرکت‌های تامین سرمایه عملیات بازار گردانی را می‌توانند در بازارهای فرابورس (OTC)، نیز انجام دهند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های تامین سرمایه در زمینه ادغام، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردانی و ساختار شرکت‌ها، نقش مکمل و مهمی بر عهده دارند.

یک «اوتی‌سی» با دو بازار

صالح‌آبادی با اشاره به تصویب ضوابط بازارهای فرابورس (OTC) از سوی شورای عالی طی یک ماه گذشته افزود: نخستین درخواست صدور مجوز OTC که از طرف شرکت بورس اوراق بهادار تهران ارائه شده، روزگذشته در جلسه این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت بورس درخواست خود را برای ایجاد OTC در قالب دو بازار که با نام‌های بازار اول و دوم فعالیت خواهند کرد، ‌به این شورا ارائه داده است.

وی درباره شرایط بازار اول گفت: ضوابط و استانداردهای در نظر گرفته شده برای این بازار، ‌در مرحله ساده‌تر و پایین‌تری نسبت به شرکت‌های بورسی قرار دارد. علاوه بر این مورد لازم است سهمی که وارد این بازار می‌شود، حتما از حمایت یک بازارگردان برخوردار باشد. وی درباره ضوابط بازار دوم نیز گفت: شرکت بورس اوراق بهادار پیشنهاد کرده است که در بازار دوم الزاما استانداردهای شرکت‌های بورسی و بازار اول رعایت نشود تا انواع شرکت‌های سهامی عام (حتی زیان‌ده) بتوانند در آن حضور پیدا کنند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این نکته که محدودیت‌های بورس در بازارهای اول و دوم وجود نخواهد داشت، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مکانیزم نظارت و کنترل خود را از طریق بازارگردان‌ها انجام خواهد داد.

صالح‌آبادی تصریح کرد: تمام شرکت‌ها با ساز و کارهای جدید می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و شرکتی باقی نمی‌ماند که نتواند وارد OTC شود.

فعالیت کمیته موسسات حسابرسی از ۲هفته دیگر

سخنگوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در مورد فعالیت کمیته پذیرش و کنترل کیفیت موسسات حسابرس معتمد این سازمان گفت: این کمیته بر اساس یکی از موارد دستورالعمل حسابرسان معتمد بورس شکل گرفته و فعالیت رسمی خود را از دو هفته آینده آغاز خواهد کرد. وی ادامه داد: این دستورالعمل از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی به جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی ابلاغ شد تا آنها همکاری‌های لازم را برای اجرای این دستورالعمل‌ با سازمان بورس، انجام دهند.

حذف کاغذ بازی با «کدال»

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به نبود مشکلی برای راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی الکترونیک ناشران (کدال) گفت: تنها مشکلی که باعث تاخیر در راه‌اندازی کدال شده، بحث امضای الکترونیکی است که وزارت بازرگانی باید این گواهی را به سازمان بورس اعطا کند. به زودی کمیته‌ای برای اخذ گواهی امضای الکترونیکی در وزارت بازرگانی تشکیل خواهدشد.

صالح‌آبادی اظهار امیدواری کرد که این کمیته ظرف یک ماه آینده این گواهی را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهد تا سازمان بتواند این شبکه اطلاع‌رسانی را راه‌اندازی کند. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این شبکه اطلاع‌رسانی کاغذ از سیستم حذف خواهد شد، افزود: در فاز دوم این طرح،‌ اطلاعات شرکت‌های کارگزاری نیز از طریق این سیستم انجام خواهد شد. وی درباره اجباری بودن یا نبودن استفاده از این سیستم برای شرکت‌های بورسی گفت: پس از اخذ گواهی‌ امضای الکترونیکی از وزارت بازرگانی، ارائه اطلاعات از طریق شبکه کدال برای شرکت‌های بورسی الزامی خواهد شد.

حل اختلافات ناچیز در «هسته حفاظت اجتماعی»

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل هسته حفاظت اجتماعی در سازمان بورس را در کاهش حجم پرونده‌های ارسالی این سازمان به قوه قضاییه موثر خواند و گفت: در هسته حفاظت اجتماعی مسائلی مربوط به مبالغ ناچیز، اختلافاتی که امکان حل‌و‌فصل آن غیر از دادگاه وجود دارد و افرادی که از روی ناآگاهی مرتکب جرم شدند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا مشکلات در مدت زمان کوتاهی برطرف شود. صالح‌آبادی با بیان اینکه با تشکیل هسته حفاظت اجتماعی در سازمان بورس و اوراق بهادار همکاری‌های این سازمان با قوه قضاییه افزایش یافته است، اظهار داشت: جبران خسارت‌های زیان‌دیدگان در این هسته مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. وی درباره عملکرد این هسته گفت: به طور نمونه این هسته توانست خسارت تعدادی از شاکیان را از یکی از کارگزاران بورس در کوتاه‌ترین زمان ممکن جبران کند.

کارگزاری بانک صادرات در دبی

صالح‌آبادی به مجوز کارگزاری بانک صادرات از سوی بورس قطر اشاره کرد و گفت: به تازگی شرکت کارگزاری بانک صادرات مجوز فعالیت کارگزاری خود را از بورس قطر دریافت کرده است. وی درباره نحوه فعالیت این کارگزاری در بورس قطر اظهار داشت: قرار بر این است در وهله اول این کارگزاری فعالیت‌های خود را به صورت off line شروع کند و در صورت استقبال سرمایه‌گذاران، فعالیت‌های این کارگزاری به صورت online انجام شود.

بورس ارزی کیش در حد یک ایده

صالح‌آبادی درباره مراحل راه‌اندازی بورس کیش گفت: این امر فعلا در حد یک ایده است. اجرایی شدن این فکر نیاز به بررسی و فکر زیادی دارد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت بورس اوراق بهادار مطالعاتی را در مورد تابلوی ارزی کیش آغاز کرده که هنوز این مطالعات نهایی نشده است.

مهلت سهامداران برای انتخاب کارگزار تا ۳۰ آذرماه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با اجرایی شدن فعالیت نرم‌افزار جدید معاملاتی سهامداران موظف می‌شوند سهامی را که از یک کارگزاری خریداری کرده‌اند از طریق همان کارگزاری به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: سهامداران نیز تا سی‌ام آذر ماه امسال فرصت دارند تا نسبت به انتخاب کارگزاری موردنظر خود اقدام کنند.

شرکت‌های جدید در راه بورس

رییس سازمان بورس در خصوص ورود شرکت‌های جدید به بورس به شرکت پتروشیمی فناوران اشاره کرد که در حال حاضر با مشکل قرارداد گازی مواجه است. وی با بیان اینکه قراردادهای شرکت پتروشیمی فناوران کوتاه‌‌مدت است، گفت: برای اینکه این شرکت در بورس مطرح شود باید یک قرارداد بلندمدت داشته باشد که قرار شد شرکت این مساله را پیگیری و نتیجه را اعلام کند.

وی در خصوص قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی عنوان کرد: این شرکت‌ها با شرایط حاکم روز وارد بورس می‌شوند و سهامداران نیز در خرید سهام این شرکت‌‌‌‌ها، این مسائل را حتما در نظر می‌گیرند.وی درعین حال در ادامه افزود: رونق نسبی که در بورس ایجاد شده با ورود شرکت‌‌های جدید از جمله پتروشیمی فن‌‌آوران سهام بانک‌ها، مجتمع فولاد خراسان و عرضه‌های اولیه مناسب می‌تواند ادامه یابد و از سوی دیگر انگیزه مردم را به سمت بازار سهام افزایش دهد.