ایسنا - قبل از اینکه سهام جدیدی در بازار عرضه شود باید سهم بخش‌خصوصی موجود در بازار افزایش یابد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد تسخیر بورس از سوی شرکت‌های اصل ۴۴ گفت: این امر ناشی از کم عمق بودن بازار سرمایه کشور است، در حالی‌که ارزش بازار حدود ۴۵‌میلیارد دلار اعلام می‌شود. غلامرضا سلامی گفت: ولی ارزشی که قابل معامله بوده و بتوان آن را به عنوان بورس مطرح کرد، حدود پنج ‌میلیارد دلار است، بنابراین اصولا حجم معاملات نسبت به ارزش بورس در ایران به دلیل کم عمق بودن بازار بسیار پایین است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر آن وجود نقدینگی هم در بازار ضروری است، زیرا هرچه سهم مردم در ارزش بازار بیشتر باشد نقدینگی بیشتری در بازار وارد می‌شود. در واقع با واردشدن شرکت‌های اصل ۴۴ نقدینگی بازار متوجه سهام این شرکت‌ها شد که این امر شاهد دیگری بر کم‌عمق بودن بازار است. وی به اثرات زیانبار این امر در سهام سایر شرکت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با عرضه شرکت‌های جدید تقاضا برای آن افزایش یافته به همین دلیل افراد برای خریداری سهام این شرکت، مجبور می‌شوند سهام سایر شرکت‌ها را بفروشند، در نتیجه در مقابل سهمی که تصور می‌شود از سود بالایی برخوردار است، صف فروش برای سهام سایر شرکت‌ها تشکیل شده و ارزش ذاتی آنها کاهش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید عمق بازار افزایش یابد و این امر تنها از طریق خصوصی‌سازی امکان‌پذیر است، یعنی قبل از اینکه سهام جدیدی در بازار عرضه شود سهم بخش خصوصی سهام موجود در بازار افزایش یابد، در حالی‌که اکثریت سهام شرکت‌های بزرگ از جمله سایپا، ایران‌‌خودرو و سرمایه‌گذاری غدیر در دست دولت و شبه دولتی‌ها بوده، بنابراین ابتدا آنها باید خصوصی شده سپس سهام جدید وارد بازار شود، یعنی ابتدا برای آنها بازار و رغبت ایجاد شده و بعد سهام جدیدی وارد بازار شود، در این صورت است که بازار عمق پیدا می‌کند.

وی افزود: تا زمانی که نسبت سهام شناور به کل سهام بازار حدود ۱۵‌درصد باشد بازار عمقی ندارد و راه حل این است که میزان سهام شناور افزایش یابد که این امر از طریق خصوصی‌سازی سهام موجود در بورس امکان‌پذیر است.