خصوصی‌سازی، ابزار تامین کسری بودجه دولت نیست

گروه بورس - به خصوصی‌سازی نباید به عنوان ابزار تامین منابع دولت برای کسری بودجه نگاه کرد.

هوشنگ خستویی، رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران با اشاره به برگزاری «سمینار جایگاه حرفه حسابداری در فرآیند خصوصی‌سازی» که ۲۴ تا ۲۵ مهرماه در محل اجلاس سران برپا می‌شود، ضمن بیان مطلب فوق گفت: اولویت نخست در پی‌ریزی سیاست‌های اقتصادی و تولید، تدوین و اجرای برنامه‌هایی در زمینه رشد اقتصادی و برنامه‌های عمرانی است. وی با اشاره به اینکه برخورد با کاستی‌های بودجه‌ای، ابزارها و شیوه‌های مختلفی را می‌طلبد، یادآور شد: به همین علت در سمینار یادشده کوشش می‌کنیم تا ارتباط میان حرفه حسابداری و خصوصی‌سازی و نیز جایگاه این دو را از ابعاد منطقی و اجتماعی تبیین کنیم، هر چند گرایش بیشتر این سمینار بر موضوع خصوصی‌سازی است.

به گفته خستویی تا آزادسازی نباشد، خصوصی‌سازی معنا ندارد و ضروری است، آزادسازی در تمام حوزه‌های اقتصادی در کشور، امکان تحقق داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدا باید الزامات خصوصی‌سازی را شناخت، تصریح کرد: در حال حاضر خصوصی‌سازی در صنایع بزرگ کشور در حال اجرا است، این در حالی است که ابتدا باید بررسی شود که آیا قانون ما در زمینه معادن، نفت، گاز و ... به نحو کافی مورد تجدیدنظر قرار گرفته است تا بتواند زمینه‌های لازم را برای خصوصی‌سازی مهیا سازد؟

رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: طبق قانون اساسی کشور، معادن بزرگ، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در اختیار دولت بوده و منافع صنایع پایین دستی نیز در گروه صنایع فوق قرار دارد، حال زمانی که می‌خواهیم، خصوصی‌سازی را در صنایع پایین‌دستی محقق سازیم، این نگرانی همواره وجود دارد که صنایع فوق با سخت‌گیری‌های نامتعارف روبه‌رو نشود.

وی ادامه داد: مادامی که به افراد جامعه این اطمینان داده نشود که در صورت خرید سهام بخش دولتی با سخت‌گیری‌های فوق روبه‌رو نخواهند شد، نمی‌توان به موفقیت اجرای قانون خصوصی‌سازی چندان امیدوار بود.

خستویی، دسترسی به اعمال سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های موردنظر را لازمه توفیق خصوصی‌سازی در کشور برشمرد.به گفته وی، در صورت آنکه از نتایج خصوصی‌سازی به عنوان گزارش ارزیابی سهام، استفاده اطلاعاتی شود، با استفاده از مقررات حرفه‌ای دنیا و گزارشگری‌های نوین هزاره سوم قادر خواهیم بود، بر مبنای این اطلاعات تصمیم‌گیری‌های آتی را انجام دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: انتظار می‌رود، اقدام انجمن حسابداران خبره ایران در زمینه برپایی سمینار فوق بتواند، گوشه‌ای از فرآیند بزرگ خصوصی‌سازی را روشن‌تر کرده و موجباتی را فراهم آورد تا امر خصوصی‌سازی با موفقیت محقق شود.