گزیده مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان (اوراق قرضه، ارز، انرژی و کالا) در طول یک هفته گذشته منتشر شد. به گزارش امور بین‌الملل پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مهم‌ترین اخبار این بازارها در نقاط مختلف جهان به شرح زیر است: بازار کالا

به دنبال تضعیف ارزش دلار و افزایش هزینه انرژی که تقاضای فلزات قیمتی را به عنوان منبع جایگزین سرمایه‌گذاری مطرح کرده است، قیمت طلا بیشترین حد نصاب را از ژانویه ۱۹۸۰ تا کنون کسب کرد. قیمت نقره نیز افزایش یافت.پس از اینکه دولت آمریکا اعلام کرد که تولید و عرضه گندم این کشور کمتر از حد مورد انتظار تحلیلگران است، قیمت گندم برای بیست و سومین بار در سه ماهه اخیر با کسب حد نصاب جدید، به بالاترین حد خود رسید که این امر کاهش بیش از پیش ذخایر گندم جهان را منجر شد. قیمت نفت خام، سوخت حرارتی و گازوئیل در نیویورک کاهش یافت. به دلیل شایعه اینکه قیمت مس به نهایت رشد خود دست یافته و نیز ابراز نگرانی از کاهش تقاضا در اثر وجود مشکلات در بخش مسکن ایالات متحده، سود افزایش قیمت مس با کاهش نرخ آن پاک شد. به دنبال افزایش برابری پوند انگلستان در برابر دلار آمریکا که باعث ارزان‌تر شدن کالا برای دارندگان ارز بریتانیا و نیز کاهش ذخایر ایالات متحده شده، قیمت کاکائو برای ششمین هفته متوالی افزایش یافت. به دنبال انتشار گزارشی از سوی دولت آمریکا مبنی بر کاهش تقاضای دو محصول عمده این کشور یعنی سویا و ذرت، قیمت ذرت پس از دو ماه افزایش و قیمت سویا پس از رشد سه ساله، کاهش یافتند.

بازار ارز

آمریکا: به دنبال کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم که شایعاتی مبنی بر کاهش دوباره نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را به همراه داشته، نرخ برابری دلار در برابر یورو به پایین‌ترین حد خود از زمان معرفی یورو در سال ۱۹۹۹ رسید. به گفته صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سهم دلار آمریکا از ذخایر جهانی ارز در سه ماهه دوم از ۹/۶۴ به ۸/۶۴درصد کاهش یافت.

اروپا: پس از اینکه «فایننشال‌تایمز» گزارش داد که شرکت Northern Rock مجبور است که برای ادامه بقا، ۵‌میلیارد پوند دیگر (۱۰میلیارد دلار) از «بانک انگستان» وام گیرد، نرخ پوند در برابر یورو برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت. نرخ «لو» - واحد پول رومانی - به دلیل افزایش تورم و اجبار به فروش دارایی‌های کشور از سوی سرمایه‌گذاران، بیشترین کاهش سه ماهه را در ۴ سال گذشته تجربه کرد.

آسیا: موسسه JPMorgan پیش بینی کرد که به علت جذب بیشتر سرمایه خارجی، نرخ روپیه هندوستان به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا افزایش می‌یابد. این موسسه پیشتر تضعیف این ارز را پیش‌بینی کرده بود.به دنبال بازده بالاتر اوراق قرضه استرالیا در پی شایعه کاهش بیشتر نرخ بهره آمریکا از سوی فدرال‌رزرو، نرخ دلار این کشور بیشترین بازده ماهانه خود در ۲۰سال گذشته را به دست آورد.به دنبال شایعه افزایش سرمایه‌گذاری آسیایی‌ها در بازارهای سهام و اوراق قرضه بازارهای در حال توسعه، بازده سه ماهه ارزهای آسیایی به پیشگامی پزو فیلیپین و دلار سنگاپور افزایش یافت.

بازارهای در حال توسعه

«لو»، واحد پول رومانی بیشترین کاهش سه ماهه را طی چهار سال گذشته تجربه کرد. تورم شدید و کاهش ارزش حساب‌های بانکی، سرمایه‌گذاران را وادار کرده تا از دارایی‌های کشور پرهیز کنند. به دلیل حد نصاب جدید قیمت طلا در ۲۷سال گذشته و بازگشت علاقه خرید دارایی‌های پرخطر، نرخ راند آفریقای جنوبی در برابر دلار آمریکا به بیشترین رشد ماهانه دست یافت. پس از اینکه نرخ رشد املاک در چین به بیشترین حد خود در دو سال اخیر رسید، دولت چین بر برخی از رهن‌ها، نرخ بهره اعمال و میزان پیش پرداخت اولیه را افزایش داد. «شرکت نفت و شیمیایی چین (Sinopec)» جهت تامین مالی پروژه گاز و مواد شیمیایی قصد دارد تا ۵۰‌میلیارد یوان (۷/۶میلیارد دلار) اوراق مشارکت منتشر کند که این میزان، بالاترین رقم در چین به شمار خواهد رفت. ارزش اوراق قرضه آسیایی در این سه ماهه ۷۵درصد کاهش یافت که این میزان بیشترین سقوط در ۶ سال گذشته به شمار می‌رود. علت این امر نکول اوراق بهادار رهنی آمریکا بود که سرمایه‌گذاران را وادار کرد تا از وام‌گیرندگان اجتناب ورزند. پس از اینکه دولت آمریکا اعلام کرد که مصرف محصولات نفتی بیش از حد پیش‌بینی شده است و به علت تضعیف دلار در برابر یورو، قیمت نفت‌خام در بازار نیویورک به بشکه‌ای بیش از ۸۳دلار رسید. پس از کاهش سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای در کرواسی و کاهش اعمال هزینه از سوی دولت و شهروندان این کشور، نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم ین کشور کاهش یافت و به ۶/۶درصد رسید.