محمد مساح
افزایش پرشتاب قیمت سهام شرکت‌ها در تابستان سال جاری، شاخص کل را به بالای سطح ۱۰‌هزار واحد کشاند و بدین ترتیب نخستین نشانه‌های صعود شاخص کل پس از سه سال کاهش، آشکار شد. از نقطه نظر نموداری، تثبیت شاخص کل بر بالای سطح ۱۰‌هزار واحد می‌تواند راه را برای صعود بلندمدت هموار کند. اکنون انتظار بر آن است که شاخص قیمت از سد ۱۰۵۰۰ واحد گذر کرده و در بلندمدت به سطح ۱۳هزار واحد برسد. با وجود ابهام در مورد شرایط اقتصادی و سیاسی آینده، نشانه‌های دریافتی از شاخص کل بورس اوراق بهادار ایران مثبت است و تا زمانی که شاخص کل بر بالای سطح مهم ۱۰‌هزار واحد قرار دارد، انتظار برای رشد بازار سهام ایران وجود دارد.

قرار گرفتن شاخص کل در زیر سطح 9600 واحد، سناریوی مسیر کاهشی را تقویت خواهد کرد.
صعود شاخص بازده نقدی و قیمت
از ابتدای سال 1385، شاخص بازده نقدی و قیمت (TEDPIX) وارد مسیر افزایشی شد و از سطح 27‌هزار تا 31‌هزار واحد پیشروی کرد. این حرکت را می‌توان به عنوان نخستین گام افزایشی در نظر گرفت.
دومین گام افزایشی از ابتدای تابستان سال جاری آغاز شد و تا پایان شهریور ماه شاخص بازده نقدی و قیمت درست به‌اندازه صد درصد حرکت گام نخست حرکت کرد. از این رفتار بازار چنین استنباط می‌شود که بازدهی اوراق بهادار بورس ایران می‌تواند بیش از این ادامه یابد و انتظار می‌رود شاخص بازده نقدی و قیمت تا سطح ۳۸۵۰۰ واحد دومین گام افزایشی را دنبال کند. بدین ترتیب در شش ماهه دوم سال ۱۳۸۶ انتظار می‌رود این شاخص بازدهی بالای ۹/۶درصد را به ثبت برساند.
گروه پتروشیمی شانس صعود دارد
اغلب شرکت‌های مربوط به صنعت کانی‌های فلزی و فلزات اساسی، کانون توجه بازار در سال ۱۳۸۶ بوده‌اند. گروه فولاد و سنگ آهن با بیشترین بازدهی همراه شدند و بازار همچنان به حرکت رو به رشد آنها امیدوار است. افزایش قیمت فولاد و سنگ آهن در کنار انتظارات مربوط به رشد سودآوری، این صنایع را با اقبال عمومی روبرو ساخته است. در تابستان و پاییز ۱۳۸۵ شرکت‌های پتروشیمی با رشد قیمتی بالایی مورد توجه سرمایه‌گذاران بودند، با این وجود، شرایط در نه ماه گذشته به سود آنها نبوده است.
در این میان همگام با تقویت قیمت جهانی نفت، انتظاراتی در مورد رشد قیمت محصولات پتروشیمی وجود دارد و در کنار ورود شرکت‌های جدید پتروشیمی و نفتی در نیمه دوم سال جاری خودنمایی دوباره گروه پتروشیمی دور از دسترس نخواهد بود. بر پایه اطلاعات انتشار یافته در مهرماه سال جاری، عرضه سهام پتروشیمی فناوران به عنوان نخستین شرکت نفتی و تولید کننده متانول انجام خواهد شد.
سهامداران این شرکت، ملی صنایع پتروشیمی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت و سازمان بازنشستگی هستند.
در گروه پتروشیمی شرکت‌های پتروشیمی خارک، پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی اراک مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند و از پتانسیل رشد برخوردار هستند. اطلاعات پایه‌ای مربوط به گروه پتروشیمی در جدول فوق آمده است.
جمع بندی
در بررسی شاخص‌های کلان بورس اوراق بهادار ایران آشکار است که شرایط نسبت به سال 84 تغییر محسوسی داشته و به طور عمومی رونق نسبی در بازار سرمایه حاکم شده است.
به نظر می‌‌رسد دو عامل اساسی در شکل‌گیری این روند تاثیر زیادی داشته است. نخست آنکه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در جریان رونق بورس اثر چشمگیری داشته و روند خصوصی سازی شرکت‌های دولتی همچنان می‌تواند سبب تحرک بازار شود. تجربه بازدهی مثبت برای شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی صنایع مس می‌تواند به جذب بیشتر نقدینگی در بازار کمک کند. دومین عامل به احساس مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی برمی‌گردد. در ماه‌های اخیر مشارکت کنندگان در بازار نسبت به کاهش چالش‌های مربوط به پرونده هسته‌ای ایران خوشبین بوده‌اند. اثرات جریان سرمایه به بورس در رشد قیمت سهام شرکت‌های معدنی و گروه فلزات اساسی و شاخص بازده نقدی و قیمت مشهود است.
منبع: www.rahnemoonsarmaye.com