ایسنا - باید در آینده کارگزاران به سمت تخصصی شدن حرکت کرده و هر کارگزاری در یک یا دو کالا تخصص پیدا کند. دکتر محمد حسین چیذری، معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالای کشاورزی،‌ در مورد شرکت بورس کالا گفت: با توجه به این‌که شرکت سهامی عام کالایی متعلق به بخش خصوصی است باید استراتژی مطلوبی در ارتباط با کاهش هزینه‌ها انجام دهد بنابراین بهتر است معامله کالاها در یک تالار با ساعت‌های مختلف تقسیم بندی شده و در برخی از ساعات محصولات فلزی و در برخی دیگر محصولات کشاورزی معامله شود.

وی در مورد کارگزاران شرکت بورس کالا اظهار کرد: با توجه به این‌که هر کالایی دارای ویژگی، ساختار و مشتریان خاصی است باید در آینده کارگزاران برای موفق عمل کردن به سمت تخصصی شدن حرکت کنند تا این‌که هر کالایی را مورد مطالعه قرار دهند و اگر چنین مجوزی ازطرف سازمان بورس اوراق بهادار صادر شود به این نتیجه می‌رسیم که کارگزاری به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کند و هر کارگزاری در یک یا دو کالا تخصص پیدا می‌کند.

وی افزود: در مرحله اول با تشکیل شرکت بورس کالا هر کارگزاری محصولات خود را معامله می‌کند و این موضوع که آیا کارگزاران باید ادغام شوند یا نه؟ استراتژی آتی بورس کالا است و در حال حاضر نمی‌شود راجع به آن تصمیم‌گیری کرد.

چیذری در مورد افزایش تعداد کارگزاران اظهار کرد: براساس مصوبه هیات دولت باید یک بازنگری در کارگزاران بورس کالا صورت گیرد و براساس آن برخی از کارگزاران غیرفعال منحل شده و شرکت بورس کالا معیارهایی برای عملکرد شرکت‌های کارگزاران تدوین کنند که در این صورت عملکرد شرکت‌های کارگزاری به صورت ماهانه و مستمر مورد بازبینی قرار گرفته و استمراری در رونق فعالیت شرکت‌های کارگزاری ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از نهادهای تجاری وجود دارند که اقدام به تجارت کالاهای منتخب بورس کالا کرده و نیز درخواست کننده شرکت‌های کارگزاری هستند که با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد باید یک بازنگری کلی در شرکت‌های کارگزاری فلزات و کشاورزی صورت گرفته که این امر موجب افزایش تعداد آنها می‌شود.

چیذری در مورد این سوال که با تشکیل بورس کالا کدینگ مخصوص هر کالا ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: در ارتباط با بخش بورس که یک بازار ثانویه است می‌توانیم کدینگی را مشخص کنیم که این کدینگ به دلیل تضمین شدن از طرف بورس کالا موجب رونق صادرات کالاهای منتخب بورس می‌شود.

وی یادآور شد: داشتن کدینگ بین‌المللی برای کالاها با کشاورزی که بیانگر شرایط کاشت، داشت برداشت و نیز نشان دهنده استاندارد کالا و این‌که آن کالا متصل بر کدام شهرستان، استان و منطقه است نیازمند برنامه‌ریزی ملی است که در آن باید وزارت جهاد کشاورزی، خانه کشاورز و تعاونی‌های تولید مشارکت کرده و یک بانک اطلاعاتی جامعی به وجود آورند که با توجه به بانک اطلاعاتی کدینگ مخصوص هر کالا ایجاد شود.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی کالای کشاورزی در مورد اولویت ورود کالا در کالاهای کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر در رابطه با کالای کشاورزی ۱۰ محصول منتخب بورس کالایی وجود دارد که برخی از این محصولات مانند ذرت، کنجاله و جو که از محصولات غالب بورس کالای کشاورزی است طی دو سال اخیر از رونق قابل توجهی برخوردار است علاوه بر این دیگر محصولات منتخب بورس کالا از حجم معامله کمتری دارد که همین امر باعث شد که در انتخابات محصولات بورس کالایی در ادامه با کالای کشاورزی بازنگری شده و در چند مرحله محصولات کشاورزی وارد بورس شود یعنی آنهایی که از عملکرد کمتری برخوردارند با تشکیل گروههای تحقیقاتی موانع و مشکلات آنها بررسی شود.

چیذری در مورد وجود انبار برای کالای کشاورزی گفت: در این بورس کالای کشاورزی فاقد انبار است اما در کنار این بورس نهاد‌هایی شکل می‌گیرد که خدمات جانبی شامل ذخیره سازی انبار، آزمایشگاه برای تضمین استاندار کالا، حمل و نقل و بیمه ارائه می‌دهد به نظر می‌رسد که در آینده باید در بورس کالایی شرکت‌هایی تشکیل شود تا بتواند خدمات مناسبی به مشتریان بورس کالایی ارائه دهد که در صورت تصویب در هیات مدیره عملی می‌شود.

او همچنین به سایر مزیت‌های دیگر این بورس اشاره کرد و افزود: ایجاد شفافیت در قیمت عرضه، عرضه و تقاضای کالا، کاهش یا انتقال ریسک که این ریسک در بورس کالایی یا صفر شده و یا این‌که به افراد ریسک پذیر منتقل می‌شود. همچنین انجام شدن معاملات به صورت الکترونیکی باعث کاهش هزینه معاملات می‌شود، از مزایای مهم بورس کالای کشاورزی است.