گروه بورس - معصومه طاهرخانی: از میان صنایع موجود در بازار سرمایه کشور خبرهای متعدد حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران و خریداران خارجی به خرید سهام برخی از شرکت‌های خودروسازان از جمله زامیاد و ایران‌خودرو ابراز تمایل نشان داده‌اند.

اگرچه جزییات زیادی در خصوص خریداران منتشر نشده، اما با این حال کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی درباره ارزندگی و وجود جذابیت سهام و شرکت‌های خودرو سازی ارائه می‌کنند.

خبرنگار ما در گفت‌وگو با کارشناسان این سهم را ارزیابی می‌کنند. نقش کمرنگ مدیریت

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن مثبت ارزیابی کردن تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به صنعت خودرو گفت: ورود مدیریت جدید به پیکره صنعت خودرو می‌تواند زمینه ساز تحول بزرگی در این صنعت باشد.

بهروز شهدایی اضافه کرد: صنایع خاص مزیت‌ها و امتیازهای خاص خود را دارند. مشکلی که ما نه تنها در صنعت خودرو بلکه در بیشتر صنایع داخلی داریم فقدان یا کمبود مدیریت کارآمد است.

وی تصریح کرد: در واقع تمام عوامل مورد نیاز برای تولید فراهم است، ولی جای خالی مدیریت بسیار احساس می‌شود.

ادغام خودروسازهای جهانی

شهدایی در ادامه به مقایسه وضعیت خودروسازهای داخلی با مشابه خارجی پرداخت و گفت: در داخل ما دو خودروساز بزرگ داریم که دارای بازار هدف یکسانی هستند.

در نتیجه رقابت شدیدی را برای جذب مصرف‌کنندگان که قدرت خرید ۷ تا ۱۵میلیون تومان دارند، با هم دارند.

وی اینگونه نتیجه‌گیری کرد: این موارد در حالی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا برای کم کردن هزینه‌ها و افزایش توان رقابتی در حال ادغام شدن با هم هستند.

وی یادآور شد: این موارد نشان می‌دهد که ما الفبای مدیریت چه در شرکت‌های دولتی و چه در خصوصی را نداریم. در واقع مدیریت ما یک تخصص دارد و آن بی‌تخصصی است.

افزایش قیمت سهام خودرویی‌های بازار

وی در مورد تبعات مثبت دیگر ورود سرمایه‌گذار خارجی گفت: اولین پیامد مثبت چنین سرمایه‌گذاری، تغییر قیمت سهام شرکت‌های خودرویی است. وی تصریح کرد: ما این ورود را به فال نیک بگیریم و با استقبال از آن به تقویت این صنعت کمک کنیم.

صنعت گلخانه‌ای

این کارشناس بازار صنعت خودرو را به «صنعت گلخانه‌ای» تشبیه کرد و گفت: به دلیل حمایت‌های بالای دولت از صنعت خودرو و از سوی دیگر اشتغالزایی بالایی که این صنعت با خود دارد، در مجموع تمایل سرمایه‌گذار خارجی به این بخش بیشتر شده است.

وی افزود: مطابق آمار منتشره ۱۵هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم جذب این صنعت هستند.

همچنین سهم بالایی که این صنعت در تولید ناخالص داخلی دارد باعث شده که تبدیل به صنعتی مهم و استراتژیک شود. وی تاکید کرد: شاید بتوان گفت وجود حمایت‌های دولتی در کنار پتانسیل‌های بالایی که عوامل تولید این صنعت دارند، باعث شده که سرمایه‌گذاران خارجی تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشد.

مصرف بالای خودرو

از سوی دیگر،‌ یک کارشناس بازار نظر دیگری دارد و معتقد است: بازار خودرو ایران یک بازار ۱۰میلیارد دلاری با تولید سالانه یک‌میلیون خودرو است که نشان می‌دهد مصرف خودرو در ایران از رقم قابل‌توجهی در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه برخوردار است.

امیرحسین نیک‌طره گفت: بازار واردات این صنعت سالانه حدود ۳۰هزار دستگاه است که رقم صادرات نیز تقریبا نزدیک این عدد است.

وی تاکید کرد: اظهار تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند دلایل منطقی و قابل قبولی داشته باشد. دستیابی به نیروی کار و انرژی ارزان از یکسو و نزدیکی به محل مصرف از جمله مزیت‌های این صنعت برای خارجی‌ها محسوب می‌شود.

P/E پایین صنعت در بازار

وی وجود P/E پایین شرکت‌های خودرویی و در نتیجه قیمت مناسب آنها برای سرمایه‌گذار خارجی را عامل دیگری دانست و گفت:‌ این امر در کنار قدرت خرید بالای یورو در مقایسه با ریال ایران، باعث شده که سرمایه‌گذاری در خودرو، هزینه بالایی برای سرمایه‌گذار خارجی نباشد. وی اضافه کرد: در سال گذشته حجم کل معاملات انجام شده روی سهام شرکت‌های خودرویی ۶هزار و ۱۷۸میلیارد ریال بوده که در مقایسه با معاملات سال ۸۴ که ۱۰هزار و ۲۲۳میلیارد ریال بود، حدود ۶درصد کاهش نشان می‌دهد.

صنعتی نیازمند تکنولوژی جدید

نیک‌طره توسعه صنعت خودرو را از طریق اصلاح تکنولوژی دور از ذهن ندانست و گفت: با وارد کردن تکنولوژی جدید به این صنعت می‌توان ضمن تنوع بخشیدن به تولیدات، افزایش قیمت و در نتیجه افزایش درآمد را تجربه کرد.

وی تاکید کرد: صنعت ۵۰ساله خودرو ایران نیازمند سرمایه‌گذاری برای ارتقا یافتن، بهبود کیفیت، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و... است. این نیازها می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری و استفاده از دانش فنی روز دنیا، تامین شود.

بازار مناسب صادراتی

اما یک کارشناس دیگر بازار وجود بازار مناسب صادراتی را عامل دیگر تمایل سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد و گفت: تولید سالانه خودرو در کشور رقم مناسبی است. از سوی دیگر کشورهای اطراف به دلیل نداشتن تکنولوژی مناسب برای تولید خودرو، بازارهای مناسبی برای صادرات محسوب می‌شوند.

علی لطفی در ادامه گفت: همچنین به دلیل نزدیکی کشورهای همسایه ایران، می‌توان با قیمت مناسبی تولید و به تبع آن صادرات را انجام داد.

توانایی قطعه‌سازان داخلی

وی وجود پتانسیل بالقوه در صنعت قطعه‌سازی را دلیل دیگری برای اقبال این صنعت برای سرمایه‌گذاران خارجی برشمرد و گفت:‌ صنعت قطعه‌سازی دارای مزیت‌ها و توانایی‌های بالقوه بالایی است که تا به حال چندان به آن توجه نشده است.وی اضافه کرد: به طور مثال در بحث تولید خودرو ال‌-۹۰، قطعه‌سازان داخلی توانستند با تولیدهای مناسب تحت لیسانس‌های معتبر خارجی، به دستاوردهای خوبی برسند.

قیمت پایین سهم خودروسازها

لطفی پایین بودن قیمت سهام شرکت‌های خودرویی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در‌حال‌حاضر ارزش سهام شرکت‌های خودرویی بسیار کمتر از ارزش واقعی آنها است. بنابراین با ورود سرمایه‌گذاران خارجی انتظار می‌رود که ارزش سهام این صنعت در بازار افزایش یابد. وی تاکید کرد: نزدیک شدن به قیمت واقعی و افزایش P/E شرکت‌ها پیامد مثبتی هم برای صنعت خودرو و هم برای بازار سرمایه، محسوب می‌شود.