بازتاب گزارش

گروه بورس- به دنبال انتشار گزارش اختصاصی «دنیای اقتصاد» درباره عملکرد ۳۶۵ روزه دکتر علی صالح‌آبادی در سازمان بورس، خبرگزاری «مهر» در سلسله نظرخواهی‌های متعدد از کارشناسان و فعالان بازار نظر ایشان را در این باره جویا شده است. اصرار بر حفظ شاخص

مدیر عامل سرمایه‌گذاری تدبیر نیز می‌گوید: بسیاری از مشکلات بورس ساختاری است.

وی درباره‌ فراز و نشیب مدیریت صالح‌آبادی در بورس در یک سال گذشته گفت: وی در شرایط سختی مدیریت بازار سرمایه را پذیرفت و عملکرد وی با توجه به مشکلات ساختاری بورس خوب بوده است.

محمد طالبی افزود: هر چند شکل‌گیری شرکت سهامی‌ بورس طول کشید، اما در رابطه با تصمیم‌گیری متناسب با شرایط بازار، عملکرد صالح‌آبادی متوسط به بالا بوده است.

طالبی ادامه داد: البته برخی سخت‌گیری‌ها که در این مدت در مورد مسائلی مثل افزایش سرمایه یا بستن نمادها انجام گرفت، ضرورتی نداشت و این سختگیری‌ها نگرانی‌هایی را برای فعالان بازار به‌وجود آورد.

وی خاطر نشان کرد : نکته منفی در عملکرد صالح‌آبادی مدیریت شاخص و اصرار بر حفظ شاخص بود که بهتر است این رویکرد تغییر کند، زیرا مشکل اصلی بورس روان نبودن معاملات و نقدشوندگی پایین بازار است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری تدبیر در ادامه گفت: در شرایط فعلی باید تعامل بیشتری بین فعالان بازار سرمایه شکل بگیرد و رفتار مدیران و کارکنان بورس با سرمایه‌گذاران و سهامداران باید بهتر شود تا فضای مثبتی در بازار به‌وجود آید.

وی در پایان گفت: رویکرد و گرایش مدیران بازار سرمایه در حال حاضر باید به سمت افزایش نقدشوندگی بازار برود.

شفافیت و نقدشوندگی باید مورد توجه قرار گیرد

رییس انجمن حسابداران خبره با بیان این که سهام بسیاری از شرکت‌ها در بورس ایران با قیمت غیر واقعی معامله می‌شود، گفت: عملکرد بورس طی یک سال گذشته مثبت نبود و مشکلات آن نیز استمرار داشت.

غلامرضا سلامی‌ادامه داد: در یک سال گذشته نماد بسیاری از شرکت‌ها بسته بود و سهام برخی از شرکت‌ها نیز امکان خرید و فروش نداشتند که دلیل آن نیز دائمی‌شدن قانون حجم مبنا و نوسان ۲‌درصدی قیمت‌ها در بورس بود.

سلامی‌افزود: البته اطلاعات نهانی نیز در بازار رایج است و هنوزهم دستکاری قیمت‌ها وجود دارد و سهام شرکت‌ها در ظرف چند ساعت صف خرید یا فروش می‌شود و این مسائل نشان می‌دهد که بورس ما هنوز بورس نیست.

رییس انجمن حسابداران خبره خاطر نشان کرد: شفافیت قیمت‌ها و قدرت نقد‌شوندگی مهم‌ترین ویژگی بورس‌ها در دنیا است و این در حالی است که در بورس تهران شرکت‌هایی وجود دارند که سال‌ها امکان نقدشوندگی سهام آنها وجود ندارد و سهام بسیاری از شرکت‌ها در قیمت‌های غیرواقعی معامله می‌شود.سلامی‌گفت: همچنین مشکلات بورس در یک‌سال گذشته استمرار داشت و اقدامی‌از سوی مدیریت سازمان در جهت اصلاح شرایط صورت نگرفت و حتی در برخی موارد تشدید نیز شد. به عنوان مثال، دامنه نوسان از ۵درصد به ۲‌درصد کاهش یافته است.

وی افزود: حجم مبادلات، ارزش مبادلات و تعداد خریداران در یک سال گذشته کاهش یافت و بازار نیز شرایط خوبی نداشت.

سلامی‌در پایان گفت: بورس بدون دو خصیصه شفافیت و نقد شوندگی بورس نیست و باید اصلاحات لازم انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار ما، ظاهرا خبرگزاری «مهر» طی گزارش های بعدی عملکرد مدیریتی سازمان بورس را دنبال می کند.