بازار به انتظار سیاستمداران

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در حالی امروز شنبه روند معاملات خود را از سر خواهد گرفت که رخدادهای جاری در عرصه سیاست بین‌الملل به ویژه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا تا حدود زیادی از نگرانی‌ها کاسته است. در شرایط کنونی کارشناسان بازار با تاکید بر شکست سنگین جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا و تبعات آن برای کاخ سفید که تغییر وزیر دفاع این کشور نخستین بخش آن را تشکیل ‌داد، امکان تشدید فشارهای این کشور بر برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر رایزنی‌های فشرده در روسیه به ویژه سفر دبیر شورای امنیت ملی کشورمان دکتر لاریجانی به مسکو نیز در بردارنده تغییراتی در شرایط کنونی پرونده هسته‌ای کشورمان در شورای امنیت است. از این رو در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به شرایط رخداده در صحنه تحولات کلان سیاسی، بازار جو آرام‌تری را در این هفته شاهد باشد. از سوی دیگر روند تحولات در صحنه اقتصادی کشور نیز به عنوان متغییر موثر دیگر بر بازار سرمایه نیز شرایط عادی را شاهد است. اظهارات قائم مقام اتاق بازرگانی در دفاع از مدیرعامل برکنار شده بانک پارسیان که بیان‌کننده نزدیکی بیشتر نهادهای اقتصاد آزاد کشور به یکدیگر است نیز از اهمیت بالای در این بخش برخوردار است. پیشبرد سیاست خصوصی‌سازی واحدهای مشمول ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی - درحالی که انتظار نمی‌رود در هفته جاری به عرضه سهام ملی مس منجر شود و این عرضه احتمالا در هفته پایانی ماه جاری یا اوایل آذر ماه صورت خواهد گرفت - نیز تاثیر موثری بر قوام بازار خواهد داشت. در این بین تداوم بلاتکلیفی بازار در مورد انتقال مدیریت بازار به شرکت بورس که اینک با مسائل رخداده در مورد حضور مهندس شافعی، نماینده شرکت غدیر در هیات مدیره شرکت بورس عملا در بن‌بست مانده است، نیز باعث وارد آمدن فشارهایی به بازار از این محل خواهد شد. حضور شرکت بورس و به دست گرفتن سکان بازار از سوی این شرکت می‌تواند روند عملیات بازار را تسریع کرده و گره‌های موجود در روند دادوستد سهام را باز کند.

در بازار چه خبر بود؟

بورس اوراق بهادار در هفته گذشته شاهد حاکمیت روند رو به رشدی در بازار بود که با شروعی ضعیف در روز شنبه آغاز و به معاملات مناسب روز چهارشنبه که توام با رشد ۷۵/۱۹ واحدی شاخص بود، ختم شد. این روند رو به رشد را می‌توان ناشی از کاهش نگرانی‌های سیاسی، حضور موثر معامله‌گران حقوقی و جمع‌آوری عرضه‌های بازار و کنترل بازار از سوی نهادهای مهم مالی بازار سرمایه دانست. از سوی دیگر با جمع شدن صف‌های فروش و بهبود هر چند اندک تقاضا، شاهد استحکام روند کلی بازار بودیم که این امر احتمالا در هفته پیش رو نیز ادامه خواهد یافت.

در هفته گذشته روند رو به رشد بهای جهانی فلزات باعث تداوم توجه معامله‌گران به سوی گروه فلزی معدنی بورس شد. رشد بهای فلز روی و عبور آن از مرز باورنکردنی ۴هزار و ۵۸۰ دلار در هر تن و تقویت بازار فلز سرب در آستانه نرخ یک هزار و ۸۰۰ دلار در هرتن از اهمیت بالایی به واسطه تقویت سود‌آوری شرکت‌های بورسی این گروه برخوردار است. از سوی دیگر پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر عبور نرخ آلومینیوم از مرز ۳هزار دلار و تقویت دوباره بازار فلز مس، همچنان گروه فلزی را به عنوان یک گروه پیشرو بازار معرفی می‌کند. در این گروه معامله‌گران با توجه به اعلام گزارش تلفیقی شرکت توسعه معادن روی و تعدیل سود هر سهم سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به ۳۸۲ ریال به انتظار بازگشایی این دو نماد هستند. انتظار می‌رود بازار سهام در ابتدای هفته پیش روباز گشایی شماری از نمادهای متوقف از جمله نمادهای یاد شده و صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، نفت بهران، پتروشیمی‌ فارابی، مس باهنر و ۵ نماد دیگر را شاهد باشد.

در گروه پتروشیمی ‌اکثر نمادهای این گروه در هفته گذشته شرایط مناسبی را شاهد بودند، تثبیت نرخ متانول در بالای ۴۴۰دلار در هر تن، موجب تقویت سهام پتروشیمی‌ خارک شد. پتروشیمی‌اراک نیز به دلیل انتظار بازار برای تعدیل سود ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت با بازار مستحکمی‌مواجه است. در این گروه کارشناسان بازار با توجه به کاهش نرخ‌های جهانی آروماتیک‌ها همچنین برداشت‌های اولیه از استراتژی فروش پتروشیمی‌اصفهان که بخش عمده فروش‌های خود را به نیمه دوم امسال موکول کرده است، در انتظار گزارش‌های ۹ ماه این شرکت هستند.

در گروه ساختمانی بازار در هفته گذشته به ویژه پایان هفته گذشته با معاملات پرحجمی‌در نماد نوسازی و ساختمان تهران مواجه بود. در همین حال تغییر مدیریتی در این شرکت، رشد بهای املاک در تهران و خروج بازار تهران از رکود و حمایت‌ برخی از معامله‌گران عمده بازار باعث شد تا ۴/۱۹میلیون سهم این شرکت در روز چهارشنبه مورد معامله قرار گیرد. رشد قیمتی سهام گروه ساختمانی اگر چه تا شرایط کنونی از نظم قابل قبولی برخوردار نیستند، اما به دلیل حرکت کلی آن موجبات جلب توجه کارشناسان بازار را فراهم آورده‌اند.

در گروه خودرویی معاملات پرحجمی ‌در نماد سایپا در هفته گذشته در بازار رخ داد. این معاملات که احتمالا با هدف خارج ساختن این شرکت از بن‌بست مدیریتی رخ داده است، در دراز مدت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

در گروه واسطه‌گری مالی، تغییرات مدیریتی به همراه گزارش‌های ۶ ماهه و پایان سال‌ مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است، انتشار گزارش سرمایه‌گذاری بانک ملی و اعلام فروش برخی از زمین‌های شرکت در کنار ارزش بالای پرتفوی این شرکت در هفته گذشته با بی‌‌اعتنایی بازار مواجه شد. انتظار برای تغییرات مدیریتی در این مجموعه که با خروج مرتضی عزیزی از توسعه ملی در هفته گذشته آغاز شد، از جمله علل این کم‌‌اعتنایی ارزیابی تلقی می‌شود. در این گروه گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌های لیزینگی و بانک‌های خصوصی کارنامه قابل قبولی را برای این شرکت‌ها رقم زده است.

در گروه تجهیزات گزارش‌های ۶ ماه شرکت‌های این گروه از جمله‌ تراکتورسازی و کمباین فاقد نکات تازه‌ای در مورد سهام این گروه بود و شرکت‌های این گروه رفتاری نظیر سال گذشته را تکرار کردند.

در گروه دارویی نیز عدم همراهی سهامداران عمده با سهامداران حقیقی در هفته گذشته مانع از رشد قیمتی سهام این گروه شد.

در مجموع بازار دادوستد سهام در هفته گذشته روند رو به رشد خطی از خود نشان داد که انتظار تداوم آن البته با لحاظ تاثیرات تحولات سیاسی و بازگشایی شمار قابل توجهی از نمادهای متوقف وجود دارد.