گروه بورس- در حالی که روز به روز زمان پذیره‌نویسی شرکت بورس نزدیک‌تر می‌شود، سهامداران حقیقی دیدگاه‌های متفاوتی درباره ۲۶درصد سهمی که از شرکت مزبور می‌توانند در اختیار بگیرند، دارند.

بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌های هیات موسسان شرکت بورس، هر سهامدار حقیقی می‌تواند تا یک میلیون تومان از سهام شرکت بورس را خریداری کند و در مجموع سهامداران حقیقی می‌توانند سه‌میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان از سرمایه ۱۵میلیارد تومانی شرکت بورس (معادل ۲۶درصد) را در اختیار داشته باشند.

این اتفاق که در پی کامل نشدن سرمایه شرکت بورس از سوی کارگزاران و دیگر نهادهای مالی رخ داد، موجب استقبال جمعی از سهامداران حقیقی شد، اما در این میان سهامدارانی هم هستند که افزایش سهم‌الشراکه حقیقی‌ها در شرکت بورس، چندان آنها را خوشحال نکرده است.

محمدرضا پیرجهان یکی از معامله‌گران حقیقی بورس در این باره به خبرنگار ما در تالار حافظ می‌گوید: مشارکت در پذیره‌نویسی شرکت بورس زمانی برای ما جذابیت داشت که همگان خواستار مشارکت در آن بودند.

به گفته وی، حال که کارگزاران و نهادهای مالی سرمایه خود را تکمیل نکرده‌اند، هیات موسس حاضر شده تا سهم‌الشراکه حقیقی‌‌ها را افزایش دهد. از نظر این سهامدار، سهام شرکت بورس اگر ارزش داشت، نهاد‌های مالی و کارگزاران جایی برای حقیقی‌ها باقی نمی‌گذاشتند و بی‌درنگ سرمایه در نظر گرفته شده را تکمیل می‌کردند.

وی گفت: در حال حاضر برای افزایش سهم سهامداران حقیقی در شرکت بورس خیلی دیر شده است و زمانی باید سهم سهامداران جزء در شرکت بورس افزایش می‌یافت که هنوز دست نخورده بود. مسوولان مربوطه هم خوب می‌دانند که افزایش سهم‌الشراکه حقیقی‌ها در شرکت مزبور ناشی از عدم مشارکت حقوقی‌ها است، نه به دلیل اعتراض سهامداران حقیقی.

اما سید‌امیر هدایی دیگر معامله‌گر حقیقی سهام درباره افزایش سهم سهامداران حقیقی در شرکت بورس گفت: از این تصمیم استقبال می‌کنیم.

به گفته وی، پیش از این مشارکت در شرکت بورس توسط حقیقی‌ها عادلانه نبود، اما اکنون سهامداران حقیقی ۲۶درصد از سهام شرکت مزبور را می‌توانند در اختیار بگیرند.

وی نقش شرکت بورس در بازار سرمایه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: بهتر است اختیاراتی که در قانون جدید به شرکت سهامی بورس داده شده، برای توجیه بیشتر سایر سهامداران در قالب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی سازمان در محیطی شفاف و به دور از مسائل حاشیه‌ای برای سهامداران حقیقی عنوان شود، چرا که بسیاری از سهامداران حقیقی از اختیارات شرکت بورس اطلاعی ندارند و به همین خاطر شاید تمایلی به پذیره‌نویسی شرکت مزبور نداشته باشند. وی گفت: شرکت بورس قرار است در قالب سهامی عام فعالیت کند، یعنی بخش قابل‌توجهی از سهام آن باید در اختیار مردم و اشخاص حقیقی قرار گیرد، پس این حق سهامداران حقیقی است که در پذیره‌نویسی شرکت بورس مشارکت کند.

وی افزود: میزان سهم حقیقی‌ها در شرکت بورس به هر دلیلی که افزایش پیدا کرده، اهمیتی ندارد، بلکه مهم آن است که اشخاص حقیقی از مشارکت در شرکتی که در آینده نبض بازار را در اختیار می‌گیرد، غافل نشوند.

علیرضا ستاری، دیگر سهامدار حقیقی فعال در تالار شیشه‌ای هم ضمن مثبت بر شمردن افزایش سهم حقیقی‌ها در شرکت بورس گفت: گرچه این اتفاق باید زودتر از اینها رخ می‌داد، اما باز هم می‌توان آن را گامی مثبت میدان دادن به معامله‌گران جزء تلقی کرد. وی افزود: شرکت بورس، سهامی عام است پس شکی نیست که باید مردم هم سهام شرکت مزبور را در اختیار داشته باشند، اما نکته مبهم این است که در اصل شرکت بورس چه مسوولیت‌هایی دارد و سهامداران آن در اداره این شرکت چه اختیاراتی دارند.

ستاری با بیان اینکه سهم نهاد‌های مالی و کارگزاران در شرکت بورس نسبت به سهامداران حقیقی بیشتر است، گفت: با این وصف مسوولان باید توضیح دهند که شرکت بورس چه نفعی می‌تواند برای سهامداران داشته باشد، آیا آنان می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند؟ و آیا شرکت بورس به لحاظ سوددهی ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر؟

به عقیده این معامله‌گر بورس، هیات‌مدیره سازمان بورس و هیات‌ موسس شرکت بورس، باید در مورد نقش سهامداران حقیقی در اداره شرکت بورس بیشتر توضیح دهند. یکی دیگر از معامله‌گران حرفه‌ای بازار سهام هم در این باره گفت: به نظر می‌رسد که سهام شرکت بورس چندان اهمیتی ندارد که نهاد‌های مالی و کارگزاران حاضر شده‌اند، سهم‌الشراکه اشخاص حقیقی را افزایش دهند. به عقیده وی، در بازار سهام همه به دنبال کسب سود هستند، پس در نخستین تحلیل می‌توان این‌گونه استنباط کرد که اگر شرکت بورس سودآور بود، هرگز سهم حقیقی‌ها این‌گونه افزایش پیدا نمی‌کرد.