ایرنا - نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار گفت: هیات داوری این سازمان در رسیدگی به پرونده اختلافات به طور کامل استقلال دارد و گزارش عملکرد خود را فقط به شورای‌عالی بورس، ارائه می‌کند. «حسین فهیمی» روز چهارشنبه با اشاره به اینکه هیات یادشده یک مرجع شبه قضایی است که بر اساس قانون سه عضو دارد و رییس قوه‌قضاییه یک عضو را از بین قضات با تجربه و دو عضو متخصص مالی را شورای‌عالی بورس انتخاب می‌کند، افزود: هر یک باید یک عضو علی‌البدل داشته باشند تا کار هیات با وقفه مواجه نشود.

وی گفت: هیات براساس قانون اساسی مکلف است حکم دعوا را از میان قوانین جاری و حاکم در کشور پیدا کرده و به موضوع اختلاف رسیدگی کند و نمی‌تواند به اجمال، نقص یا سکوت قانون استنکاف از رسیدگی کند. عضو قضایی نیز رییس هیات داوری است و براساس شان قضایی که دارد، برای رسیدگی به ‌پرونده ‌همه ادله و اسناد و مدارکی را که به روشن شدن حقیقت کمک می‌کند، مطالبه و جمع‌آوری می‌کند.

فهیمی با اشاره به اینکه هیات داوری هفتم خرداد ۸۵ نخستین جلسه رسیدگی خود را برگزار کرده است، تصریح کرد: پس از ورود پرونده به دبیرخانه هیات رسیدگی به تخلفات، اگر شامل اختلاف طرفین باشد، به هیات داوری ارجاع می‌شود تا حکم قطعی لازم‌الاجرا صادر شود. این احکام از طریق دوایر اجرای ثبت لازم‌الاجرا است و در صورت عدم اجرا از طرف محکوم، منتهی به صدور اجراییه می‌شود. نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نخستین مرجع هیات داوری را قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۸۴ ذکر کرد و گفت: بر اساس ماده ۶۰ این قانون پس از انقضای مهلت‌های قانونی مقرر، قانون بورس اوراق بهادار مصوب سال ۴۵ و همه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می‌شود و این قانون ناسخ همه قوانین مغایر است. وی تاکید کرد: براساس ماده ۳۶قانون جدید، اختلافات فعالان بازار اوراق بهادار در صورت عدم سازش در کانون‌ها، در هیات داوری رسیدگی می‌شود. به این معنا که هیات داوری ابتدا به ساکن به هیچ پرونده‌ای رسیدگی نمی‌کند، بلکه سپری کردن رویه سازش، اجباری است. فهیمی افزود: تا زمان تشکیل شدن کانون، وظایف آن را سازمان بورس انجام می‌دهد و هیات‌مدیره کمیته سازش یا کمیته حل اختلاف تشکیل داده است که ابتدا با دعوت از طرفین برای ایجاد صلح و سازش بین آنها و پیدا کردن مبنای توافق در پرونده و عرضه آن به‌طرفین دعوا تلاش می‌کند و از آنها می‌خواهد با تدبیر از خواسته خود با صلح به پرونده خاتمه دهند. نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: اصل بر این است که در بازار اوراق بهادار همه براساس حسن نیت عمل کنند و اختلافاتی که ایجاد می‌شود ناشی از موارد پیش‌بینی نشده و غیرمترقبه است. به همین سبب رویه سازش نتایج خوبی داشته است و در ۱۲پرونده‌ای که رسیدگی شده ۹مورد به سازش و فقط سه پرونده به صدور گواهی عدم سازش منجر شده است. به گفته فهیمی، در این مورد فرد فقط با این گواهی می‌تواند به‌هیات داوری مراجعه کند و این گواهی تدبیر قانونی جدیدی برای هیات داوری است. نایب‌رییس هیات‌مدیره بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: مرحله ‌سازش پیشتر سلیقه‌ای بود و در سازمان بورس هم برای پرهیز از پیش‌داوری‌ها و نگرانی‌ها، زیاد به آن بها داده نمی‌شد، اما در قانون جدید رعایت آن الزامی است.