عملکرد 15مدیر بورسی زیر ذره‌بین سازمان

مهر - معاون نظارت و عملیات سازمان بورس گفت: کمیته آیین‌نامه انضباطی سازمان بورس در حال بررسی وضعیت و ابهامات موجود در مورد عملکرد مدیران حدود ۱۵شرکت بورسی است و به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد. هادی بیدختی گفت: در حال حاضر برخی از شرکت‌هایی که در تابلو بورس قرار دارند شرایط حضور در بورس را ندارند. وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای بورس به این شرکت‌ها مهلت داده شد و مکاتباتی که با این شرکت‌ها انجام گرفت، تکلیف آنها به‌ زودی مشخص خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر تدوین آیین‌نامه بازار غیررسمی یا همان تابلو چهارم به اتمام رسیده و به زودی به بازار اعلام خواهد شد.

هادی بیدختی ادامه داد: اگر این شرکت‌ها شرایط حضور در بورس را به‌ دست نیاورند و مشکلات خود را حل نکنند، وارد تابلو چهارم خواهند شد و در واقع بازار غیررسمی مقدمه حذف این شرکت‌ها است.

معاون نظارت و عملیات سازمان بورس با اشاره به تشکیل کمیته آیین‌نامه انضباطی بورس گفت: در برخی موارد یکسری رخدادها روی داده است که مدیران مسوول آن هستند. در واقع مشکلات این شرکت‌ها مربوط به عملکرد مدیران آنهاست که کمیته آیین‌نامه انضباطی سازمان بورس در حال بررسی این موارد است.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ پرونده و ابهام در مورد مدیران برخی شرکت‌ها در حال بررسی است و به‌زودی نتیجه نهایی آن مشخص خواهد شد. بیدختی ادامه داد: اگر کمیته آیین‌نامه انضباطی تشخیص دهد که مشکل این شرکت‌ها از سوی مدیر آن بوده، به وی تذکر داده و در صورت تداوم، آن مدیر دیگر نمی‌تواند مدیر شرکت‌های بورسی باشد.

وی خاطر نشان کرد: در آیین‌نامه انضباطی که بر اساس قانون قدیم شکل گرفته بود، امکان پیگیری قضایی وجود نداشت، اما در قانون جدید بسیاری از مسائل را می توان پیگیری قضایی کرد.

هادی بیدختی در مورد دستکاری قیمت‌ها در بورس گفت: در قانون جدید امکاناتی پیش‌بینی شده که دستکاری قیمت‌ها به حداقل برسد و اولین برنامه برای نظارت بازار در حال تدوین است و مصادیق دستکاری قیمت‌ها به‌زودی از سوی سازمان مشخص خواهد شد.

وی در مورد چگونگی دستکاری قیمت‌ها در گذشته گفت: در مورد دستکاری قیمت‌ها در سال‌های گذشته آماری وجود ندارد، در واقع امکان پیگیری و برخورد با این مساله نیز در قانون قبلی خیلی کم بود.

معاون نظارت و عملیات سازمان بورس در مورد بحث بازارگردانی گفت: واقعیت این است که بازارگردانی در گذشته واقعی نبود و در واقع بیشتر بازارسازی بود و برای اینکه نقد شوندگی سهام برخی شرکت‌ها افزایش یابد شرکت‌ها‌یی بزرگ، حمایت سهام برخی شرکت‌ها را در بازار به عهده گرفتند.

وی ادامه داد: اما وظیفه بازارگردان فقط خریدن سهام نیست بلکه برای این که سهام شناور شرکت‌ها پایین نیاید باید در مواقع لازم بازارگردان فروشنده باشد، ولی متاسفانه در گذشته این مساله چندان مورد توجه بازار‌گردانان نبود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بورس برای افزایش و گسترش فعالیت بازارگردانی در مورد شرکت‌ها‌ی مختلف آماده همکاری است،

به شرطی که بازارگردانان فقط به فکر حمایت سهم نبوده و اهداف مورد نظر را انجام دهند.