بزرگ‌ترین واگذاری اصل 44 در راه است

عکس: مهدی حاجیوند

گروه بورس- هدیه لطفی: همزمان با انتصاب پیمان نوری رییس سابق سازمان خصوصی‌سازی به عنوان معاون اقتصادی دادستان کل کشور، اولین نشست مطبوعاتی رییس جدید خصوصی‌سازی برگزار شد. محمدرحیم احمدوند در شرایطی دیروز در نشست خبری خود حاضر شد که برداشت اولیه از اظهارات وی حاکی از شخصیت آرام اوست، تا جایی که اداره این سازمان بزرگ و پرتعهد اقتصادی را آسان تلقی می‌کند.

در ظاهر رییس جدید خصوصی‌سازی رسانه‌ای‌تر از رییس قبلی است تا جایی که وعده گفت‌وگوها و شفاف‌سازی‌های مکرر را به خبرنگاران می‌دهد. اما نشست خبری روز گذشته رییس جدید خصوصی‌سازی صرف‌نظر از بخش ارائه گزارش عملکرد، حاوی اخبار بااهمیتی نیز بود. اینکه سهام عدالت در شرایط کنونی باقی می‌ماند و فعلا قابل معامله نیست، واگذاری‌ها سرعت می‌گیرد و در نهایت وجود خریدار برای بلوک مدیریتی فولاد خوزستان از جمله اخبار مهم اعلام شده از سوی این مقام مسوول در سازمان خصوصی‌سازی است.

سال ۸۴؛ شروع واقعی خصوصی‌سازی

احمدوند در ابتدا خصوصی‌سازی را به دو مقطع قبل از سال ۸۴ و بعد از سال ۸۴ تقسیم کرد و افزود: قبل از سال ۸۴ فضا و بستر لازم برای خصوصی‌سازی فراهم نبود و جایگاهی برای بخش خصوصی وجود نداشت.

وی ادامه داد: لذا تصمیم‌گیری نظام قیمت‌ها در اختیار دولت بود، اما بعد از سال ۸۴ و با تصویب قانون اصل ۴۴، فضا و بسترهای لازم برای خصوصی‌سازی شرکت‌ها ایجاد شد، طوری که ۵/۹۷ درصد واگذاری‌هایی که از سال ۶۸ به بعد اتفاق افتاد، مربوط به سال ۸۴ تا سال۹۰ است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی به عملکرد این سازمان در سال ۹۰ اشاره کرد وگفت: در‌سال گذشته، ۴۸ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و ۲۹.۸۰۰ میلیارد ریال نیز بابت رد دیون دولت به دستگاه‌های طلبکار و تسویه آن طلب به بخش‌های عمومی غیر‌دولتی واگذار شد.

وی افزود: به پیمانکاران و مشاوران نیز ۱۴ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال و بابت طلب بانک‌ها ۱۵۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال واگذار شد تا مجموع کل واگذاری‌های سال گذشته به ۲۴۵ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال برسد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا ۲۵ شهریور ۹۱ مجموعا بیش از ۷۴۰۰ میلیارد ریال واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است.

نبود فضای شفاف

احمدوند در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص فرآیند واگذاری‌ها در سال‌های گذشته گفت: قبل از سال ۸۴ فضای رقابتی و شفاف وجود نداشت و بورس در کشور فعال نبود که واگذاری بنگاه‌ها را انجام دهد.اما بعد از سال ۸۴ با تصویب قانون جدید اوراق بهادار بستر مناسب برای واگذاری شرکت‌ها فراهم شد.

وی در مورد انتقاد مقام معظم رهبری از کندی در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: طبیعتا با آنچه مطلوب است فاصله داریم و در تلاشیم که به رضایت کامل برسیم و فرآیند واگذاری را از لحاظ کمی و کیفی تسریع کنیم.

احمدوند با اعلام اینکه بسترسازی واگذاری‌ها در قالب قانون اصل ۴۴ از سال ۸۴ انجام شد، بیان داشت: قبل از آن جایگاهی برای فعالیت بخش خصوصی وجود نداشت و فضای کار در انحصار دولت بوده است که توانستیم از این طریق حجم واگذاری‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهیم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی از لزوم وجود فضای شفاف و رقابتی در تصمیمات خصوصی‌سازی سخن گفت و افزود: ‌در فرآیند خصوصی‌سازی به دنبال تضعیف دولت نیستیم و هدف ارتقای مسوولیت‌های اصلی دولت است.

رقیب مخابرات به بورس می‌آید

احمدوند در ادامه عرضه سهام هلدینگ خلیج‌فارس را بزرگ‌ترین واگذاری در حوزه اصل ۴۴ یاد کرد و گفت: ارزش واگذاری سهام این هلدینگ از مخابرات هم بالاتر است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ضمن اشاره به واگذاری ۱۵ شرکت که ۱۳ مجتمع پتروشیمی و دو مجتمع دیگر را در برمی‌گیرد، گفت: عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس در نیمه دوم سال جاری انجام می‌شود. هم‌اکنون اقدامات عرضه این سهام در حال نهایی شدن است.

تخصیص سهام عدالت کارگران

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برابر پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص سرنوشت پرونده واگذاری سهام عدالت به کارگران که از سال ۸۹ تاکنون مطرح و بدون اقدام مانده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه توزیع سهام عدالت ۶ دهک از ۷۵ میلیون نفر جمعیت کشور که ۴۵ میلیون نفر می‌شود باید سهام عدالت دریافت کنند.

احمدوند ادامه داد: تاکنون برای ۴۵ میلیون نفر فرم دعوتنامه ارسال و این افراد شناسایی شده اند که تا پایان سال ۹۰ نیز حدود ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر این فرم ها را تکمیل و فرآیند شناسایی آنها انجام و در نهایت به عنوان سهامدار شناخته شدند.

رییس‌ سازمان خصوصی سازی گفت: سه و نیم میلیون نفر از ۶دهک جامعه باقی مانده‌اند که تاکنون فرم‌ها را دریافت ولی تکمیل نکرده‌اند و برای سازمان ارسال نشده است، اما فرآیند بررسی و پالایش این گروه باقیمانده نیز در دست انجام بوده و طی چند روز گذشته به همه دستگاه‌های مسوول‌ به صورت کتبی اعلام شد تا ۱۵ مهرماه سال جاری فرصت دارند فرم های در اختیار خود را تکمیل و برای انجام مراحل بعدی کار ارسال کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه که سه و نیم میلیون نفر می‌توانند فرم‌ها را پر و ارسال کنند تا در فرآیند واگذاری سهام عدالت قرار بگیرند، تصریح کرد: بحث واگذاری سهام عدالت کارگران ساختمانی طبق برنامه‌ای که از قبل وجود داشته، با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی در دست انجام است.

رییس سازمان خصوصی سازی خاطر نشان کرد: سه میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور شناسایی شدند و اطلاعات آنها به سازمان در حوزه سهام عدالت مورد بررسی و پالایش قرار گرفت که در نهایت مشخص شد یک میلیون نفر از این متقاضیان در مراحل قبلی و در سایر دهک‌ها سهام عدالت دریافت کرده بودند.

وی افزود: حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی ثبت‌نام شده نیز باقی مانده‌اند که با توجه به بعد خانوار سه و نیم نفری در کشور، حدود ۸ میلیون کارگر ساختمانی و خانواده‌هایشان باید سهام عدالت دریافت کنند.

احمدوند با بیان اینکه به صورت کلی برای واگذاری سهام عدالت به کارگران باید یک دهک به آن ۶ دهک قبلی اضافه شود، افزود: کارهای مقدماتی و اجرایی این موضوع انجام شد و ما درصدد آن هستیم که بتوانیم مجوز افزایش ۶ دهک به ۷دهک را دریافت کنیم که با صدور مجوز بتوانیم سهام عدالت کارگران را نیز واگذار کنیم. رییس‌ سازمان خصوصی سازی با اعلام انجام یکسری مکاتبات با دستگاه‌های مسوول‌ برای دریافت مجوز یاد شده و انجام تشریفات قانونی واگذاری سهام عدالت کارگران بیان داشت: به محض صدور مجوز فعالیت اجرایی واگذاری سهام را آغاز خواهیم کرد.

سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد

رییس سازمان خصوصی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا سازمان خصوصی‌سازی مانع پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران شده است، گفت: تا قبل از سال ۸۴ سود سهام عدالت پرداخت می‌شد، اما طبق ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجم توزیع سود سهام عدالت ممنوع شده است.

وی در ادامه افزود: این اتفاق نیز به این دلیل بود که طبق این ماده باید اقساط سهام عدالت را از محل دریافت سود سهام شرکت‌ها به خزانه‌ واریز تا سهام واگذار شده آزاد شود که این اقساط تاکنون به طور کامل تسویه نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آزادسازی سهام به همان میزان پرداخت اقساط تاکنون میسر می‌شود؟ گفت: در حال انجام مقدمات این کار هستیم تا بشود بخشی از سود سهام واگذار شده به سهامداران پرداخت شود.

بودجه امسال محقق می‌شود؟

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد این که آیا رقم بودجه امسال محقق می شود یا نه؟ گفت: بخشی از تعهد نقدی سازمان مربوط به اقساط گذشته واگذاری‌ها است و ۵۰ درصد آن مربوط به واگذاری‌هایی است که باید تا پایان سال صورت گیرد. اما تحقق ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رقم بودجه فرآیندی طولانی است و با دستگاه‌های مربوط رایزنی می‌شود تا این رقم پوشش داده شود.

چه شرکت‌هایی تا پایان سال واگذار می‌شوند؟

در این نشست خبری معاون سازمان خصوصی سازی نیز با اشاره به واگذاری‌های امسال اظهار کرد: امسال سال طلایی واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه است و واگذاری‌های مختلفی از طریق بورس وفرابورس صورت می‌گیرد. ابوالقاسم شمس در ادامه افزود: قرار است بلوک ۱۵ درصدی سهام پالایشگاه بندرعباس در بورس عرضه شده و ۴۰ درصد دیگر از سهام این شرکت به وکالت از دستگاه‌های طلبکار عرضه شود به این ترتیب با تصمیم هیات واگذاری قرار است در مجموع ۵۵ درصد از سهام پالایشگاه بندرعباس در بورس عرضه شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از عرضه پنج درصد سهام پالایشگاه نفت تهران در فرابورس خبر داد و افزود:‌ صد درصد سهام پالایشگاه نفت تهران به سهام عدالت اختصاص پیدا کرده است؛ ولی کشف قیمت آن در فرابورس صورت گیرد. به این ترتیب پنج درصد سهام این شرکت از طریق فرابورس واگذار می‌شود.

معاون آماده‌سازی سازمان خصوصی سازی با اشاره به عرضه پالایشگاه نفت لاوان طی یک ماه آینده گفت: عرضه بعدی پالایشگاه نفت کرمانشاه است که نسبت به پالایشگاه دیگر عقب‌تر است ولی تا پایان سال نسبت به کشف قیمت وعرضه بلوک‌های آن اقدام می‌شود. وی با اشاره به عرضه ۵۳ درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان در فرابورس گفت: ۲۰ درصد سهام این شرکت می‌تواند توسط دولت عرضه شود که در صورت اخذ مجوز لازم ۲۰ درصد بعدی نیز به صورت بلوکی عرضه خواهد شد.

شمس از عرضه ۲۰ درصدی سهام فولاد مبارکه و ملی مس تا پایان سال خبر داد وافزود: قیمت بلوک فولاد مبارکه توسط هیات واگذاری تصویب شده که اگر اوراق سهام آن آزاد شود ۲۰ درصد آن در بورس عرضه می‌شود. وی در مورد هلدینگ خلیج فارس گفت: جلسات متعددی با مسوولان بورس و شرکت مادر تخصصی برگزار شد و به دلیل این که سال مالی شرکت

۳۱ خرداد ۹۱ است فرآیند ارائه صورت‌های مالی تلفیقی و بودجه شرکت به تاخیر افتاد.

وی عنوان کرد: ‌با این حال به زودی پنج درصد سهام این شرکت در بورس عرضه شده و برای بلوک ۵۵ درصدی آن تصمیم‌گیری می‌شود. شمس به واگذاری ۹۰ درصد سهام پتروشیمی تبریز اشاره کرد.

وی در مورد واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز گفت: واگذاری این دو شرکت به شدت دنبال می‌شود که با وزارت ورزش به نتایج خوبی رسیده تا بلوک این دو باشگاه تا پایان سال عرضه شود.

خریدار بلوک «فخوز» مشکلی نخواهد داشت

شمس در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد واگذاری سهام بلوکی فولاد خوزستان و پرداخت بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری این شرکت توسط خریدار و علت افزایش قیمت این سهم در آگهی جدید نیز گفت: زمانی که فولاد اکسین خوزستان به صورت طرح بود فولاد خوزستان قصد داشت که آن را اجرا کند، به این ترتیب فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری را تعهد کرد.

وی ادامه داد: بعد از تبدیل شدن این طرح به شخصیت حقوقی فرآیند شرکت به صورت‌های مالی فولاد خوزستان آمد و در حساب‌های پرداختنی آن مبلغ تعهد، درج شد و در صورت‌های مالی فولاد خوزستان جزو بدهی‌های احتمالی شرکت افشا شد و چون فولاد خوزستان تعهد کرده بود تا زمانی که فولاد اکسین نتواند این بدهی را به بانک صادرات پرداخت کند، این بدهی در صورت‌های مالی فولاد خوزستان درج می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: به این ترتیب در آگهی عرضه فولاد خوزستان درج شده است که خریدار ملزم به پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار بدهی این شرکت است که با رایزنی‌های انجام شده این مبلغ در نوبت دوم آگهی اصلاح می‌شود. شمس توضیح داد: به این ترتیب در امیدنامه و صورت‌های مالی فولاد خوزستان درج شده است که این مبلغ جزو بدهی احتمالی این شرکت است و آزادسازی سهام منوط به پرداخت بدهی خواهد بود. اما با مکاتباتی که با ایمیدرو انجام شد موضوع در حال برطرف شدن است تا مشکلی برای خریدار بلوکی این شرکت ایجاد نشود.