گروه بورس- رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: بدون به کارگیری استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی، قادر به معامله در بورس‌های معتبر جهانی نبوده و برای نیل به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چاره‌ای جز پیوستن به قافله تجارت جهانی نداریم. غلامرضا سلامی که در آستانه برپایی برگزاری «همایش استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی IFRS» سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب افزود: حسابداری زبان تجارت است و این زبان وقتی برای دیگران مفهوم است که همه کشورها روی آن توافق کنند. وی با اشاره به اینکه هیچ سرمایه‌گذار مطرحی در دنیا حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی کشورهایی که استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند، نخواهد بود، خاطر نشان ساخت: سهام شرکت‌هایی که استانداردهای مذکور را رعایت نمی‌کنند، حتی در صورتی که در اندازه شرکت بزرگی مانند شرکت ملی نفت ایران باشند، در بورس‌های معتبر جهانی قابل معامله نیست.

سلامی ادامه داد: اقتصادهایی که چنین استانداردهایی را رعایت نکنند، نخواهند توانست در بازارهای گسترده کالا، خدمات و سرمایه، سهم در خور توجهی به دست آوردند و در زمینه فن‌آوری موجد ارزش افزوده، حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی اضافه کرد: برای پیوستن به قافله تجارت جهانی لازم است به منظور شناخت و اندازه‌گیری رویدادهای اقتصادی به زبان مشترکی با جامعه جهانی دست یابیم. وی در مورد وضعیت ایران در این زمینه اظهارکرد: خوشبختانه سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی بازار سرمایه کشور که مهم ترین متقاضی مشارکت در اقتصاد جهانی است، تبعیت از این اقدام بین‌المللی را بسیار جدی تلقی کرده و سازمان حسابرسی نیز به عنوان مرجع تدوین استانداردهای حسابداری با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، خود را برای پاسخ به این نیاز مهیا کرده است.

سلامی گفت: هر چند در سال‌های اخیر به همت برخی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات حسابداری، سازمان حسابرسی و نیز برخی مجامع حرفه‌ای کشور، مطالعات و تحقیقات نسبتا وسیعی در دانش حسابداری صورت گرفته تا جایی که سازمان حسابرسی بر اساس وظیفه قانونی خود اقدام به ترجمه و تدوین استانداردهای حسابرسی مالی کرده است، اما تحولات جهانی در ۴۰ سال اخیر سبب شد تا تدوین استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی بیش از گذشته در دستور کار تدوین کنندگان این استانداردها قرار گیرد. رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران یادآور شد: از سوی دیگر، ناامنی ناشی از تقلب، سوء استفاده، زیان‌های گسترده و مخاطرات بالقوه و بالفعل که در اثر نبود مفاهیم، معیارها و مفروضات مشترک در جوامع مختلف ایجاد شده است به عنوان عواملی شناخته شده اند که موجب کند شدن حرکت سیال سرمایه‌های مادی و انسانی طی سال‌های اخیر شده است. وی گفت: مجموع این عوامل سبب شد تا دیگر نهادهای موثر مانند اتحادیه اروپا و OECD نسبت به ایجاد و تقویت نهادهای صلاحیت دار برای تدوین یک زبان مشترک تجاری اقدام کنند.