روایت رییس بورس از آخرین تحولات بازار

گروه بورس- مجید اسکندری: «ساختمان باب همایون» روز گذشته میزبان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و اصحاب رسانه بود. نخستین نشست دوره‌ای معاونت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی به مناسبت هفته دولت با حضور دکتر علی صالح‌آبادی در جمع خبرنگاران برگزار شد. نشستی شاید کمی متفاوت با جلسات قبلی! «رییس» دیگر از آمار و ارقام دادوستد و بالا و پایین آمدن شاخص سخنی به میان نیاورد، اما به هر حال هفته دولت است و دستگاه‌های دولتی مایلند گزارش عملکرد خود را منتشر کنند. آنچه در بورس تصویب شد

بالاخره قرار شده شرکت‌های بورسی و فرابورسی، کنترل‌های داخلی را در سیستم‌های مالی و گزارشگری خود مستقر سازند. آنها تا اردیبهشت ۹۲ فرصت دارند تا این کار را انجام دهند.

رییس «سازمان» دیروز با اشاره به اهمیت فراوان «استقرار سیستم‌های کنترل داخلی در شرکت‌های بورسی و فرابورسی» از رسانه‌ها خواست تا به این موضوع بپردازند، زیرا شفافیت و سلامت مالی شرکت‌ها یکی از مطالبات اصلی سرمایه‌گذاران است. صالح‌آبادی در این باره یادآور شد: این کار سختی است و نیاز به تمهیدات فراوانی دارد اما به این منظور زمان کافی در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته که باید از آن استفاده کنند و حسابرسان نیز موظفند استقرار کنترل‌ها را در شرکت‌ها گزارش کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: در مجامع شرکت‌ها در سال آینده در کنار همه گزارش‌ها، گزارش جدیدی درخصوص استقرار کنترل‌های داخلی و حسابرسی داخلی شرکت‌ها، پیش‌روی سهامداران قرار خواهد گرفت.

شکایت کنید، رسیدگی می‌کنیم

دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته، دیگر مصوبه‌ای بود که رییس «سازمان» از تصویب آن خبر داد. دستورالعملی که سهامداران عمده شرکت‌ها را مجاب می‌کند، معاملات خود را در فضای منصفانه انجام دهند. صالح‌آبادی در این باره گفت: هر سهامداری که بیش از ۵ درصد از سهام شرکتی را در اختیار دارد اگر نسبت به معامله‌ای، اعتراض داشته باشد، سازمان بورس با هزینه سهامدار به شکایت او رسیدگی خواهد کرد. دستورالعمل اوراق اختیار فروش تبعی و کمکی که این اوراق به بازار کرد، نرخ کارمزدهای بازارگردانی اوراق اجاره و ترجیحات نرخ کارمزدهای بازارگردانی اوراق مشارکت و تسری آنها به اوراق اجاره و معافیت برخی از شرکت‌های سهامی عام از ثبت نزد سازمان از دیگر مواردی بود که صالح‌آبادی به آنها اشاره کرد. او در مورد معافیت از ثبت این دسته از شرکت‌ها گفت: شرکت‌هایی که حقوق صاحبان سهامشان از مقدار معینی پایین‌تر باشد، از ثبت نزد سازمان معافند. همچنین شرکت‌هایی که تعداد سهامدارانشان کمتر از ۱۰۰ شخص و بیش از ۳۵ شخص باشد و نیز شرکت‌هایی که سرمایه آنها کمتر از ۱۰۰ میلیارد ریال است و آنها که تعداد سهامدارانشان کمتر از ۳۵ شخص است با هر سرمایه‌ای از ثبت نزد سازمان معافند.

یونیت‌ها را ابطال نکنید

معاون وزیر اقتصاد در ادامه از آمادگی «سازمان» برای راه‌اندازی «صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تقسیم سود» خبر داد و گفت: در حال حاضر اساسنامه و امیدنامه تیپ این صندوق‌ها آماده شده است و می‌توان منتظر شکل‌گیری این نوع صندوق‌ها بود.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: برخی از سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها که تمایلی به ابطال یونیت‌های خود ندارند، از این صندوق‌ها استقبال خواهند کرد. وی همچنین از تمدید زمان مجوزهای مشاور پذیرش، مشاور سرمایه‌گذاری، مشاور عرضه، سبدگردانی و پردازش اطلاعات مالی از دو سال به پنج سال خبر داد و تاکید کرد: شرایط اعطای مجوزها باید تداوم داشته باشد و ارائه مجوزهای پنج ساله، نافی نظارت‌های دوره‌ای «سازمان» نخواهد بود.

صندوق تضمین ۴/۲ میلیارد تومانی

صالح‌آبادی در ادامه نشست به تصویب و اجرایی شدن مقررات صندوق تضمین و تسویه کارگزاران به عنوان یکی دیگر از اقدامات سازمان متبوع خود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این صندوق حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی دارد و اگر کارگزاری نتواند به هر دلیل تا ساعت ۱۲ روز سوم بعد از معامله، تسویه کند این صندوق مبلغ موردنظر را پرداخت می‌کند، اما کارگزار به ازای دقیقه‌ها و ثانیه‌های تاخیرش جریمه خواهد شد.

انتقال اتوماتیک از بورس به بازار پایه فرابورس

رییس «سازمان» همچنین به اصلاح مقررات بازار سرمایه درخصوص شرکت‌های حذف شده از بورس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به صورت اتوماتیک، شرکتی که از بورس حذف شود به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شود.

وی همچنین از تصویب مقررات دستورالعمل نحوه گزارشگری اطلاعات مالی آتی خبر داد و گفت: نحوه گزارشگری شرکت‌ها در اعلام بودجه به سازمان باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران بتوانند به نحو بهتری آن را تحلیل کنند که به این منظور دستورالعمل یادشده تصویب شده و مقدمات اجرای آن فراهم خواهد شد.

MBA بورس بگیرید

رییس «سازمان» سپس به فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی این سازمان اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی استودیو بورس، تالار مجازی با ۸۰ هزار کاربر، بورس همراه با ۱۰ هزار نفر کاربر و امکان ایجاد رشته تحصیلی بورس در دبیرستان با همکاری وزارت آموزش و پرورش به همراه نمایشگاه کتاب دائمی بورس با ۴۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف مالی از جمله این فعالیت‌ها است.

صالح‌آبادی همچنین از راه‌اندازی دوره آموزشی MBA بورس با همکاری سازمان مدیریت صنعتی خبر داد و گفت: این دوره ۵/۲ سال به طول می‌انجامد. وی در ادامه از تصویب دستورالعمل دوره‌های آموزشی برای موسسات که متقاضی آموزش در این حوزه هستند خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵ درخواست در این بخش دریافت شده که در دست بررسی است و برای دو درخواست هم موافقت اصولی صادر شده است.

پیشرفت کارگزاران

وی سپس به رتبه‌بندی کارگزاران اشاره کرد و گفت: کارگزاران پیشرفت خوبی داشته‌اند به گونه‌ای که در دوره گذشته، تعداد کارگزاران رتبه الف، ۱۷ شرکت بودند که در این دوره به ۴۰ شرکت افزایش پیدا کرده‌اند. همچنین از مجموع ۸۷ شرکت کارگزاری، در دوره قبل ۲۱ کارگزار رتبه ب داشتند که الان به ۳۰ کارگزار افزایش یافته‌اند. ۳۱ کارگزار هم رتبه ج داشتند که الان به ۱۴ کارگزار کاهش یافته‌اند. همچنین ۱۱ کارگزار با رتبه د وجود داشت که الان ۳ کارگزار با این رتبه وجود دارد و در نهایت ۵ کارگزار با رتبه ﻫ در بازار فعالیت می‌کرد که در حال حاضر رتبه ﻫ وجود ندارد. وی با اشاره به ارتقای ۶۰ کارگزاری و بدون تغییر ماندن ۲۷ کارگزاری تاکید کرد: هدف اصلی ما حرکت کارگزاران به سمت شرکت کارگزاری استاندارد است. رییس «سازمان» سپس به ۱۱۱ مورد تایید صلاحیت حرفه‌ای و ۱۱ مورد ردصلاحیت حرفه‌ای در کمیته تایید صلاحیت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه گواهینامه‌های حرفه‌ای، این دوره ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون‌ها شرکت کردند که با این روند، مشکل کمبود نیروی کارگزاران برطرف می‌شود.

صالح‌آبادی همچنین از افزایش تعداد مشاوران سرمایه‌گذاری به ۷ شرکت، پردازشگر به یک شرکت و دو شرکت مستقل سبدگردان و ۳۴ شرکت کارگزاری دارای مجوز سبدگردانی خبر داد.

تامین مالی ۵ هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص تامین مالی در بورس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد ۳۷۰۰ میلیارد تومان تاسیس شرکت سهامی عام و افزایش سرمایه آنها بوده‌ایم. همچنین ۱۱۳۴ میلیارد تومان اوراق مشارکت و اجاره منتشر شده و ۳۱۶ میلیارد تومان نیز اوراق اجاره جدید به زودی منتشر خواهد شد و در مجموع حدود ۵ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال تاکنون منابع مالی از بازار سرمایه تامین شده است.

انتشار ۶۵۵۰ اطلاعیه شرکت‌های بورسی و ۱۵۵۴ اطلاعیه شرکت‌های فرابورسی و ثبت شده نزد سازمان، برگزاری ۳۴۱ مجمع شرکت‌های بورسی و ۱۵۷ مجمع شرکت‌های فرابورسی و ثبت شده نزد سازمان، بررسی ۱۷۷ پرونده در ۵۵ جلسه کمیته تخلفات و صدور ۴۵ رای و برگزاری ۵۱ جلسه در هیات داوری و صدور ۱۸ رای از دیگر مواردی بود که صالح‌آبادی به آنها اشاره کرد.

بورس و سهامداران صدرا در انتظار «جمع‌بندی» قرارگاه

خبرنگار دنیای اقتصاد در نشست دیروز، وضعیت «صدرا» را از رییس «سازمان» جویا شد. شرکتی که ۶ ماه است نمادش متوقف و سهامدارانش بلاتکلیف مانده‌اند. چندی پیش مالمیر، معاون نظارت بر ناشران «سازمان» از امکان خروج صدرا از بورس، سخن گفته بود.

صالح‌آبادی در این باره گفت: در پی درخواست‌های سهامداران صدرا، جلسه‌ای در قرارگاه خاتم‌الانبیا با حضور مسوولان این مجموعه، نمایندگان سهامداران جزء و سازمان بورس برگزار شد. در این جلسه که سه ساعت به طول انجامید مباحث متعددی مطرح شد اما در نهایت مقرر شده، قرارگاه درخصوص نحوه حمایت خود از سهام صدرا بررسی‌های لازم را به عمل آورده و نتیجه را به ما اعلام کند. رییس «سازمان» افزود: تاکنون چند بار این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما هر بار قرارگاه اعلام کرده که به جمع‌بندی لازم در این خصوص نرسیده است که امیدوارم به زودی به جمع‌بندی برسند. وی درباره ماندن یا نماندن صدرا در بورس گفت: این موضوع باید در هیات پذیرش مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود اما به هر حال امکان خرید و فروش سهام صدرا در بورس یا بازار پایه فرابورس فراهم خواهد بود.

تسهیلات صندوق توسعه ملی برای شرکت‌ها

صالح‌آبادی سپس در پاسخ به یکی از خبرنگاران درخصوص اعطای وام به شرکت‌ها گفت: شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌توانند برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند. بانک‌ها براساس تفاهمات شورای پول و اعتبار، می‌توانند تا ۲۰ درصد سرمایه پایه شرکت‌ها به آنها تسهیلات بدهند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را وثیقه کرده و در قبال آن تسهیلات بگیرند. وی افزود: براساس تفاهم، شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز استفاده کنند و از طریق بانک‌های عامل در اولویت قرار گیرند. وی درباره مشکلات انجام معاملات آتی گفت: کمبودهای نرم‌افزاری موجود در این زمینه مرتفع شده و دو شرکت نرم‌افزاری سیستم‌های ثبت سفارش (OMS) را تدارک دیده‌اند که نیازهای موجود را پوشش داده و آماده بهره‌برداری است. صالح‌آبادی تاکید کرد: البته گسترش معاملات آتی به فرهنگ‌سازی نیز نیاز دارد و باید جلسات آموزشی برای فعالان بازار گذاشته شود.

صندوق ثبات، حرکت قیمت‌ها به سمت ارزش ذاتی

صالح‌آبادی درباره راه‌اندازی صندوق ثبات بازار سرمایه هم گفت: همان طور که در سیستم بانکی، صندوق ضمانت سپرده‌ها وجود دارد، قرار است این صندوق نیز براساس مصوبه دولت در بازار سرمایه تشکیل شود. وی توضیح داد: سهامداران حقوقی به تناسب وزن خود می‌توانند منابع صندوق را تامین و مدیر آن را خود انتخاب کنند. رییس «سازمان» درباره هدف این صندوق گفت: در مواقعی که قیمت‌ها بدون دلیل کارشناسی و تحت تاثیر جو روانی کاهش پیدا کند، صندوق خرید کرده و از بازار حمایت می‌کند. همچنین زمانی که قیمت‌ها بی‌رویه افزایش یابد، این صندوق به عرضه در بازار پرداخته و اجازه افزایش قیمت‌ها را در بازار نمی‌دهد. به عبارت دیگر عملکرد صندوق باعث می‌شود قیمت‌های سهام به سمت ارزش‌های ذاتی حرکت کنند. وی در پایان گفت: مقدمات راه‌اندازی این صندوق فراهم شده و مذاکرات با سهامداران عمده نیز انجام شده است و به زودی شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.