گروه بورس- علیرضا کدیور: بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته شاهد بازگشایی نماد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بود. شرکتی که معاملات بر روی نماد آن نزدیک به شش ماه متوقف شده بود. این بازگشایی نماد در پی تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت اتفاق افتاد. تعدیلی که در پی آن پیش‌بینی سود هر سهم غدیر از 670 به 373ریال کاهش یافت. اما از سرگیری معاملات این شرکت در شرایطی اتفاق افتاد که با وجود گذشت بیش از دو ماه از سال مالی جدید غدیر منتهی به 30/9/86 شرکت میزان پوشش پیش‌بینی سود سال قبل و پیش‌بینی سود هر سهم را برای سال مالی جدید اعلام نکرده است.

همچنین بازگشایی نماد غدیر در روز گذشته با قرار گرفتن بازارگردان شرکت در قیمت ۳۷۰۰ریال و در حجم یک‌میلیون سهم آغاز شد که به سرعت با عرضه‌های سنگین از سوی معامله‌گران از بین رفت و در دقایق پایانی در قیمت‌هایی کمتر از سه‌هزار ریال دادوستد می‌شد، اما به دلیل معامله یک‌میلیون سهم در قیمت ۳۷۰۰ریال، میانگین قیمت معامله در سطح ۳۳۹۸ریال تثبیت شد.
در حقیقت بازارگردانی سهام شرکت غدیر به بیش از دوسال گذشته بازمی‌گردد. زمانی که سازمان بورس به منظور افزایش قدرت نقدشوندگی، سهام شرکت‌ها اقدام به تهیه آیین‌نامه بازارگردانی در آن زمان کرد و پس از آن روی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که در آن مقطع عنوان با ارزش‌ترین شرکت بورس را یدک می‌کشید، به دلیل تاثیر زیاد بر شاخص‌های بورس، عملیات بازارگردانی آغاز شد. عملیاتی که طی آن بانک صادرات اقدام به خرید یک طرفه بیش از 150میلیارد تومان سهام غدیر طی دو سال از سهامداران کرد و پس از دو سال قیمت سهم از سطح بالای 5هزار به زیر سه‌هزار ریال سقوط کرد و نه تنها نتوانست پس از این مدت به نسبت طولانی، قدرت نقدشوندگی سهام شرکت را افزایش دهد، بلکه منابع هنگفتی از سوی سهامدار عمده نیز به هدر رفت که می‌توانست معاملات سایر شرکت‌های موجود در بورس را روان کند.
اما در این میان شرکت سهامی بورس که از ابتدای ماه جاری مسوولیت عملیات بازار را بر عهده گرفته است، در رابطه با معاملات دیروز با چند سوال مواجه است. نخست اینکه چرا نماد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بدون اعلام EPS سال مالی جدید بازگشایی شده است. از طرف دیگر چرا بازگشایی نماد غدیر در روز نخست با حضور بازارگردان اتفاق افتاد؟ و چرا پس از اینکه یک میلیون سهم غدیر توسط بازارگردان خریداری شد، محدودیت دستور فروش به سهم کاهش پیدا کرد؟ (دلیل این مدعا نیز عدم انجام مرحله بر روی نماد غدیر به مدت نیم ساعت و ثبات شاخص در این مدت است. لازم به ذکر است که محدودیت درخواست فروش نمادهای بورسی در شرایط عادی ۱۰هزار سهم است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز باید به جهت بازارگردانی انجام شده طی این مدت که در عمل قدرت نقدشوندگی سهام را از سهامداران خود سلب کرده است، پاسخگو باشد. تجربه‌ای که از بازارگردانی‌های انجام شده روی سهام شرکت‌های بورسی طی دو سال گذشته باید مدنظر مدیران سازمان بورس و اوراق‌بهادار قرار گیرد، این است که «سازمان» باید بین دو گزینه حفظ شاخص و افزایش قدرت نقدشوندگی یکی را انتخاب کند. فرآیندی که تاکنون مورد توجه «سازمان» قرار نگرفته است و همچنان روی سهام برخی از شرکت‌های خودرویی و سرمایه‌گذاری، عملیات به اصطلاح بازارگردانی انجام می‌پذیرد. درنهایت بازگشایی نماد غدیر در روز گذشته باعث کاهش ۷۱واحدی شاخص کل و سقوط این شرکت از رده دوم به رده چهارم با ارزش شرکت‌های بورس پس از نزدیک به سه سال شد.