علیرضا باغانی

سازمان بورس و اوراق بهادار دو سال پیش برای گردهم جمع شدن بورس‌نویسان شورایی را تحت عنوان شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه راه‌اندازی کرد تا در جلساتی مستمر اهالی رسانه و مدیران روابط عمومی بورس‌ها تضارب‌آرایی درخصوص حوزه رسانه‌ای بازار سرمایه داشته باشند. اما به‌رغم راه‌اندازی چنین شورایی طی سال گذشته محدویت‌های بی‌سابقه‌ای پیرامون جریان آزاد اطلاع‌رسانی در بورس اعمال شد تا جایی که حتی برخی از مدیران و فعالان بازار سهام از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع شدند.

حال شورای اطلاع‌رسانی بازار سهام با ترکیبی جدید روز چهارشنبه دور تازه‌ای از فعالیت خود را با برگزاری انتخاباتی دیگر آغاز کرده است. ما نیز این دوره جدید فعالیت شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه را به فال نیک گرفته و البته چند نکته‌ای را به عنوان مطالبات خود از این شورا که نماینده فعالان رسانه‌ای حوزه بورس در نهاد ناظر بازار سرمایه هستند، یادآور می‌شویم:

۱- فعالیت رسانه‌ای در حوزه بازار سرمایه برخلاف دیگر حوزه‌های خبری به لحاظ تخصصی بودن صرف و لزوم آشنایی با مباحث مالی و حسابداری دارای دشواری‌ها و سختی‌های فراوانی است، از این رو تقدیر از اهالی این حوزه هرچند اگر سالی یک بار و به صورت معنوی انجام شود، می‌تواند در پاسداشت خدمات فعالان این بخش اثرگذار باشد. حال آنکه جشنواره رسانه‌های بورسی که چهار سال پیش برگزار شد، پس از انتقادهای صورت گرفته برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

۲- لزوم افزایش میزان پاسخگویی از سوی مدیران سازمان بورس و دیگر بورس‌های فعال در بازار؛ همچنین پاسخگویی لازم از سوی مدیران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و کارگزاران و دیگر مدیران مرتبط با بازار سرمایه، چراکه در ظاهر هنوز هم برخی از مدیران از گفت‌وگو با رسانه‌ها به دلیل محدودیت‌های پیشین (محدودیت‌هایی که برطرف شد) حذر می‌کنند. از این رو بهتر است که نهاد ناظر بازار سرمایه خود نیز تلاشی در جهت افزایش پاسخگویی مدیران فعال در بازار سهام داشته باشد.

۳- تحلیل جزو لاینفک اطلاع‌رسانی در همه حوزه‌ها است. فعالان رسانه‌ای حوزه‌های مختلفی همچون بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و... همواره در کنار اطلاع‌رسانی خود به تحلیل اوضاع و احوال حوزه خود می‌پردازند، پس بدون شک نمی‌توان تحلیل را از امر خبر و خبررسانی تفکیک کرد. بنابراین اینکه گفته می‌شود تحلیل در بازار سهام تنها باید از سوی مشاوران سرمایه‌گذاری انجام گیرد، امری پذیرفتنی نیست، چراکه اگر تحلیل موجب تغییر در هر حوزه‌ای می‌شود و به بهانه حساسیت آن حوزه نباید تحلیل کرد، پس در حوزه سیاسی که حساسیتی فراتر از حوزه اقتصادی و بورس دارد، اساسا تحلیل خیلی خطرناک است یا حتی در حوزه‌ای مثل نفت که با ثروت و درآمد اصلی کشور سروکار دارد، نباید تحلیلی صورت گیرد چون حساس است!

از این رو در بازار سرمایه‌ای که جو روانی و هیجانات بیرونی بیش از هرچیز در آن تاثیرگذار است، بهتر است رسانه‌ها با تحلیل همه‌جانبه و خرد و کلان روحیه تحلیل محوری را که لازمه اصلی حیات بازار سهام است تقویت کنند.

۴- امکان دسترسی عادلانه به اخبار نیز دیگر مطالبه به حق فعالان رسانه‌ای بازار سهام از متولیان امر و شورای مزبور است. بدون شک اطلاع دارید که نهادهای ناظر و مجری بازار سرمایه دارای سایت‌های اینترنتی متعددی برای اطلاع‌رسانی هستند و همین امر موجب شده تا رسانه‌ها رقیبی را در کنار خود مشاهده کنند که اگرچه به لحاظ ساختاری و البته حرفه‌ای تفاوت‌های زیادی با رسانه‌های مستقل فعال در بازار سهام دارد، اما به دلیل وابسته بودن به نهاد ناظر بازار سرمایه یا برخی از مجریان از رانت دسترسی به اطلاعات برخوردارند.

بر این اساس لازم است که فعالیت این سایت‌ها در چهارچوب فعالیت سازمانی و اطلاع‌رسانی مصوبات و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها محدود شود.

باشد که خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بازار سهام در دور جدید فعالیت شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه شاهد تصمیم‌گیری‌های خوبی از سوی دوستان رسانه‌ای خود باشند و جریان آزاد اطلاع‌رسانی هم بهتر از گذشته در بازار سهام ایران بتواند به رسالت خطیر خود که همانا شفاف‌سازی و توزیع عادلانه اطلاعات مهم و تاثیرگذار است، عمل کند.