فهرست 127 شرکت در راه بورس
دنیای اقتصاد- پس از آنکه بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روزهای آغازین سال به رکوردهای جدیدی از جمله عبور شاخص از کانال ۲۶ هزار واحد، رسیدن به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد دلاری و داد و ستد روزانه ۳۰۰ میلیارد تومان سهام دست یافت.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رکورد جدیدتری را به ثبت رساند. معامله‌گران بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاهد رسیدن بازدهی بورس به رقم 9/13 درصد فقط در 14 روز معاملاتی سال 90 بودند که رکورد جدیدی در بورس تهران به شمار می‌رود. آخرین رکورد در این خصوص، رسیدن بازدهی بورس به 2/13 درصد در کل فروردین‌ماه سال 89 بود.

دنیای اقتصاد منتشر کرد
فهرست ۱۲۷ شرکت قابل پذیرش در بورس
جزئیات همایش ملی پذیرش بنگاه‌های اقتصادی در بورس اعلام شد
گروه بورس - علیرضا باغانی: در شرایطی که بورس اوراق بهادار تهران، خردادماه سال جاری در همایش ملی پذیرش، ورود بنگاه‌های اقتصادی به بورس را مورد بررسی قرار می‌دهد، دنیای اقتصاد فهرست ۱۲۷ شرکت قابل‌پذیرش و در آستانه ورود به بورس را منتشر کرد.

در همین حال، معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد از به‌کارگیری سیستم بازاریابی حرفه‌ای و مارکتینگ برای پذیرش بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه خبر داده است.
دکتر رستمی با بیان اینکه تاکنون عرضه‌های اولیه بورس بیش از هر چیز به عرضه‌های اصل 44 اختصاص داشته است، گفت: بورس تهران در سال‌های گذشته به دلایل مختلف مورد اقبال بخش خصوصی برای پذیرش زیرمجموعه‌هایشان قرار نگرفته و بخش عمده‌‌ای از عرضه‌های اولیه در بورس تهران به عرضه شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی اختصاص داشته است.
این مقام مسوول با بیان اینکه در کشور ما تاکنون از بورس شناختی کافی وجود نداشته است، گفت: در شرایطی که بورس تهران دارای مزیت‌های بسیار زیادی است، ولی در سال‌های گذشته از سوی بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی برای پذیرش زیرمجموعه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.
وی گفت: بورس وظیفه علامت‌دهی به سرمایه‌گذاران را بر عهده دارد و نشان می‌دهد که کدام صنعت در کشور مورد اقبال است، از این رو، نمایی از اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.
معاون ناشران بورس با تاکید بر اینکه بورس نیاز نقدشوندگی در کشور را تا حد بسیار زیادی برآورده کرده است، گفت: بورس‌ها در اقصی‌نقاط دنیا کارکرد مهم‌تری شامل تامین مالی دارند که در کشور ما به این کارکرد مهم توجه نشده بود، ولی با اقدامات انجام‌شده و فرهنگ‌سازی لازم، نقش تامین مالی در بورس بیش از هر چیز خود را نشان می‌دهد؛ چراکه با عرضه سهام شرکت‌ها و انتشار اوراق مشارکت بورس و بازار سرمایه بهترین بازار برای تامین مالی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون تامین مالی شرکت‌ها بیش از هر چیز از سوی سیستم بانکی صورت گرفته است، گفت: در شرایطی که دریافت تسهیلات از سیستم بانکی دشواری‌های خاص خود را دارد، تامین مالی از طریق بورس برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای شرکت‌ها بهترین راه تامین مالی محسوب می‌شود. البته درخصوص تامین مالی، بخش خصوصی تنها سیستم بانکی را به لحاظ سنتی برای تامین مالی می‌شناسد و اساسا چون بازار پول وجود داشته، از پتانسیل بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده نشده است.
محمدرضا رستمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بسته سیاستی - نظارتی بازار پول برای سال ۹۰ چه چشم‌اندازی را برای پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه طی سال‌جاری ترسیم می‌کند؟ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود که در آن به استناد قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده که از ابتدای سال‌جاری شرکت‌های سهامی عام تنها می‌توانند در بورس و فرابورس معامله شوند، به نظر می‌رسد که جایگاه بازار سرمایه در سال ۹۰ بیش از پیش تقویت شود. از سویی دیگر مقرر شده که تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از این پس توسط بازار سرمایه صورت گیرد، ضمن اینکه بورس غیر از دادوستد سهام بازار خوبی برای انتشار اوراق مشارکت است که خود روشی کارآ برای تامین مالی محسوب می‌شود.
وی افزود: مطابق با بسته سیاستی - نظارتی سال 90 نرخ اوراق مشارکت منتشره در سال‌جاری یک درصد بالاتر از نرخ سپرده متناظر تعیین شده است، همچنین طبق ماده 4 این بسته، باز خرید اوراق مشارکت از طریق سیستم بانکی ممنوع شده است و این اوراق تنها در بازار ثانویه شامل بورس و فرابورس قابل معامله هستند.
افزون‌بر این، در ماده ۱۸ بسته پولی تاکید شده که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، شرکت‌های بورسی را در اولویت قرار دهند.
بر این اساس، تمام تدابیر در نظر گرفته شده از یک بازار پررونق و توام با پذیرش شرکت‌های جدید برای بورس تهران خبر می‌دهد.
معاون ناشران بورس دشواری شفافیت شرکت‌ها را یکی از دلایل عدم‌تمایل بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به بورس ذکر کرد و افزود: در همایش مالی پذیرش شرکت‌ها در بورس ابهامات ورود شرکت‌ها در بازار سرمایه برطرف خواهد شد و با توجه به مزایای بسیار زیادی که این بازار دارد، به نظر می‌رسد که شمار زیادی از بنگاه‌های غیر اصل چهل و چهاری درخواست پذیرش در بورس را مطرح کنند.
وی برگزاری همایش مالی پذیرش بنگاه‌های اقتصادی در بورس را در راستای بازاریابی پذیرش شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: شرکت بورس اوراق بهادار از شرکت‌های قابل پذیرش در بورس بانک اطلاعاتی شامل 23 هزار شرکت را تهیه کرده است که تاکنون با هزار و 500 شرکت برتر متعلق به بخش خصوصی و دولتی و قابل پذیرش در بورس نامه‌نگاری و مکاتبه شده است که ملاک بورس نیز در انتخاب این شرکت‌های برتر، سودآوری، اندازه شرکت و تعداد پرسنل آنها بوده است.
وی گفت:‌ از بین هزار و ۵۰۰ شرکت ذکر شده با مدیران ۲۰۰ شرکت نزدیک به پذیرش در بورس به صورت حضوری مذاکره خواهد شد و در همایش ملی پذیرش در بورس نیز حضور پیدا خواهند کرد.
این مقام مسوول ارزش بازار سرمایه به تولید ناخالص ملی (GDP) را مورد اشاره قرار داد و افزود: نسبت ارزش بازار سرمایه ما به GDP در حال حاضر 25 درصد است، در حالی که این درصد در بازارهای بین‌المللی به 5/1 درصد می‌رسد.
افزون‌بر این، نسبت ارزش معاملات بورس به GDP نیز در کشور ما نیم درصد است و در شرایطی که نسبت ارزش معاملات به ارزش بازار نیز در بازارهای مالی ترکیه و مالزی به دو درصد می‌رسد، این نسبت در کشور ما معادل ۲۳ درصد است. با این وصف، به نظر می‌رسد که بورس ما باید به مقیاس‌های بین‌المللی نزدیک‌تر شود، از این جهت پذیرش شرکت‌ها در عمیق شدن بورس ایران و بزرگ شدن آن تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی با اشاره به مزیت معافیت مالیاتی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس گفت: در بورس شرکت‌های دارای سهم شناور آزاد زیر 20 درصد، از 10 درصد معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند و شرکت‌های بالای 20 درصد سهم شناور آزاد نیز از 20 درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند که مزیت بسیار خوبی به شمار می‌رود، ولی خیلی از فعالان اقتصادی از این مزیت بی‌اطلاعند.
معاون ناشران بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه همایش ملی پذیرش بنگاه‌های اقتصادی در بورس اوراق بهادار سوم خردادماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود، گفت: سخنران اصلی این همایش وزیر اقتصاد است و در آن مدعوینی همچون رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس سازمان بورس، مدیرعامل شرکت بورس و فرابورس و اعضای اتاق‌های بازرگانی حضور پیدا خواهند کرد.

فهرست 127 شرکت برتر قابل پذیرش در بورس