تا اطلاع ثانوی بورس در دسترس نیست!

گروه بورس - زهرا مجتهد: کاهش پهنای باند عامل کاهش دسترسی کاربران به سایت‌های خدمات بورس و ایران‌بورس در ساعت معاملات شد. مرتضی خزانه‌داری، مدیرعامل شرکت مدیریت و فناوری بورس تهران به خبرنگار ما گفت: حدود دو سه هفته است که پهنای باند دسترسی سرورهای سایت به اینترنت تقریبا نصف شده است. وی افزود: شرکت پشتیبان سرور‌ها به دلیل ترافیک سنگین و مسائل مالی، پهنای باند را محدود کرده است.

وی توضیح داد: شرکت پشتیبان و فراهم‌کننده پهنای باند به شرکت ما اعلام کرده است که افزایش بازدیدکنندگان از سایت «TSETMC» منجر شده که دیگر استفاده‌کنندگان از اینترنت شرکت مزبور، امکان استفاده از اینترنت را ندارند و از این رو موجبات نارضایتی سایر مشتریان این شرکت پدید آمده است.

خزانه‌داری اضافه کرد: از سوی دیگر ترافیک سنگین باعث شده که شرکت پشتیبان اینترنت تصمیم یادشده را درخصوص پهنای باند سایت ما اتخاذ کنند.

بحث مالی؛ مشکل اصلی

وی در خصوص بحث مالی که مانع از بهره‌گیری کاربران از سایت خدمات بورس شده است، تصریح کرد: شرکت پشتیبان با توجه به اینکه سایت «TSETMC» از بازدیدکنندگان بسیاری طی ساعات معاملات روزانه برخوردار است، افزایش پهنای باند را مشروط به افزایش بهای آبونمان کرده است. وی گفت: در این باره با شرکت‌های دیگر ارائه‌دهنده خدمات پهنای باند نیز به مذاکره پرداختیم، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی گفت: مساله اصلی این است که اگر شرکت خدمات بورس متعهد به پرداخت رقم ۵۰ میلیون تومان به طور ماهانه شود، شرایط سایت همانند سابق خواهد شد.

خزانه‌داری خاطرنشان کرد: به هر حال تا زمانی که بحث مالی با شرکت یادشده رفع و رجوع نشود، وضعیت سایت به همین منوال خواهد بود، مگر اینکه کاربران در ساعت معاملات، بی‌دلیل پنجره‌های سایت را باز رها نکرده و به طور مفید از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به این مطلب که اگر کاربران، بابت استفاده از سایت پول پرداخت می‌کردند، چنین وضعیتی رخ نمی‌داد، افزود: با مذاکراتی که با سازمان بورس به انجام رسیده، «سازمان» با گرفتن هزینه در ازای خدمات‌رسانی سایت مخالفت کرده و در نتیجه فعلا بهتر است کاربران، تقاضاهای خود را از سایت irbourse داشته باشند.

سایت ایران‌بورس نیز روز گذشته با مشکل جدی مواجه بود، به طوری که کاربران قادر نبودند از اطلاعات روزانه بازار که همیشه روی این سایت قرار داشت، بهره گیرند.

این در حالی است که به اعتقاد فعالان بازار، سایت «ایران‌بورس» سایت user friendly (قابل استفاده آسان برای کاربر) نیست و کاربران اغلب برای بهره‌گیری سریع از اطلاعات موردنیاز خود به سایت «TSETMC» مراجعه می‌کنند.

به نظر می‌رسد ناکارآ شدن سایت «TSETMC» در روزهای اخیر منجر شده تا کاربران به بازدید از سایت irbourse هجوم آورده و این سایت نیز از دسترس عموم خارج شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت فراهم‌کننده اینترنت سایت «TSETMC» همان شرکتی است که سایت «ایران‌بورس» را نیز پشتیبانی می‌کند.

مشکلات سایت‌های اطلاع‌رسانی بازار سرمایه هفته گذشته دامن‌گیر بیشتر سایت‌ها از جمله کدال شده بود و در بعضی از روزها، دسترسی به آنها به طور کلی قطع شده بود.

نرم‌افزار «کدال آفلاین» در راه است

از سوی دیگر علی عبدالهی درباره وجود برخی اختلال‌ها در هفته گذشته برای سایت کدال به فارس گفت: به منظور ارتقای این سایت، در حال به‌روزرسانی سخت‌افزاری «سرورهای» این سایت بودیم که به طور طبیعی تبعاتی به همراه داشت. در این زمینه پیغام‌های لازم را دادیم تا این ارتقا به طور کامل انجام شود.

وی با بیان اینکه «کدال»، سایتی استراتژیک برای بازار سرمایه به‌شمار می‌رود و به تازگی پهنای باند آن دو سه برابر افزایش یافته، ادامه داد: به تازگی نرم‌افزار «کدال آفلاین» برای ارائه اطلاعات شرکت‌ها بدون نیاز به اتصال اینترنت راه‌اندازی شده که با استقبال شرکت‌ها روبه‌رو شده است.

عبدالهی در برابر این پرسش که آیا امکان درج آگهی در این سایت وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: کدال، سایت رسمی سازمان بورس بوده که فقط مختص اطلاع‌رسانی است؛ بنابراین برنامه‌ای برای آگهی نداریم.

این مقام مسوول در واکنش به پرسش دیگر مبنی براینکه به دلیل برخورداری سازمان بورس از چند سایت مختلف، آیا امکان تجمیع این سایت وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: هر کدام از سایت‌های sena، seo tsetmc ،codal کارکرد خاص خود را دارند که امکان تمرکز آنها در یک سایت وجود ندارد اما برنامه تعریف یک درگاه واحد برای همه سایت‌های سازمان بورس را برای سال آینده در دستور کار داریم که طی آن کاربران با مراجعه به یک درگاه می‌توانند به فراخوار نیاز از سایت‌های مختلف سازمان بورس استفاده کنند.

عبدالهی به دیگر برنامه‌های توسعه ای سازمان بورس برای سال آینده اشاره کرد و گفت: در حالی از زمان به‌کارگیری معاملات آنلاین تریدینگ، حدود ۱۰ هزار کاربر از این رویه استفاده می‌کنند و نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر هم از نرم‌افزار «بورس همراه» بهره می‌گیرند که با هدف گسترش توسعه بازار و استفاده از ابزارهای نوین نرم‌افزاری، به‌کارگیری از ابزارهایی مانند «آی پد» و موبایل تریدینگ را هم در دستور کار داریم.