دنیای اقتصاد- بورس تهران در هفته جاری شاهد روزهای پر تب و تاب معاملاتی بود؛ به نحوی که تحت‌تاثیر رونق فزاینده بازار، شاخص بورس در این هفته ۱/۲ درصد رشد کرد و حجم معاملات نیز به سطح کم سابقه ۴۱۱ میلیارد تومان در یک هفته رسید؛ رونق چشمگیر بازار پس از اعلام اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منجر به جذب سرمایه‌گذاران جدید و رشد تقاضا برای سهام شده است؛ در این میان، کارشناسان، تمایل دولت به جلوگیری از ورود نقدینگی به بازار مسکن و تلاش برای جلب سرمایه‌گذاران به بورس را از دلایل اصلی رونق کنونی بازار سهام می‌شمرند. یک هفته با تپیکس

پایان هفته داغ بازار سهام

شروین شهریاری

بورس تهران در هفته جاری شاهد روزهای پر تب و تاب معاملاتی بود؛ به نحوی که تحت‌تاثیر رونق فزاینده بازار، شاخص بورس در این هفته ۱/۲ درصد رشد کرد و حجم معاملات نیز به سطح کم سابقه ۴۱۱ میلیارد تومان در یک هفته رسید.

رونق چشمگیر بازار پس از اعلام اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منجر به جذب سرمایه‌گذاران جدید و رشد تقاضا برای سهام شده است؛ در این میان، کارشناسان تمایل دولت به جلوگیری از ورود نقدینگی به بازار مسکن و تلاش برای جلب سرمایه‌گذاران به بورس را از دلایل اصلی رونق کنونی بازار سهام می‌شمرند.

پایداری رونق کنونی البته منوط به رشد سودآوری شرکت‌های بورسی در افق کوتاه‌مدت است. گزارش‌های اولین پیش‌بینی درآمد شرکت‌ها در ماه اسفند در کنار گزارش‌های سه ماهه در سال آینده احتمالا مشخص خواهد کرد که پتانسیل افزایش سودآوری بنگاه‌ها در عرصه واقعی تا چه حد با رشد پرشتاب قیمت‌ها در بازار سهام همخوانی دارد.

رویارویی ترس و طمع!

دو نیروی عمده شکل دهنده رفتار بازارهای مالی، ترس و طمع هستند که ردپای هر دو در معاملات این هفته بازار سهام به خوبی قابل‌رصد بود. آغاز هفته با افزایش قابل‌ملاحظه تقاضا و تشکیل صف‌های خرید توام بود.

روندی که با خوش‌بینی خریداران در روز یکشنبه به اوج خود رسید و با رشد ۳/۱ درصدی شاخص، یک روز طلایی را برای سرمایه‌گذاران ثبت کرد؛ اما پس از آن نوبت به ترس سرمایه‌گذاران رسید تا پس از چند روز حکمرانی طمع، مهار بازار را در دست بگیرد. به این ترتیب روز دوشنبه یکی از پرنوسان‌ترین روزهای معاملاتی بورس در سال ۸۹ رقم خورد؛ به نحوی که با عرضه صف‌های خرید، سهام شرکت‌های مورد توجه بازار با نوسان هشت درصدی تا مرز صف‌های فروش پیش رفتند.

روزهای سه شنبه و چهارشنبه به‌رغم تقابل پر حجم عرضه و تقاضا، آرامش بیشتری بر بازار حاکم بود هر چند نشانه‌های عقب نشینی خریداران در روز چهارشنبه قابل‌رصد بود. شاخص‌ترین سهام بازار در این روزها گروه خودرو است که با رکوردشکنی قیمت سهام ایران خودرو و سایپا، روزهای طلایی را تجربه می‌کند. صدرنشینی گروه خودرو در بورس پس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها برای اغلب کارشناسان بازار قابل‌پیش‌بینی نبود؛ زیرا به طور منطقی اصلاح قیمت سوخت نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار مصرف این محصولات در کوتاه‌مدت بر جای گذارد، اما روند کنونی معاملات بورس تهران و رشد اعجاب انگیز ۲۶ درصدی شاخص صنعت خودرو در دی ماه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، چشم‌اندازی رشد یابنده برای خودروسازان متصور هستند.

انتظار برای تعدیلات ۹ ماهه

فعالان بازار سهام بر طبق روال طبیعی طی روزهای آتی با ارسال گزارش‌های ۹ ماهه متعدد مواجه خواهند بود.

در بین شرکت‌های مورد توجه بازار، نماد معاملاتی «همراه»، جهت اعلام تعدیل مثبت احتمالا تا سطح ۵۰۰۰ ریال به ازای هر سهم متوقف شده است. این مساله منجر به رشد ۵/۳ درصدی قیمت سهام مخابرات در این هفته شد هر چند در صورت عدم فروش بلوک ۵/۴ درصدی همراه اول تا پایان سال، انتظار تعدیل مثبت برای «اخابر» از محل رشد سودآوری همراه اول احتمالا وجود نخواهد داشت.

بانک سینا نیز پس از اعلام پوشش سود ۱۰۳ درصدی در گزارش ۹ ماهه، در انتظار تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد به سر می‌برد. سرمایه‌گذاران در نمادهای فلزی نظیر شرکت‌های تولید کننده روی و ملی مس نیز انتظار تعدیلات مثبت پیش‌بینی درآمد به علت رشد قیمت‌های فروش را دارند، اما صنعت سیمان که از آن به عنوان بزرگ‌ترین بازنده هدفمندسازی یاد می‌شود نیز در انتظار شوک‌های احتمالی در گزارش‌های پیش رو است.

چراغ اول را در این گروه سیمان دورود روشن کرد که با تعدیل منفی ۲۲ درصدی و پیش‌بینی تحقق تنها ۱۴۵ ریال سود خالص برای فصل زمستان، زنگ خطر را برای فعالان صنعت سیمان به صدا درآورد و لزوم انعطاف در نرخ گذاری سیمان پس از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را آشکار ساخت.

گزارش‌های بانک‌ها، بیمه‌ها، خودروسازان و پیمانکاران بورس نیز از اهمیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران برخوردار است و با توجه به چشم‌انداز مبهم ناشی از آثار هدفمندسازی یارانه‌ها، محتوای این گزارش‌ها، نقش مهمی در بر هم زدن فضای خلأ اطلاعاتی کنونی و تعیین سمت و سوی بازار در کوتاه‌مدت خواهد داشت.

عرض اندام فروشندگان عمده

عطش فزاینده خرید سهام در این هفته موقعیت ایده آلی را برای مالکان عمده سهام شرکت‌ها به وجود آورد تا با استفاده از شرایط موجود اقدام به عرضه‌های سنگین کنند. در نماد «وساپا»، حدود سه درصد از سهام شرکت، توسط سایپا به متقاضیان عرضه شد.

در نماد «شبریز» نیز پس از مدت‌ها وقفه، عرضه دولتی با فروش حداقل ۲۲ میلیون برگه سهم از سوی شرکت ملی نفت مجددا پی‌گیری شد. در نماد «رمپنا» عرضه سنگین ۲۵ میلیون سهمی از سوی شرکت‌های وابسته به دولت منجر به در هم شکستن صف خرید شد.

در نماد «خبهمن» نیز عرضه‌های انجام شده از سوی سرمایه‌گذاری تدبیر و دانایان پارس نقش اساسی در به تعادل رسیدن معاملات سهم داشت. فروش بخش عمده‌ای از سهام در هفته جاری از سوی دولت احتمالا به معنای خروج وجه فروش سهام از بازار است؛ بنابراین بورس تهران در هفته‌های آینده بیش از پیش نیازمند ورودی نقدینگی جدید جهت جبران عرضه‌ها و حفظ شرایط توازن خود خواهد بود.

نفت گاز بر سر دوراهی!

در حوزه تحولات اقتصادی موثر بر وضعیت شرکت‌ها در این هفته، اصلاح سهمیه نفت گاز از جمله اخبار قابل‌توجه بود. بر این اساس قیمت گازوئیل ۳۵۰۰ ریالی سهمیه‌ای بخش حمل‌و‌نقل به ۱۵۰۱ ریال کاهش یافت. همچنین معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر اقتصاد از تامین گازوئیل مورد نیاز تمام واحدهای تولیدی و صنعتی به نرخ هر لیتر ۱۵۰ تومان خبر داده است. این امر موجب کاهش درآمد دولت از محل اصلاح قیمت گازوئیل خواهد شد، هر چند شوک اولیه ناشی از رشد فزاینده قیمت این حامل انرژی بر وضعیت صنعت کشور را کاهش می‌دهد.

البته اخبار موجود از تاکید مسوولان بر حفظ قیمت‌های موجود در دی ماه و اعلام شرایط جدید برای ماه آینده حکایت دارد.

به این ترتیب اخبار هفته آینده مشخص خواهد کرد که سیاست‌گذاران اقتصادی دولت با حذف نفت گاز ۳۵۰ تومانی، مسیر کاهش فشار بر صنایع را در پیش می‌گیرند یا با در پیش گیری سیاست شوک قیمتی، عملا تامین درآمد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از محل اصلاح قیمت‌ها را در اولویت قرار خواهند داد.

عکس:‌حمید جانی‌پور