جذب سرمایه‌گذاری خارجی به 5/12 میلیارد‌دلار خواهد رسید

گروه بورس- معاون وزیر اقتصاد گفت: برای دستیابی به سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور برنامه‌های مهمی در حال اجراست تا بتوانیم در جهت تحقق برنامه پنجم توسعه عمل کنیم.

بهروز علیشیری با اشاره به همایش سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور که یکم و دوم خردادماه در شیراز برگزار می‌شود، گفت: براساس آخرین گزارش‌ها، ۲۰۰ نفر برای حضور در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۲۰ نفر ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که می‌خواهند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران مطلع شوند.

علیشیری با اشاره به شبکه ارتباطی مناسبی که برای جذب سرمایه‌های خارجی شکل‌گرفته است، بیان کرد: یکی از اهداف این همایش، پیوند دادن سرمایه‌های بین‌المللی با شرکت‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی است که کارکرد مهم آن انتقال تکنولوژی به همراه سرمایه‌های هم‌میهنانمان از اقصی‌‌‌نقاط دنیا به داخل کشور است.

وی تاکید کرد: سعی ما بر این است که در مذاکره با سرمایه‌گذاران، پروژه‌های کوچک و متوسط را برای سرمایه‌گذاری معرفی کنیم. معاون وزیر اقتصاد همچنین اظهار کرد: امیدواریم استان فارس کانال ارتباطی خوبی با هموطنانمان که مقیم کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند، برقرار کند. وی از به تصویب رسیدن خدمات سرمایه‌گذاری به‌واسطه استانداران در هیات دولت خبر داد و تصریح کرد: از این پس استانداران به‌عنوان نایب‌رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بوده و باید سرمایه‌‌گذاران را از لحظه‌ای که ایده یک طرح تبیین می‌شود تا به اجرا رسیدن کامل یاری کنند.

علیشیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد متغیرهای اقتصادی ایران گفت: در بازار سرمایه طی سال گذشته شاهد ۵۶‌درصد رشد بودیم، به‌طوری‌که شاخص بورس‌ از هشت‌هزار به ۱۲‌هزار و ۵۰۰ رسید. معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: امیدواریم در صورتی‌ که فرآیندهای جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌ درستی پیش برود با مشارکت بخش خصوصی و حمایت‌های دولت بتوانیم ۱۰ میلیارد‌دلار تامین منابع مالی خارجی داشته باشیم.

این در حالی است که تا پایان برنامه پنجم توسعه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ۵/۱۲ میلیارد‌دلار خواهد رسید.

همچنین معاون وزیر اقتصاد از گسترش روابط اقتصادی و تجاری با سرمایه‌گذاران پرتغالی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و گفت: هم‌اکنون فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های پرتغالی است که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، تصریح کرد: به‌رغم بحران مالی جهانی و کاهش ۳۰ درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهان، افزایش ۶۰‌درصدی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران نشانه مزیت‌های اقتصادی کشور، ثبات سیاسی و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار رو به رشد ایران است.

علیشیری در عین حال بر آمادگی ایران برای همکاری همه جانبه اقتصادی و تجاری با پرتغال و پذیرش سرمایه‌های آنها تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف تصریح کرد.

رفع موانع سرمایه‌گذاری در ایران

با برگزاری همایش سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور

همچنین دبیر‌کل امور ایرانیان خارج از کشور در این نشست اظهار کرد: هدف اصلی همایش سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی، تحلیل مشکلات و موانع جذب سرمایه‌گذاری در کشور است.

دکتر محمد‌شریف ملک‌زاده در نشست مطبوعاتی همایش سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور افزود: شورای‌عالی امور ایرانیان کارگروه‌های مختلفی دارد که در کارگروه اقتصادی و بازرگانی که ریاست آن بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر آن دکتر علیشیری، معاون وزیر اقتصاد است، ایده‌ برگزاری چنین همایشی شکل‌ گرفت. ملک‌زاده ادامه داد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در ۳۰ استان کشور شناسایی شده که در این همایش در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد ‌گرفت.

وی تصریح کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور به شهرها و شهرستان‌های محل تولدشان حساسیت ویژه داشته و به همین منظور در صورتی‌که شرایط برای آنان فراهم باشد حاضر به سرمایه‌گذاری در شهر خودشان هستند. دبیر‌کل امور ایرانیان مقیم خارج از کشور یادآور شد: همایش سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور در تلاش است موانع و مشکلات پیش روی جذب سرمایه‌گذاری در کشور را شناسایی و از میان بردارد تا سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر نسبت به آوردن سرمایه‌هایشان اقدام کنند.

وی با اشاره به همایش شیراز متذکر شد: ایجاد میزهای مذاکره برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری دیده شده تا با معرفی ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و شرایط مناسب سرمایه‌گذاری در هر یک از پروژه‌ها، بیش از پیش در جهت فرصت‌سازی برای سرمایه‌گذاران گام برداشته شود.

وی گفت: شفاف‌سازی و گسترش امنیت برای سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که برگزارکنندگان این همایش درخواست دارند. از سوی دیگر امیدوارند در این همایش تعامل بخش خصوصی با نهادهای دولتی افزایش یابد.