سازمان بورس: سود سهامداران را نپردازید   مدیرعامل مخابرات: تابع تصمیمات مجمع هستیم

گروه بورس- در حالی یک عضو هیات مدیره سازمان بورس از «بلامحل» بودن سود مخابرات سخن می‌گوید که مدیرعامل «اخابر» از آغاز پرداخت سود سهامداران از هفته آینده خبر می‌دهد. به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی شرکت مخابرات هفته آینده را زمان شروع پرداخت سود سهامداران حقیقی اعلام کرده که سازمان بورس همچنان معتقد است این سود نباید تقسیم شود. اما در همین زمینه مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسیده «با توجه به اینکه سازمان بورس پیشنهاد کرده سود سهامداران حقیقی پرداخت نشود، سیاست شرکت در مقابل این پیشنهاد چیست؟، گفت: مطابق قانون، ما موظف به اجرای تصمیمات مجمع هستیم و نمی‌‌توانیم خلاف مصوبات مجمع کاری را انجام دهیم.

«صابر فیضی» افزود: مجمع تنها مرجع تصمیم‌گیری در مورد سود است و تا زمانی که تصمیم جدیدی‌گرفته نشود، ما مصوبات قبلی را لازم‌الاجرا می‌دانیم. وی در مورد اینکه «آیا سازمان بورس در این زمینه نامه رسمی برای شرکت فرستاده یا خیر»؟ گفت: بله، طی روزهای گذشته نامه‌ای از سازمان بورس در زمینه تقسیم‌ نکردن سود دریافت کرده‌ایم ولی ما مصوبات مجمع را ترجیح می‌دهیم. وی در مورد زمان پرداخت سود حقوقی‌ها گفت: طی اعلامی که به سازمان بورس داشته‌ایم، سود سهامداران حقیقی را از هفته آینده پرداخت می‌کنیم که تا سه ماه نیز ادامه پیدا می‌کند. همچنین زمان در نظر‌گرفته شده برای پرداخت سود سهامداران حقوقی نیز حداکثر ۷ ماه پیش‌بینی شده است.

استان‌ها هم بورسی می‌شوند

مدیرعامل مخابرات در پاسخ به این سوال که امکان ورود «همراه اول» به بورس تا چه حدی است، گفت: در حال پیگیری مقدمات ورود به بورس این شرکت هستیم، کما اینکه طی برنامه بلندمدت تمام ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی را نیز بورسی می‌کنیم.

سود «اخابر» بلامحل است

در همین حال یک عضو هیات‌مدیره سازمان بورس از «بلامحل» بودن سود تقسیم شده مخابرات سخن گفته است. «سید علی حسینی» در گفت‌وگو با «فارس» گفت: حسابرس و بازرس قانونی مخابرات در انتهای گزارش مربوطه اعلام کرده، در تقسیم سود سالانه این شرکت باید بندهای مندرج لحاظ شود.

به گفته وی، این بندها اساسی بوده و در صورت اعمال آن سود شرکت رقم مصوب مجمع نخواهد بود و محل ندارد، مگر اینکه شواهد و مستنداتی به بازرس ارائه شود تا گزارش ارائه شده مورد تعدیل و اصلاح قرار گیرد. درغیراین صورت از نظر قانون و مقررات این سود بلامحل است. وی در خصوص این نکته که بر اساس قانون تجارت بالاترین رکن تصمیم‌گیر شرکت‌های سهامی عام مجمع است، اعلام کرد: اینگونه نیست؛ چرا که اگر گزارش حسابرس ارزشی نداشت لزومی به تهیه و ارائه آن نبود. این در حالی است که ما باید حواسمان به حفظ سرمایه شرکت‌های بورس- که با شرکت‌های غیربورسی تفاوت‌هایی دارند- باشد.

بهتر است سودی پرداخت نشود

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در برابر سوالی مبنی بر اینکه «با این اوصاف آیا شرکت مخابرات از هفته‌ آینده می‌تواند نسبت به توزیع سود۳۰‌تومان هر سهم به سهامداران حقیقی اقدام کند؟»، پاسخ داد: اگر نظرمن را بخواهید بهتراست این سود توزیع نشود تا مسائل مرتبط با استهلاک، مالیات و دیگر موارد با اهمیت از طریق مراجع، مشخص شود. «حسینی» ادامه داد: این در حالی است که قبلا به شرکت‌ مخابرات پیشنهاد دادیم که بعد از حل و فصل موارد مطروحه در گزارش بازرس اقدام به برگزاری مجمع سالانه کند، اما مسوولان مخابرات برای صلاح خود نسبت به تشکیل این مجمع عجله داشتند.

بازگشایی مشروط است

وی در پاسخ به این سوال که «اگر شرکت مخابرات با وجود عدم جلب نظر سازمان بورس و عدم ارائه مستندات لازم به حسابرس و بازرس قانونی اقدام به توزیع سود ۳۰‌تومانی کند آیا نماد معاملاتی آن بسته خواهد ماند یا خیر؟» تاکید کرد: بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌ها از جمله مخابرات به آیین‌نامه انضباطی مرتبط است. براساس این آیین‌نامه سخت‌ترین برخورد تعلیق نماد معاملاتی است، اما مراتب دیگری هم وجود دارد.

حسینی ادامه داد: اما اگرسود تقسیم شده در اصل نباید توزیع می‌شد شاید فرآیند بررسی بازگشایی نماد طولانی‌تر ‌شود. بنابراین تا زمان دریافت گزارش‌های نهایی باید صبر کرد، این در حالی است که باید پیش‌بینی سود سال ۸۹ مخابرات نیز ارائه تا تصمیم مقتضی‌گرفته شود.

اعتراض دولت کافی است

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با دلیل سکوت نماینده سازمان در مجمع مخابرات خاطرنشان کرد: هنگامی که نماینده دولت در شرکت مخابرات در این مجمع با تقسیم سود ۳۰‌تومانی هر سهم مخالفت کرده، دلیلی وجود نداشت که نماینده سازمان بورس هم تکرار مکررات کند. از طرف دیگر قبل از مجمع چند جلسه با مسوولان مخابرات برگزار و نکات مدنظر اعلام شده بود. حسینی با بیان اینکه سازمان بورس به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، ادامه داد: اگر شرکتی تخلفی کرده باشد یا قانونی را رعایت نکرده یا اینکه سودی توزیع شده که محل نداشته باشد از طریق تذکر و هشدار پیگیری می‌کنیم تا به یک جمع‌بندی برسیم.

مالمیر: سلیقه‌ای کار نکردیم

اما رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس هم همسو با معاون ناشران معتقد است که مخابرات نباید بدون توجه به بندهای حسابرس اقدام به توزیع سود ۳۰‌تومانی می‌کرد.

«امیر حمزه مالمیر» در گفت‌وگو با سنا تاکید کرد: در اطلاعیه‌های سازمان بورس در مورد میزان تقسیم سود مخابرات، نقطه‌ نظرات حسابرس و بازرس قانونی، مدنظر قرار‌گرفته و هیچ‌گونه رفتار سلیقه‌ای در این اطلاعیه‌ها دخالت نداشته است.

وی با اشاره به اطلاعیه های قبلی سازمان در خصوص میزان سود قابل تخصیص مخابرات، گفت: در این اطلاعیه‌ها آمده بود درصورت رفع بندهای گزارش حسابرس، سود قابل تخصیص بین سهامداران افزایش می‌یابد و در بند ۱۰ گزارش حسابرس مخابرات نیز تاکید شده بود مجمع باید در توزیع سود، به این موضوع توجه داشته باشد، اما این بندها برطرف نشد و مجمع مخابرات نیز بدون رفع بندهای یاد شده، اقدام به تصویب توزیع سود به میزان ۳۰‌تومان به ازای هر سهم کرد.

وی به برگزاری جلسات طولانی مسوولان سازمان بورس با مدیران ارشد و سهامداران عمده شرکت مخابرات ایران اشاره کرد و گفت: در این جلسات از مدیران شرکت درخواست شده بود که قبل از اخذ نظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی این شرکت، مشکلات و بندهای مطرح شده در گزارش حسابرس شرکت‌های تابعه را رفع کنند تا این موارد در گزارش حسابرس نسبت به صورت‌های مالی شرکت مخابرات ایران مطرح نشود و مشکلی از بابت توزیع سود به دنبال نداشته باشد.

نماینده بورس اولتیماتوم را داده

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس با بیان اینکه مخابرات تاکنون هیچ یک از مشکلات فوق را برطرف نکرده است، گفت: نماینده سهام متعلق به دولت نیز در زمان برگزاری مجمع درخواست کرده بود که بندهای گزارش حسابرس لحاظ شود.

وی گفت: همچنین نماینده سازمان بورس در خصوص لزوم در نظر‌گرفتن بندهای گزارش حسابرس و میزان حداکثر سود قابل تخصیص به سهامداران حاضر در جلسه تذکر لازم را داده است. مالمیر یادآور شد: در اطلاعیه‌های سازمان بورس، نقطه‌ نظرات حسابرس و بازرس قانونی، مدنظر قرار‌گرفته و هیچ‌گونه رفتار سلیقه‌ای در آن دخالت نداشته، کما اینکه برای سایر شرکت‌ها نیز این عمل و رویه صورت‌گرفته است.

لطفا حرف حسابرس را بپذیرید

وی با تاکید بر اینکه هدف سازمان بورس، شفافیت هرچه بیشتر اطلاعات و انجام معامله بر اساس اطلاعات منصفانه است، افزود: در این راستا، حسابرسان به عنوان یکی از بازوهای اصلی شفافیت همواره مطرح بوده‌اند و اضافه کردن وظایفی ازجمله اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه و پیش‌بینی‌های ارائه‌شده توسط ناشران، علاوه بر اظهارنظر در خصوص صورت‌های مالی پایان سال به حسابرسان مستقل، گویای این مطلب است. وی ادامه داد: تمام کسانی که در بازار فعالیت می‌کنند ‌باید بپذیرند که حسابرس مستقل به عنوان فردی کارشناس و خبره در زمینه مسائل مالی که در سایر زمینه‌ها نیز از مشاوره کارشناسان مربوط کمک و بهره‌ می‌گیرد، مناسب‌ترین مرجعی است که می‌تواند در خصوص وضعیت مالی شرکت اظهارنظر کند.