فارس- معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس به تشریح دلایل نگرانی بیش از ۴۳۴‌هزار سهامدار صنعت خودرو پرداخت.

محمد رضا رستمی در میزگردی که به منظور بررسی وضعیت صنعت خودرو در بورس با حضور مدیران دو شرکت بورسی سایپا و ایران خودرو برگزار شده بود، اظهار داشت: تعداد شرکت‌های پذیرفته شده خودرویی در بورس ۳۱ شرکت است که میانگین نسبت قیمت به درآمد (P/E) آنها در پایان اسفند ۸۹/۲ مرتبه و در پایان فروردین‌ماه به ۶/۳ مرتبه رسید. همچنین، شاخص قیمت این صنعت نیز با ۲۴‌درصد رشد از ۳‌هزار و ۴۶۴ به ۴‌هزار و ۳۰۶‌ریال رسیده است.

وی افزود: ارزش روز این صنعت در پایان سال ۸۸ حدود ۴‌هزار و ۳۰۶‌میلیارد‌تومان بود که در پایان فروردین ماه به ۵‌هزار و ۳۶۶‌میلیارد‌تومان رسید، همچنین، سهم کل صنعت خودرو از ارزش کل بازار در پایان اسفند سال گذشته ۶/۶‌درصد بوده که با ۱۰‌درصد رشد در پایان فروردین امسال به ۳/۷‌درصد رسید.

به گفته وی، ارزش معاملات صنعت خودرو در ۱۲ ماهه سال ۸۸ حدود ۴۹۹‌میلیارد‌تومان بود که در یک ماهه فروردین ماه به ۱۹۴‌میلیارد‌تومان رسید.

سهم خودرو از کیک بازار

معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس تصریح کرد: سهم صنعت خودرو از ارزش کل بازار سرمایه در ۱۲ ماهه سال گذشته حدود ۷/۲‌درصد بود اما در یک ماه فروردین گذشته با توجه به وضعیت بورس، سهم این صنعت از معاملات کل بازار به ۲/۱۸‌درصد رسید.

رستمی افزود: بر این اساس جمع کل سرمایه ثبت شده این شرکت‌ها ۳‌هزار و ۱۹۱‌میلیارد‌تومان بوده که اگر سرمایه ثبت شده کل بورس را ۳۰‌هزار‌میلیارد در نظر بگیریم، ۵/۱۳‌درصد از کل سرمایه صرف شده بورس به خودرویی‌ها اختصاص یافته است.

رستمی بیان کرد: در سال ۸۹ سود خالص پیش‌بینی شده‌ شرکت‌های خودرویی‌هزار و ۴۸۱‌میلیارد‌تومان است که سود کل بورس در این تاریخ ۱۰‌هزار و ۹۴۸‌میلیارد‌تومان بود. بنابراین ۱۴‌درصد از سود خالص بازار در سال گذشته مربوط به صنعت خودرو بود.

به گفته وی با توجه به حضور ۴۳۴‌هزار و ۸۴۲ سهامدار در شرکت‌های این صنعت بورسی، حدود ۹۶‌درصد سودی که به سهامداران داده می‌شود به خودرویی‌ها اختصاص دارد.

معاون شرکت بورس بیان کرد: از ۳۱ شرکت خودرویی که در بورس فعالیت می‌کنند ۶ شرکت در تابلوی اصلی بازار اول و ۷ شرکت در تابلوی فرعی بازار اول و ۱۸ شرکت در بازار دوم فعالیت می‌کنند.

نگرانی از توسعه‌ها

رستمی افزود: عمده نگرانی سهامداران صنعت خودرو ناشی از کارا نبودن توسعه‌ صنعت خودرو است. برای مثال شرکت‌های خودرویی وارد فعالیت بانکداری، باشگاه‌داری و غیره شده‌اند، در حالی که اگر شرکت‌های خودرو به این سمت حرکت کنند که توسعه‌ و سرمایه‌گذاری‌‌ها را منطقی انجام دهند، آینده سهامداران متحول خواهد شد.

معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس در مورد برخی انتقادها درباره سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خودروساز گفت: سرمایه‌گذاری‌ ایران خودرو برای راه‌اندازی و تاسیس بانک پارسیان از نقاط قوت این شرکت است و اغلب سرمایه‌گذاری‌ها ۳۰‌درصد بازدهی داشته است.

وضعیت تقسیم سود نقدی خودرویی‌ها

رستمی در مورد انتقاد از تقسیم سود شرکت‌های خودرویی به خصوص دو شرکت ایران خودرو و سایپا گفت: اینکه گفته ‌می‌شود چرا شرکت‌های خودروسازی اینقدر سود تقسیم می‌کنند، تناقض وجود دارد. اگر ما سود را تقسیم نکنیم باید سرمایه‌گذاری کنیم، بنابراین تقسیم سود و سرمایه‌گذاری ضرورت کار است.

وی درباره این انتقاد که چرا صنعت خودرو در مسیر تولید خودرو سرمایه‌گذاری می‌کند، اضافه کرد: اگر ما وجوهی داشتیم که بازدهی مناسبی داشته باشد نباید از طرف سهامداران دارای اشکال باشد.

نتیجه سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته هم برآیند مثبتی از این کار است و در نهایت این سودها در خدمت تولید قرار می‌گیرد.

پیامدهای دولتی ماندن

در ادامه این نشست، دبیر کل کانون کارگزاران با اشاره به اینکه تنها در فروردین ماه سال جاری ۱۸‌درصد از کل ارزش معاملات بورس به خودرویی‌ها اختصاص یافته، گفت: از واکنش سهامداران نسبت به لغو آگهی‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا می‌فهمیم که دولتی ماندن و حمایت دولتی از آنها مانع رشد و استقبال مردم از این سهام می‌شود.

حسین خزلی خرازی اظهار داشت: شرکت‌های خودرویی حاضر در بورس در یک ماهه فروردین سال جاری ۱۸‌درصد از کل ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داد در حالی که این میزان با توجه به اینکه کل ارزش معاملات بازار سرمایه در سال ۸۸ حدود ۱۸‌هزار و ۱۰۰‌میلیارد‌تومان بود سهمیه شرکت‌های خودرویی از این میزان ۷/۲‌درصد است. وی افزود: در سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی دو بار آگهی فروش سهم خود را از ایران‌خودرو و سایپا اعلام می‌کند، ولی بلافاصله بعد از هر دو بار شاهد تشکیل صف‌های خرید برای این دو شرکت خودروساز بزرگ کشور می‌شویم.

در این وضعیت قیمت و حجم معاملات این دو شرکت رشد زیادی کرد. دبیرکل کانون کارگزاران تصریح کرد: این وضعیت نشان‌دهنده این است که وقتی مردم احساس می‌کنند، دولت قصد دارد از این صنعت خارج شود احتمال رشد آن را می‌دهند، بنابراین حاضرند صنعتی که برای سال‌ها یا ماه‌های متمادی P/E آن حدود ۲ و ۵/۲ بوده را به دلیل این احتمالات یک واحد بالا ببرند.

دلایل لغو واگذاری

دبیرکل کانون کارگزار ادامه داد: لغو آگهی فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا دفعه اول به دلیل فشار‌ شورای عالی واگذاری و دفعه دوم به دلیل تعهدات بین‌المللی این دو شرکت بود که پس از آن شاهد صف فروش برای این دو شرکت بودیم، ولی سریع به شرایط اولیه خود برگشت.