دنیای اقتصاد- شاخص کل بازار سرمایه در هفته جاری با شیب ملایمی در جهت منفی حرکت کرد و نشانه‌هایی از جو انتظار و ابهام را در بین سرمایه‌گذاران به نمایش گذاشت. فعالان بازار کماکان در انتظار گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌های مهم بورس هستند که احتمالا طی دوهفته آینده به بازار مخابره خواهد شد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران با انتشار اخباری مبنی بر فراهم شدن مقدمات اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه هستند که البته تمرکز آن در حال حاضر بر روی چگونگی توزیع یارانه نقدی قرار دارد. یک هفته با تپیکس

آرامش زمستانی در بورس

شروین شهریاری

شاخص کل بازار سرمایه در هفته جاری با شیب ملایمی در جهت منفی حرکت کرد و نشانه‌هایی از جو انتظار و ابهام را در بین سرمایه‌گذاران به نمایش گذاشت.

فعالان بازار کماکان در انتظار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های مهم بورس هستند که احتمالا طی دو هفته آینده به بازار مخابره خواهد شد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران با انتشار اخباری مبنی بر فراهم شدن مقدمات اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مواجه هستند که البته تمرکز آن در حال حاضر بر روی چگونگی توزیع یارانه نقدی قرار دارد. به نظر می‌رسد دولت در خصوص زمان‌بندی و شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. همگام با بورس تهران، نوسانات در قیمت‌های جهانی نفت و فلزات نیز با شیب ملایمی در جهت منفی رقم خورده است. تداوم نگرانی‌ها از حرکت چین به سمت کنترل برنامه‌های محرک و در پیش‌گرفتن رویکرد انقباضی از مهم‌ترین عوامل در تعیین سمت و سوی کنونی در بازار جهانی مواد خام به شمار می‌رود.

دارویی‌ها در مدار رشد

نیمه دوم هر سال به صورت سنتی برای سهام دارویی زمان مناسبی به شمار می‌رود تا همزمان با بهبود بازار فروش، ارسال گزارش‌های مناسب و رشد قیمت سهام را تجربه کنند. اتفاق هفته جاری نیز موید روند سنتی مزبور بود؛ به نحوی که پس از توقف نماد «دالبر» جهت تعدیل مثبت، سایر سهام دارویی نیز با اقبال مواجه شدند. بدین ترتیب شاخص صنعت دارویی در بورس تهران این هفته حدود دو‌درصد رشد کرد که افزایش قابل‌توجهی برای شاخص‌گروه به شمار می‌رود. در این میان، سمت و سوی گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌های دارویی با یکدیگر متفاوت بود. شرکت‌هایی نظیر داروسازی عبیدی، داملران و ابوریحان گزارش‌های مناسبی را به لحاظ پوشش بودجه به بازار اعلام کردند. از سوی دیگر، داروسازی جابر در گزارش ۹ ماهه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند تا روند مثبت چند روزه سهم پس از ارسال گزارش در روز چهارشنبه عملا معکوس شود و با برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران، صف فروش در این نماد شکل گیرد.

فصل دوم مجامع سالانه

نیمه دوم دی ماه معمولا پس از چهارماه اول سال به عنوان فصل دوم مجامع در بورس تهران شناخته می‌شود؛ زیرا شرکت‌هایی که سال مالی آنها در ۳۱ شهریور ماه خاتمه می‌یابد، معمولا در این دوره اقدام به برگزاری مجمع سالانه می‌کنند. در این هفته نیز برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران راهی مجامع سالانه شدند. در مجمع «وصندوق» رسیدن تولید پتروشیمی جم به ۸۵‌درصد ظرفیت اسمی و امکان کسب سود سالانه ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی مورد تاکید قرار‌گرفت. این مساله برای سهامداران صندوق بازنشستگی (که بیش از ۲۴‌درصد سهام جم را در اختیار دارند)، خبر خوشی به شمار می‌رود. البته مشکلات لوله‌سازی اهواز در زمینه فروش محصولات و نیز زیان‌دهی این شرکت در زمره نقاط ضعف در وضعیت کنونی «وصندوق» به شمار می‌رود. روز دوشنبه، سهامداران سرمایه‌گذاری ساختمان راهی مجمع شدند. تاکید بر مشکلات نقدینگی شرکت و اعلام برخی برنامه‌ها نظیر جابه‌جایی دفتر مرکزی و فروش محل قبلی از جمله اخبار مجمع مزبور بود. بدین ترتیب سایه مشکلات کلان صنعت ساختمان در مجمع سالانه «وساخت» نیز مشهود بود. سهامداران بوعلی نیز در مجمع سالانه علاوه بر تقسیم سود ۴۰‌ریالی، برنامه‌های آتی شرکت در زمینه فروش املاک را از قول هیات‌مدیره استماع کردند تا کماکان در انتظار احتمال بازگشت «وبوعلی» به دوران اوج قبلی بمانند.

حقوقی‌های فروشنده

در هفته جاری برخی تحرکات شرکت‌های حقوقی در جهت فروش سهام رقم خورد. با توجه به ایجاد فضای مثبت بر سهام‌گروه دارویی، بیمه ایران اقدام به فروش سهام داروسازی اسوه و سینا دارو کرد. سرمایه‌گذاری تدبیر نیز که نامش این روزها مکرر در بین فروشندگان سهام دیده می‌شود، اقدام به فروش سهام داروسازی رازک و جابر کرد. سرمایه‌گذاری البرز نیز با عرضه‌های خود منجر به کنترل تقاضا در نماد «دسبحا» شد و پرشیا فاند نیز در نمادهای «دکیمی» و «دجابر» فروشنده سهام بود. از دیگر تحرکات مهم در این هفته می‌توان به خرید و فروش سهام غدیر توسط مالک عمده (ساتا) اشاره کرد که نقش مهمی در تعادل روزانه سهم و افزایش نقد شوندگی «وغدیر» داشته است.

بزرگان در لیست سیاه

قرار گیری موسسه مهر، تامین اجتماعی، معادن و فلزات و صندوق کارکنان فولاد در لیست سیاه سازمان خصوصی‌سازی از جمله اخبار جالب توجه بازار در هفته مورد گزارش بود. نهادهای مزبور از اصلی‌ترین خریداران سهام دولتی در سال‌های اخیر به شمار می‌روند و حرکات آنها در بازار برای بسیاری از سرمایه‌گذاران تعیین‌کننده بوده است. حال با ممانعت سازمان خصوصی‌سازی از مشارکت این نهادها در معاملات بعدی این سوال پیش می‌آید که آیا اساسا از این پس برای سهام بزرگ دولتی خریداری پیدا خواهد شد؟ سوالی که پاسخ به آن با توجه به سوابق بازیگران بورس و توان مالی آنها در حال حاضر منفی به نظر می‌رسد.