گروه بورس- علیرضا باغانی: معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو انتصاب مدیرعامل مس از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی را رد کرد.

ایرج اکبریه که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌‌گفت، در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر معرفی اردشیر سعد محمدی به عنوان مدیرعامل مس ایران، گفت: ایمیدرو به عنوان مالک ۲۱‌درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در این شرکت یک نماینده حقوقی معرفی کرده و از لحاظ قانونی این اختیار را داشته است.

وی با بیان این که تا دیروز همچنان محمدهادی اردبیلی مدیرعامل مس ایران بود، افزود: اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل سابق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان نماینده ایمیدرو در هیات مدیره مس معرفی شده و انتصاب او به عنوان مدیرعامل از جمله اختیارات هیات مدیره شرکت است نه ایمیدرو.

به گفته وی، در مجمع «فملی» که در تیر ماه سال جاری برگزار شد، ایمیدرو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، صندوق بازنشستگی مس، کارگزاری سهام عدالت و پارس سوئیچ - دیگر شرکت وابسته به عدالت - به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت انتخاب شدند، حال این پنج عضو حقوقی باید نسبت به انتصاب مدیرعامل جدید اقدام می‌کردند.

وی با رد صدور هر گونه حکم مدیرعاملی از سوی هراتی‌نیک رییس هیات عامل ایمیدرو برای سعد محمدی گفت: وی تنها به عنوان نماینده ایمیدرو در هیات‌مدیره مس معرفی شده، البته پیشنهاد ایمیدرو انتخاب وی به عنوان مدیرعامل مس بود که در این زمینه، ایمیدرو تنها یک رای داشت و دیگر اعضای هیات‌مدیره مس هم باید با آن موافقت می‌کردند. مسوول خصوصی‌سازی وزارت صنایع ادامه داد: جلسه هیات مدیره مس برای انتخاب مدیرعامل جدیددیروز برگزار شد و اعضای حقیقی جدید هیات‌مدیره نیز انتخاب شدند و اردشیر سعد محمدی با رای همه ۵ عضو هیات مدیره به‌عنوان مدیرعامل مس معرفی شد.

وی با انتقاد از برخی اخبار نادرست درباره معرفی نماینده سهام عدالت در هیات‌مدیره مس از سوی ایمیدرو گفت: این اخبار نادرست در حالی منعکس شده که سعد محمدی به عنوان نماینده ۲۱درصد از سهام ایمیدرو به هیات مدیره مس وارد شده و این معرفی هیچ ارتباطی به سهام عدالت ندارد، چرا که دو کرسی از هیات‌مدیره شرکت در اختیار سهام عدالت است که نمایندگان جداگانه در هیات‌مدیره دارند.

وی درباره اظهارات رییس کمیسیون اصل۴۴ مجلس مبنی بر لغو مصوبه دولت در زمینه معرفی نماینده سهام عدالت در هیات مدیره شرکت‌ها گفت: هیات تطبیق مجلس در این زمینه باید از دستگاه اجرایی مسوول و دولت نظرخواهی می‌‌کرد، در حالی که تاکنون چنین نظری از ما خواسته نشده و تنها نامه رییس مجلس در این زمینه ملاک عمل است. به گفته وی، رییس مجلس بر اساس نظر هیات تطبیق لغو این مصوبه را باید رسما اعلام کند که تا این لحظه نامه‌ای از سوی این مرجع صادر نشده است، بنابراین مصوبه دولت در زمینه معرفی نمایندگان سهام عدالت در هیات‌مدیره شرکت‌ها تا زمان تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تخصیص سهام متعلق به سهام عدالت در این شرکت‌ها و در نهایت تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری همچنان به قوت خود باقی است.

معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو با اشاره به یکی از مواد قانون اصل۴۴ گفت: طبق ماده ۳۸ قانون اصل۴۴، سهام عدالت نمی‌تواند در زمینه حقوق خود در مالکیت‌ها وکالت بدهد، اما از آنجا که کارگزاری سهام عدالت وابسته به خصوصی‌سازی بوده و هم اکنون این کارگزاری نیز منحل شده است، سهام متعلق به عدالت باید بین سرمایه‌گذاران استانی به نسبت تعداد سهامداران توزیع شود، بنابراین تا زمانی که کار تشکیل این شرکت‌ها و توزیع کامل سهام بین سرمایه‌گذاری‌های استانی صورت نگرفته، دولت می‌‌تواند به جای سهام عدالت نماینده در هیات مدیره معرفی کند و به نظر می‌‌رسد که دادن این اختیار به دولت منطقی است، در غیر این صورت با توجه به عدم توزیع مالکیت سهام عدالت بین سرمایه‌گذاری‌های استانی، سرنوشت مالکیت عدالت در شرکت‌ها و حضور در مدیریت شرکت‌ها چه خواهد شد؟ عضو هیات‌ عامل ایمیدرو تاکید کرد: سهام عدالت طبق قانون نمی‌تواند وکالت بدهد، اما به طور موقت دولت می‌‌تواند به جای «عدالت»، نمایندگانی در هیات مدیره‌ها معرفی کند.