سرمایه‌گذاران بورس تهران در هفته جاری تلاش‌هایی در راستای غلبه بر جو منفی و کنترل عرضه‌ها صورت دادند که نتیجه آن

تعادل نسبی در اکثر نمادهای معاملاتی و کاسته شدن از شتاب افت شاخص بورس بود. بدین ترتیب هر چند افت ۴دهم‌‌درصدی شاخص وضعیت بهتری را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد، اما روند کنونی معاملات نشان از تردید خریداران و احتمال تداوم حاکمیت جو انتظار در بازار دارد.

در عوامل کلان موثر بر وضعیت بورس، اعلام مخالفت کشور چین با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران و تاکید بر لزوم پیگیری مذاکرات از جمله تحولات مثبت تلقی می‌شود. همچنین احتمال نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و اعمال تغییرات احتمالی در صحن مجلس در گروه عوامل مهم تاثیر‌گذار بر وضعیت بازار در هفته آینده خواهد بود.

طلایه‌داران تغییر جهت در بازار

سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی خارک، معادن روی و بیمه البرز را می‌توان در گروه سهامی دانست که در هفته جاری سریع‌ترین واکنش را به تغییر جهت بازار نشان دادند. واکنش مزبور می‌تواند نشان‌دهنده اعتقاد خریداران نسبت به ارزندگی سهام مورد اشاره در سطوح قیمتی مشخص باشد. در این میان، رشد ۱۵‌درصدی قیمت در نماد «کروی» قابل توجه بود.

نکته جالب در مورد این شرکت تاثیر اخبار محیطی پیرامون وضعیت معدن انگوران بر سهام آن است. البته اخبار مزبور تا به حال منجر به تاثیرات مشخصی بر سودآوری شرکت نشده است.

به نظر می‌رسد واگذاری معدن به کنسرسیوم تولید‌کنندگان سرب و روی هر چند تحولی مثبت برای گروه توسعه معادن روی محسوب می‌شود، اما ابعاد تاثیر‌گذاری آن بر سودآوری واقعی شرکت مشخص نبوده و با توجه به نیاز مبرم انگوران به باطله برداری حجیم و طولانی، این اقدام احتمالا منجر به رشد سودآوری شرکت در کوتاه‌مدت نخواهد شد. این مساله البته طی اطلاعیه‌ای توسط شرکت اخیرا به بازار نیز منعکس شده است.

ساز مخالف مخابرات!

در بین تغییرات قیمت نمادهای مورد توجه بازار در هفته جاری، قعرنشینی «اخابر» در اکثر روزهای معاملاتی جالب توجه بود. در این میان اعلام تعدیل مثبت حدود ۹‌درصدی شرکت نیز نتوانست به تغییر محسوسی در روند معاملات سهم منجر شود.

در حال حاضر کمبود یک بازار‌ساز قوی در نماد «اخابر» احساس می‌شود؛ نقشی که تا مدتی قبل عملا مجموعه مهر مسوولیت غیر رسمی آن را بر عهده داشت.

بدین ترتیب در غیاب یک حامی حقوقی به نظر می‌رسد قرار گیری مجدد «اخابر» در مسیر رشد پایدار نیازمند رفع ابهامات سرمایه‌گذاران در خصوص روند سودآوری آتی شرکت و نیز ارائه اطلاعات جدید در خصوص تاثیر خصوصی‌سازی بر کاهش هزینه‌های «اخابر» در سال آینده باشد.

پای ثابت معاملات بلوکی

این روزها هر جا صحبت از واگذاری بلوک سهام شرکت‌های دولتی یا انجام معاملات عمده می‌شود نام «مهر اقتصاد» شنیده می‌شود.

جالب است حتی در مواردی که به اذعان مدیریت، برنامه‌ای جهت شرکت در معاملات بلوکی وجود ندارد، شایعه‌پردازان باز هم دست از سر «مهر» بر نمی‌دارند و از آن به عنوان خریدار احتمالی یاد می‌کنند. در هر حال معامله بلوک ۲۰‌درصدی «حفاری» در هفته مورد گزارش از جمله مصادیق واقعی حضور مهر در خرید سهام بلوکی بود.

رشد ۴۸درصدی قیمت پایه بلوک نیز از جمله موارد جالب در این معامله بود که البته این رویداد با توجه به سوابق مجموعه مهر در معاملات بلوکی پیشین برای فعالان بازار چندان نامانوس نبود.

ورود «آسیا» به بورس

مقدمات عرضه سهام بیمه آسیا در هفته جاری با شتاب جالب توجهی فراهم شد؛ به نحوی که پس از برگزاری جلسه معارفه در روز دوشنبه، ۱۰‌درصد از سهام شرکت در روز چهارشنبه در بورس عرضه شد. مطالعه وضعیت شرکت در نگاه نخست، بهره‌وری نامناسب در بخش عملیات بیمه‌ای را نشان می‌دهد.

علت اصلی این مساله به ترکیب سبد بیمه‌ای شرکت باز می‌گردد که بزرگترین بخش آن به بیمه شخص ثالث به عنوان یک رشته با ضریب خسارت بالا تعلق دارد.

هر چند در جلسه معارفه برنامه‌هایی جهت تغییر ترکیب سبد بیمه‌ای شرکت مطرح شد، اما عملکرد شش ماهه شرکت نشان می‌دهد که حرکت در این جهت با سرعت قابل توجهی صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر باید توجه داشت عمده بازده شرکت‌های بیمه در سطح بین‌المللی از محل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری منابع به دست می‌آید.

عملکرد شرکت در این بخش نیز چندان مناسب نبود، به طوری‌که در سرمایه‌گذاری‌های بورسی، کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها و زیان فروش سهام، گریبانگیر پرتفولیوی شرکت شده است.

در مجموع می‌توان گفت بیمه آسیا شرکتی با پتانسیل‌های نهفته به ویژه در زمینه حجم منابع است که در صورت تحقق خصوصی‌سازی آن می‌توان به حرفه‌ای‌تر شدن مدیریت منابع و افزایش بازده شرکت امیدوار بود.