دنیای اقتصاد- تنها 27ثانیه زمان نیاز بود تا دومین بیمه اصل چهل‌وچهاری از جمع شرکت‌های دولتی منفک و به بورس بپیوندد. ارزش 10‌درصد سهام عرضه شده «آسیا» بیش از 7/6میلیارد تومان بود و در گامی کلان‌تر، ارزش روز کل سهام این شرکت در بورس تهران به 67میلیارد و 600میلیون ریال رسید. با این میزان ارزش روز، بیمه آسیا در میان 364شرکت بورسی، در رتبه 106 قرار می‌‌گیرد و حدود یک‌دهم درصد کل ارزش روز بورس تهران را از آن خود کرده است.

تیم اصل چهل‌وچهاری‌های بازار سرمایه ۱۴تایی شد
پلاک 454 بورس به نام «آسیا»
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: تنها ۲۷ثانیه زمان نیاز بود تا دومین بیمه اصل چهل‌وچهاری در میان تناقض‌گویی قیمتی مدیران سازمان خصوصی‌سازی به بورس تهران بیاید.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته در شرایطی عرضه 10‌درصدی سهام بیمه آسیا انجام شد که رقابت یک ساعته بازار، قیمت 1486ریالی را برای هر سهم شرکت رقم زد.
عرضه ۴۵میلیون و ۵۰۰هزار سهم این شرکت بیمه‌ای در دقایق پایانی ساعت معاملات، بار دیگر ابهامات قیمتی عرضه‌های اولیه را پررنگ‌تر کرد، به طوری که بعد از بازگشایی نماد معاملاتی «آسیا» در ساعت ۱۰ و ۲۵دقیقه، رقابت خریداران در ساعت ۱۰ و ۵۱دقیقه و در قیمت ۱۱۰۰ریالی شروع شد تا در نهایت ۱۱ و ۵۰دقیقه ساعتی باشد که سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه سهام در قیمت ۱۴۸۶ریال کند.
ارزش 10‌درصد سهام عرضه شده «آسیا» بیش از 7/6میلیارد تومان بود و در گامی کلان‌تر، ارزش روز کل سهام این شرکت در بورس تهران به 67میلیارد و 600میلیون ریال رسید.
با این میزان ارزش روز، بیمه آسیا در میان ۳۶۴شرکت بورسی، در رتبه ۱۰۶ قرار می‌‌گیرد و حدود یک‌دهم درصد کل ارزش روز بورس تهران را از آن خود کرده است.
علاوه بر این، حجم مبنای پنجمین شرکت اصل چهل‌وچهاری که طی امسال در بورس تهران عرضه شده، 364هزار سهم به دست می‌‌آید.
این در حالی بود که سهمیه هر ایستگاه معاملاتی کارگزاران از ۱۰‌درصد سهام بیمه البرز، ۸۷هزار سهم تعیین شده بود که در جریان آن ۵۲۴ ایستگاه اقدام به خرید سهام برای مشتریانشان کردند.
قیمت بازار، قیمت ماست!
اما حاشیه‌های کشف قیمت اصل چهل‌وچهاری‌ها به بیمه آسیا هم رسید و تناقض‌گویی‌های مدیران خصوصی‌سازی، قیمت کارشناسی مورد نظر این سازمان را برای بازار مشخص نکرد.
«اسماعیل غلامی»، معاون آماده‌سازی و قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «قیمت کارشناسی مورد نظر سازمان خصوصی‌سازی برای هر سهم بیمه آسیا چقدر بود؟»گفت: قیمتی که سهام عرضه شد، دقیقا همان قیمتی بود که ما در سازمان خصوصی‌سازی به آن رسیده بودیم.
وی در جواب دیگر سوال خبرنگار ما که پرسید: «چرا سازمان خصوصی‌سازی گزارش قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری را منتشر نمی‌کند»، گفت: محرمانه است و مطابق آیین‌نامه قیمت‌گذاری، ما قیمت مشخص داریم و سهم را هم مطابق آن عرضه کردیم، پس نیازی به انتشار گزارش نیست.


به خاطر چند ریال بیشتر!
گفته‌های «غلامی» در شرایطی مطرح می‌‌شود که «سید مهدی عقدایی»، دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی قیمت عرضه شده«آسیا» را کمی متفاوت با قیمت مدنظر این سازمان عنوان کرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از «قیمت کارشناسی» سازمان خصوصی‌سازی برای هر سهم «آسیا» پرسیده بود»، گفت: محدوده قیمتی که ما تعیین کرده بودیم، فرقی با قیمتی که سهم عرضه شد، نداشت و اختلاف تنها چند ریال بود.
وقتی خبرنگار ما رقم دقیق چند ریال اختلاف را پرسید، «عقدایی» گفت: تنها چند ریال بوده و ما نمی‌توانیم قیمت کارشناسی تعیین شده را بگوییم.
وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم قیمت سهم در عرضه اولیه را کمتر از قیمتی که به صورت کارشناسی تعیین کرده‌ایم، عرضه کنیم. در واقع ما همیشه قیمت بازار را در عرضه‌ها ملاک قرار می‌‌دهیم.
شرکت بورس: ما فقط داوریم
در سوی دیگر ماجرا «حسن قالیباف اصل»، مدیرعامل شرکت بورس تهران هم در پاسخ به این سوال که «آیا خبری از قیمت کارشناسی سازمان خصوصی‌سازی برای «آسیا» دارد یا خیر؟» گفت: شرکت بورس فقط داور عرضه‌های اولیه است و من خبری از قیمت کارشناسی سازمان خصوصی‌سازی ندارم.
وی در مورد تعهد عرضه خرد سهام بیمه آسیا گفت: تعهد عرضه سازمان خصوصی‌سازی برای سهام بیمه آسیا تا 15‌درصد است که با توجه به عرضه 10‌درصدی سهام، این سازمان باید تا 5‌درصد دیگر را نیز عرضه کند.
همچنین «علی‌پور»، مدیرعامل بیمه آسیا در مورد اطلاع داشتن از قیمت کارشناسی سازمان خصوصی‌سازی گفت: سازمان خصوصی‌سازی به عنوان نماینده دولت مسوول فروش ۱۰درصد سهام برای کشف قیمت بود و ما اطلاعی از چند و چون قیمت‌گذاری نداریم.
وی در عین حال گفت: البته تصورم بر این است که قیمت مورد نظر سازمان، تنها چند ریال با قیمت فروش رفته تفاوت داشت.
حاشیه‌های یک عرضه
شاید اطلاع‌رسانی دیگر هنگام دومین بیمه اصل چهل‌وچهاری اولین حاشیه عرضه آسیا باشد. به طوری که صورت‌های مالی حسابرسی شده 6ماهه، شب قبل از عرضه روی خروجی سایت سازمان بورس قرار گرفت.
شفاف‌سازی ضعیف «آسیا» وقتی در کنار ناشناخته بودن صنعت بیمه در بورس تهران قرار می‌‌گیرد، علامت سوال‌های عرضه را بیشتر می‌‌کند.
دومین مساله به جلسه معارفه نه چندان روشن این شرکت برمی‌گردد، به طوری که بسیاری از فعالان بازار و کارگزاران، برگزاری جلسه معارفه در ساعت معاملات را تنها محلی برای سخنرانی‌های پی‌درپی و نه جوابگویی به سوالات توصیف می‌‌کنند.
عدم انتشار گزارش قیمت‌گذاری سهام بیمه آسیا از سوی سازمان خصوصی‌سازی و رقابت فرسایشی خریداران که تا دقایق پایانی ساعت معاملاتی به طول کشید هم جزو دیگر حاشیه‌های عرضه این سهم است.

دادگاه نمی‌تواند معامله «فولاد خوزستان» را باطل کند
گروه بورس- معاون سازمان خصوصی‌سازی در حاشیه عرضه اولیه بیمه آسیا در بورس، تنها مرجع اظهارنظر در مورد پرونده معامله بلوکی فولاد خوزستان را هیات داوری اعلام کرد و گفت:‌ از نظر ما دادگاه شعبه 19 صلاحیت اظهارنظر در مورد این معامله را ندارد.
«سیدمهدی عقدایی» در مورد ابطال واگذاری بلوک فولاد خوزستان به «محمد جابریان» گفت: موضوع ابطال یا عدم ابطال این معامله در دادگاه تجدید نظر خواهی مطرح شده است. معاون سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که هیات داوری کدام یک از دو مرجع هیات داوری یا دادگاه شعبه ۱۹ تصمیم‌گیر نهایی در مورد معامله فولاد خوزستان است؟ گفت: هیات داوری تصمیم‌گیر نهایی است، ولی خریدار نیز می‌توانست ظرف ۱۰ روز به شعبه خاصی که رییس قوه قضائیه تعیین می‌کند، مراجعه و اعتراض خود را مطرح کند. وی خاطرنشان کرد: از نظر سازمان خصوصی‌سازی شعبه ۱۹ (شعبه‌ای که به نفع خریدار سهام فولاد خوزستان رای خود را صادر کرده است) شعبه خاصی که توسط رییس قوه قضائیه تعیین شده باشد، نیست. عقدایی با بیان اینکه اطلاعی از اینکه چه کسی این شعبه را تعیین و معرفی کرده است، ندارم، تصریح کرد: خریدار بلوک ۵/۳۰‌درصدی فولاد خوزستان، خود اقامه دعوی را در این شعبه مطرح کرده است. وی خاطرنشان کرد: این شعبه صلاحیت رسیدگی به این موضوع را نداشته است، ضمن اینکه سازمان خصوصی‌سازی نیز به این موضوع اعتراض کرده است.
پیشگامان نتیجه نمی‌گیرد
وی درباره اعتراض و شکایت شرکت پیشگامان کویر یزد (کنسرسیوم برکنار شده از خرید سهام مخابرات) اظهار داشت: این شرکت شکایتی نکرده، بلکه فقط احضاریه را ارائه کرده است. مطابق قانون این شرکت ابتدا باید مسائل خود را در هیات داوری مطرح کند.
معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: واگذاری شرکت‌های چادرملو، ایران‌خودرو، سایپا گل‌گهر و برخی از شرکت‌ها نیازمند رفع برخی از مشکلات آنها است. به عبارت دیگر موضوع صدر و غیر صدر اصل44 آنها مطرح است که در صورت تصمیم گیری در این خصوص، برنامه زمان‌بندی واگذاری آنها اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: از نظر ما شکایت شرکت پیشگامان وجهه قانونی ندارد و این شرکت نمی‌تواند به نتیجه خاصی برسد.
عکس: نگار متین‌نیا