ایرنا- دولت در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، با اختصاص بخشی از سهام ۱۴ شرکت دولتی دیگر به

سهام عدالت موافقت کرد. براساس مصوبه هیات وزیران که در تاریخ ششم مرداد ۱۳۸۸ توسط رییس‌جمهور ابلاغ شده است، به استناد ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، سهام دولتی (سهام متعلق به شرکت‌های مادرتخصصی ذی ربط) و متعلق به دولت در ۱۴ شرکت دولتی دیگر بابت سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه ‌گذاری استانی واگذار می‌شود. این سهام به نسبت مشمولان هر استان واگذار خواهد شد تا برابر مقررات توسط انتقال گیرندگان اداره شود.

براساس این مصوبه، ۴۰‌درصد سهام شرکت‌های ملی گاز، ملی صنایع پتروشیمی، هواپیمایی جمهوری اسلامی، پایانه‌های صادراتی مواد نفتی، دخانیات و ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی و ۱۰‌درصد سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت کرمانشاه، پالایش نفت آبادان، پالایش نفت اراک و پالایش نفت تبریز به سهام عدالت اختصاص یافت. از تاریخ ابلاغ این مصوبه، کلیه حقوق مالکانه سهام شرکت‌های فوق متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود و این شرکت‌ها موظفند بلافاصله اقدامات لازم در مورد انتقال مالکیت سهام به انتقال گیرندگان را به عمل آورند. در ضمن، قیمت سهام شرکت‌های بورسی که نماد معاملاتی آنها در تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه باز باشد، براساس قیمت تابلو بورس در تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تعیین می‌شود. قیمت سهام شرکت‌هایی که در حال پذیرش در بورس هستند معادل میانگین قیمت تابلو بورس در پایان معاملات ظرف ۱۵ روز معاملاتی بعد از کشف قیمت سهام خواهد بود و قیمت قطعی در هیات واگذاری به تصویب خواهد رسید. در صورتی که مبالغ سهام واگذاری به صورت علی‌الحساب به مبلغ ۱۵۵‌هزار‌میلیارد ریال پس از تعیین قیمت سهام مزبور، بیشتر یا کمتر باشد، درصد سهام یا سهام شرکت‌های جدید با اختیار وزارت اقتصاد تا مبلغ ۱۵۵‌هزار‌میلیارد ریال کسر یا اضافه خواهد شد. هزینه‌های مربوط برای انجام تشریفات قانونی و معاملات سهام توسط انتقال‌گیرندگان سهام از محل سود سهام شرکت‌های واگذارشده در طرح سهام عدالت تامین و پرداخت خواهد شد.

وضعیت سهام عدالت کارگران

همچنین «محمدجواد شیخ» مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت درباره سهام عدالت کارگران گفت: تعدادی از کارگران در قالب ایثارگران، جانبازان، کارمندان و تعدادی نیز در قالب سهام عدالت روستایی و عشایر این سهام را دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، سهام عدالت برای تعدادی از کارگران به صورت سهام ترجیحی بوده و کارگران شرکت‌های خدماتی و پیمانکاران دولت نیز مشمول این سهام بوده‌اند. وی افزود: کارگران ساختمانی و شهرداری‌ها نیز به تازگی به فهرست دریافت‌کنندگان سهام عدالت اضافه شده‌اند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت سپس گفت: با توجه به این امر، بیشتر کارگران در بخش‌های مختلف مشمول سهام عدالت شده‌اند و تنها عده معدودی از این قشر تاکنون سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. این درحالی است که «محمد پارسا» عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در خصوص ارزیابی روند اجرای طرح واگذاری سهام عدالت به کارگران، گفت: در این ارتباط دولت برای واگذاری سهام عدالت به ۴۲‌میلیون نفر از مردم که کارگران نیز جزو آنان هستند، برنامه ریزی کرده بود.

وی با بیان اینکه واگذاری سهام عدالت کارگران با تاخیر مواجه شده است، اظهار داشت: در جلسه‌ای که در اردیبهشت ماه با رییس‌جمهوری داشتیم به نمایندگی از کارگران سراسر کشور تاکید کردیم، روند واگذاری سهام عدالت به کارگران تسریع شود.

این مقام مسوول کارگری خاطرنشان کرد: کارگران از اقشار زحمتکش و کم درآمد محسوب می‌شوند، بنابراین جا داشت دولت قبل از گروه‌های دیگر آنها را مورد توجه قرار می‌داد. عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور خواهان واگذاری سهام عدالت به تمام کارگران شده بود.