خارجی‌ها می‌توانند به همراه شریک ایرانی، حداکثر 28درصد از سهام مخابرات را خریداری کنند
هیات واگذاری، ارزش پایه شرکت مخابرات ایران را ۶ /۱۵میلیارد دلار تعیین کرد
در صورت انجام این معامله، دوهزار میلیارد تومان از«درآمد حاصل از واگذاری سهام» محقق می‌شود.

بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس در راه است
«مخابرات ایران»؛ 5/15میلیارد دلار
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران قرار است با فروش بلوک مدیریتی سهام مخابرات ایران در اواخر شهریور ماه رقم بخورد.
سازمان خصوصی‌سازی دیروز به طور رسمی خبر واگذاری 50درصد به اضافه یک سهم «مخابرات» با قیمت پایه هر سهم 340تومان را در شهریور ماه تایید کرد.
ارزش کل پایه بلوک مدیریتی مخابرات با احتساب قیمت ۳۴۰تومانی هر سهم معادل ۷هزار و ۸۰۰میلیارد تومان (۸/۷میلیارد دلار) به دست می‌آید و از سوی دیگر ارزش پایه کل سهام شرکت نیز به ۱۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان (۵/۱۵میلیارد دلار) بالغ می‌شود. متقاضیان خرید بلوک مخابرات باید ۲۰درصد ارزش معامله را به صورت نقد و مابقی را طی اقساط ۸ساله پرداخت کنند. به این ترتیب با فرض انجام معامله در قیمت پایه، خریدار باید یک‌هزار و ۵۶۰میلیارد تومان را احتمالا طی ۳۰ روز کاری به حساب دولت واریز کند. از سوی دیگر خریدار باید هر ۶ ماه یکبار ۴۸۴میلیارد تومان اقساط مخابرات را بپردازد.
خارجی‌ها هم می‌آیند
اما در نظر گرفتن سهم ۲۸درصد برای خارجی‌ها و تعیین شرط اهلیت برای خریداران از جمله نکات جالب بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس است.
بر اساس گفته‌های «سید مهدی عقدایی»، معاون سازمان خصوصی‌سازی به «فارس»، هیات واگذاری مجوز خرید سهام مخابرات را تا سقف 28درصد برای خارجی‌ها صادر کرده به شرطی که سرمایه‌گذار خارجی با یک کنسرسیوم مشارکت کند؛ در این حالت و در صورت تشکیل کنسرسیوم با خارجی‌ها سهم داخلی‌ها از بلوک مخابرات نیز تا 22درصد تعیین شده است.
مالکیت «مخابرات» اهلیت می‌خواهد
اینکه منظور از اهلیت و بررسی صلاحیت خریدار یا خریداران بلوک مدیریت مخابرات چیست؟ چیزی است که معاون سازمان خصوصی‌سازی صحبتی درباره آن نکرده است. «عقدایی» تنها به این امر اشاره کرده که «با توجه به حساسیت شرکت مخابرات، مقرر شده اهلیت و صلاحیت خریداران بلوک مدیریتی مخابرات بررسی و تایید شود.» همچنین زمان دقیقی برای واگذاری بلوک 50درصد به اضافه یک سهم اعلام نشده و تنها به دهه اول شهریور ماه، زمان فراخوان عمومی برای فروش اشاره شده است. معاون سازمان خصوصی‌سازی در تکمیل این زمان گفته که «یک هفته بعد از درج فراخوان و بررسی صلاحیت متقاضیان، بلوک مخابرات را واگذار می‌کنیم.»
پیش از اعلام خبر واگذاری بلوک مدیریتی بزرگ‌ترین شرکت بورس، واگذاری ۵/۳۰درصد از سهام فولاد خوزستان در اوایل مرداد ماه سال گذشته، عنوان بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس را در اختیار داشت؛ معامله‌ای که ارزش آن بیش از یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بود.
استاندارد جهانی؛ هر خط 500دلار!
اما «شاهین چراغی»، رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین، قیمت‌گذاری سهام مخابرات را خوب دانست و گفت: «بر اساس استاندارد جهانی قیمت هر خط تلفن سیار معادل ۵۰۰دلار ارزیابی می‌شود. بر اساس پروانه هم مخابرات ایران مجوز ۳۸میلیون مشترک سیار را دارد که بر این اساس ارزش کل پایه مخابرات ایران معادل ۱۹میلیارد دلار به دست می‌آید.
وی ادامه داد: «رقم 19میلیارد دلاری مخابرات در شرایطی است که مطابق قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی، ارزش کل پایه «اخابر»، 5/15میلیارد دلار به دست آمده که به نظر من حداقل قیمتی است که این سهم می‌توانست داشته باشد.» چراغی در بخش دیگری به ظرفیت‌های مخابرات برای افزایش تعداد مشترکان خود در تلفن ثابت و سیار اشاره کرد و افزود: داشتن مجوز 38میلیون مشترک در خط سیار، 30میلیون مشترک در تلفن ثابت، 20درصد شبکه زیرساخت در کنار فرودگاه پیام و سایر تجهیزات از جمله مزایایی است که مخابرات ایران دارد.
رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین، شرکت خارجی‌ها را در این مزایده ضروری خواند و گفت: « از آنجا که مخابرات برای توسعه خود نیاز به تکنولوژی‌های جدید دارد، بنابراین لازم است که داخلی‌‌ها با تشکیل کنسرسیوم با خارجی‌ها به دنبال خرید بلوک مدیریتی «اخابر» باشند. وی تصریح کرد: رقبای مخابرات در حال ارتقای تکنولوژی ارائه خدمات به مشترکان خود هستند که اگر مخابرات بخواهد همچنان سهم بازار خود را حفظ کند، باید به دنبال به روز کردن خود باشد. وی حاشیه سود مخابرات را قابل افزایش دانست و گفت: وقتی مخابرات خصوصی شود بسیاری از هزینه‌های سربار این شرکت از جمله هزینه‌های پیمانکاری کم می‌شود و به دنبال اتخاذ این سیاست، حاشیه سود این شرکت افزایش قابل توجهی خواهد یافت. اما برخی از منابع آگاه از احتمال حضور ۴ کنسرسیوم برای خرید بلوک مدیریتی «اخاب» سخن می‌گویند. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: یک شرکت اندونزیایی، «شستا»، «بنیاد تعاون سپاه» و یک شخصیت حقیقی از جمله گزینه‌های مطرح برای خریداری بلوک مدیریتی مخابرات به شمار می‌روند. گفتنی است دیروز نماد مخابرات برای تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۸۸ بسته شد.