سنا - مواد ۹ تا ۱۵ اصلاحی دستورالعمل ضوابط استفاده از خدمات مشاوران عرضه اوراق بهادار توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد.

در این مصوبه در ذیل سرفصل شرایط اعطای مجوز مشاور عرضه در قالب ماده ۹ آمده است: اشخاص موضوع ماده ۲ این دستورالعمل با احراز شرایطی می‌‌‌توانند تقاضای دریافت مجوز فعالیت مشاور عرضه را به سازمان ارائه دهند که تامین مبلغ یک میلیارد ریال سرمایه پرداخت شده از جمله این شروط است.

در عین حال تامین فضای اداری حداقل به میزان ۱۲مترمربع با تجهیزات کافی مختص فعالیت مشاوره عرضه، به همراه سایر فضاها و تجهیزات اداری لازم به تشخیص سازمان که می‌‌‌تواند به طور مشترک به فعالیت‌های دیگر متقاضی اختصاص یابد و همچنین به کارگیری حداقل یک نفر دارای گواهی نامه تحلیل گری بازار اوراق بهادار به طور تمام وقت،‌ دو شرط دیگر ماده ۹ است. البته مبلغ سرمایه موضوع بند ۱ این ماده‌ (یک میلیارد ریال سرمایه پرداخت شده)، علاوه بر مبلغ سرمایه‌ای است که متقاضی باید برای سایر فعالیت‌های خود براساس مقررات مصوب تامین کرده باشد.

در عین حال شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران، برای دریافت مجوز مشاور عرضه علاوه بر شرایط موضوع این ماده باید بر اساس دستورالعمل مربوطه، حداقل رتبه (ب) را کسب کنند. این شرکت‌ها می‌‌‌توانند از فضا و نیروی انسانی اختصاصی موضوع بندهای ۲ و ۳ ماده ۹ (شرط دوم و سوم آمده در بالا)، به طور مشترک برای فعالیت مشاوره پذیرش نیز استفاده کنند.

در ماده ۱۰ اصلاح شده این دستورالعمل نیز آمده است که مجوز فعالیت مشاور عرضه با گزارش مدیریت مربوطه (مدیریت نظارت بر کارگزاران برای شرکت‌های کارگزاری متقاضی و مدیریت نظارت بر نهادهای مالی برای سایر متقاضیان)مبنی بر احراز شرایط این دستورالعمل، موافقت معاونت نظارت بر نهادهای مالی و تائید ریاست سازمان برای مدت ۲ سال صادر خواهد شد. این در حالی است که تمدید مجوز فعالیت مشاور عرضه برای دوره‌های دو ساله بعدی، براساس تشریفات این ماده صورت گرفته و منوط به حفظ شرایط و نظر موافق معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان مبنی بر عملکرد مطلوب مشاور عرضه در دوره قبل است.

در ماده ۱۱ دستوراالعمل فوق، ذیل سرفصل حفظ محرمانگی اطلاعات، بر اساس اصلاحیه انجام شده مشاور عرضه باید کلیه اسناد، مدارک و اطلاعاتی را که در اجرای وظایف خود مطابق این دستورالعمل، از ناشر طرف قرارداد دریافت می‌‌‌کند، به عنوان اطلاعات نهانی تلقی کرده و به استثنای سازمان و سایر مراجع به موجب قانون، بدون رضایت کتبی ناشر در اختیار اشخاص ثالث دیگر قرار ندهد. این اطلاعات صرفا می‌‌‌تواند در اختیار نماینده مشاور عرضه موضوع بند ۳ ماده ۹ این دستورالعمل و سایر کارکنان و مرتبطین مشاور عرضه مشروط به اینکه برای ارائه خدمات مشاوره عرضه ضروری باشد و این امر به تائید بالاترین مقام اجرایی (مدیرعامل) مشاور عرضه برسد، قرارگیرد. اطلاعات یاد شده خصوصا نباید در دسترس آن دسته از کارکنان مشاور عرضه قرار گیرد که در امر معاملات اوراق بهادار به نام مشاور عرضه یا سایرین نقش مجری یا تصمیم گیر را به عهده دارند.

سرفصل اطلاع رسانی در این دستورالعمل نیز اصلاح شد به طوری که در ماده ۱۲ آن آمده است که مشاور عرضه موظف است کلیه اطلاعات، اسناد و مدارک مربوط به فعالیت و وضعیت خود یا قرارداد موضوع ماده ۲ را که در اختیار دارد یا امکان تحصیل آن‌ها را دارد، بنا به تقاضای سازمان در مهلت مقرر به سازمان یا سایر مراجع ذی‌صلاح ارائه دهد. همچنین مشاور عرضه موظف است با بازرسان سازمان در بررسی و دستیابی به اطلاعات، اسناد و مدارک مذکور همکاری کند.

ماده ۱۳ نیز به وظایف مشاور اشاره دارد، بر این اساس مشاور عرضه موظف است اطلاعات مربوط به فعالیت و وضعیت خود یا قرارداد موضوع ماده ۲ را که افشای آن‌ها برای عموم به تشخیص سازمان ضروری است، در مهلت و به روشی که سازمان تعیین می‌‌‌کند، منتشر کند.

مواد ۱۴ و ۱۵ سرفصل ضمانت‌های اجرا نیز به احکام صادره مرجع رسیدگی کننده اشاره دارد. طبق ماده ۱۴در صورت تخلف مشاور عرضه از مفاد قرارداد موضوع ماده ۴ یا مواد این دستورالعمل (به استثنای مواد ۲ و ۹)، موضوع مطابق مقررات و رویه رسیدگی به تخلفات نهادهای مالی رسیدگی می‌‌‌شود.

بنابراین احکام مرجع رسیدگی کننده اخطار کتبی با درج در پرونده مشاور عرضه یا مدیر یا مدیران مربوطه، توبیخ کتبی با درج در پرونده مشاور عرضه یا مدیر یا مدیران مربوطه، تعلیق مجوز فعالیت مشاور عرضه برای حداکثر تا یک سال، لغو مجوز فعالیت مشاور عرضه، سلب صلاحیت نماینده موضوع بند ۳ ماده ۹ جهت انجام امور مشاوره عرضه به مدت حداکثر تا ۲ سال است که مرجع می‌‌‌تواند به یک یا ترکیبی از این موارد حکم کند. بر اساس ماده ۱۵ نیز در صورتی که مشاور عرضه هریک از شرایط موضوع مواد ۲ و ۹ این دستورالعمل را از دست بدهد، موضوع طبق رویه مربوط به رسیدگی به تخلفات نهادهای مالی، رسیدگی شده و مرجع رسیدگی می‌‌‌تواند مهلتی را که از سه ماه تجاوز نخواهد کرد، برای احراز شرایط در نظر بگیرد. مرجع رسیدگی همچنین می‌‌‌تواند نحوه احراز شرایط را تعیین و مجوز فعالیت مشاور عرضه را تا احراز شرایط تعلیق نماید. درصورت عدم احراز شرایط در مهلت تعیین شده، مرجع رسیدگی می‌‌‌تواند، مجوز فعالیت مشاور عرضه را لغو کند.

حداقل سرمایه پرداخت شده یک میلیارد ریال

همچنین براساس اصلاحیه دستورالعمل ضوابط استفاده از خدمات مشاوران عرضه که به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسیده است، درخواست مجوز فعالیت مشاور عرضه زمانی از سوی سازمان بورس قابل بررسی است که متقاضی، مبلغ یک میلیارد ریال سرمایه پرداخت شده را تامین کند، البته این مبلغ، علاوه بر سرمایه‌‌ای است که متقاضی باید برای سایر فعالیت‌های خود داشته باشد.

تامین فضای اداری حداقل به میزان ۱۲مترمربع با تجهیزات کافی مختص فعالیت مشاوره عرضه، به‌کارگیری حداقل یک نفر دارای گواهی‌نامه تحلیل‌گری بازار اوراق بهادار بطور تمام وقت از دیگر شرایط دریافت مجوز مشاور عرضه است.

همچنین شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران، برای دریافت مجوز مشاور عرضه، علاوه بر شرایط فوق، حداقل رتبه (ب) را کسب کنند.

مجوز فعالیت مشاور عرضه برای مدت دو سال صادر می‌شود و تمدید این مجوز، درصورت عملکرد قابل قبول مشاور عرضه و نظر موافق معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان قابل انجام است. همچنین براساس اصلاحیه انجام‌شده، مشاور عرضه باید کلیه اسناد، مدارک و اطلاعاتی را که در اجرای وظایف خود مطابق این دستورالعمل، از ناشر طرف قرارداد دریافت می‌‌‌کند، به عنوان اطلاعات نهانی تلقی کرده و به استثنای سازمان و سایر مراجع به موجب قانون، بدون رضایت کتبی ناشر در اختیار اشخاص ثالث دیگر قرار ندهد. به علاوه، مشاور عرضه موظف است اطلاعات مربوط به فعالیت و وضعیت خود یا قرارداد موضوع ماده ۲ را که افشای آن‌ها برای عموم به تشخیص سازمان ضروری است، در مهلت و به روشی که سازمان تعیین می‌‌‌کند، منتشر کند. براساس این اصلاحیه، مرجع رسیدگی کننده به تخلفات مشاور عرضه می‌تواند احکامی‌‌‌همچون اخطار کتبی با درج در پرونده، توبیخ کتبی با درج در پرونده، تعلیق مجوز فعالیت، لغو مجوز فعالیت و سلب صلاحیت به‌مدت دوسال را برای مشاوران عرضه متخلف صادر نماید.