بورس پس از انتخابات

شروین شهریاری

بورس تهران در هفته جاری در پی اعلام نتایج انتخابات و برخی ناآرامی‌‌ها با افت انگیزه خریداران مواجه شد که این مساله با توجه به افزایش عرضه‌‌ها، باعث رقم خوردن جو منفی در بازار شد. از آنجا که بازارهای مالی به طور طبیعی برای قرار‌‌گیری در مدار رشد نیازمند امنیت و آرامش هستند، عکس‌العمل کنونی بورس تهران تاحدی طبیعی تلقی می‌‌‌شود. در این وضعیت، معامله‌‌گران در حالی روند نسبتا افزایشی در قیمت‌‌های جهانی مواد خام (به عنوان یکی از مهمترین محرک‌‌های موثر بر بورس تهران) را دنبال می‌‌‌کنند که در سوی دیگر با ابهاماتی در زمینه امکان افزایش هزینه واحدهای تولیدی در پی احتمال اجرای طرح تحول اقتصادی مواجهند.

مثبت‌‌های بازار

در بین نمادهای مثبت کم تعداد بازار در این هفته، رشد قیمت سهام پتروشیمی ‌‌‌شیراز به چشم می‌‌‌خورد. «شیراز» در سال جاری با رشد بیش از ۱۰۰‌‌درصدی قیمت سهام خود مواجه شده است. به نظر می‌‌‌رسد دلایل رشد این سهم بیش از آنکه به عوامل بنیادی وابسته باشد به مسائلی نظیر سهام شناور آزاد پایین و خبر عرضه دو بلوک ۲۰ و ۱۹‌‌درصدی از سهام این شرکت مربوط است.

«شپاکسا» از دیگر نمادهای مثبت بازار بود. این شرکت در سال جاری دفتر مرکزی خود را به فروش می‌‌‌رساند و نیمی‌‌‌از سود خالص (۵۲۳ ریال به ازای هر سهم) نیز ناشی از همین درآمد غیرعملیاتی است. در کنار تکرار ناپذیر بودن این درآمد غیرعملیاتی، برخی مسائل مورد اشاره در گزارش حسابرسی شده بودجه مبنی بر کاهش کشش بازار برای محصولات شرکت و کاهش نرخ محصولات در اواخر سال مالی گذشته نیز قابل توجه است.

منفی‌‌های بازار

سهام بانک‌‌ها از جمله اولین گروه هایی بودند که با انتشار نتایج انتخابات با روند منفی مواجه شدند. از سوی دیگر، انتشار پیش‌نویس قانون بانکی از تحولات مهم در حوزه این صنعت محسوب می‌‌‌شود. بر اساس یکی از بندهای این قانون، منابع و مصارف قرض الحسنه از منابع و مصارف کلی بانک‌‌ها جدا خواهد شد. این مساله هزینه تمام شده پول را برای بانک‌‌های شبه دولتی که اتکای قابل توجهی بر منابع ارزان قیمت قرض الحسنه خود دارند، افزایش می‌‌‌دهد.

سهام شرکت‌‌های ساختمانی وابسته با مالکیت بانک اقتصاد نوین (سرمایه‌‌گذاری ساختمان و نوسا) نیز در این هفته با کاهش قیمت مواجه شدند. مطالعه صورت‌‌های مالی نشان می‌‌‌دهد که مشکل مزمن کمبود نقدینگی گریبانگیر این شرکت‌‌ها شده است و عدم تسویه بخشی از مطالبات سود سهامداران به‌رغم گذشت مهلت قانونی نیز نشانه‌‌ای در همین راستا به شمار می‌‌‌رود.

گزارش‌های قابل توجه

انتشار گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی شده زامیاد از موارد قابل توجه در هفته جاری بود. این گزارش نشان می‌‌‌دهد که کاهش سود عملیاتی نسبت به پیش‌بینی بودجه منجر به افت حدود ۲۰‌‌درصدی عملکرد شرکت نسبت به آخرین پیش بینی بودجه ۸۷ (۱۰۸۳ ریال به ازای هر سهم) شده است. افزایش ۱۰۰‌‌درصدی موجودی مواد و کالای شرکت در کنار موجودی حدود ۱۱ هزار دستگاه انواع وانت نیسان در پایان سال گذشته می‌‌‌تواند نشانه‌‌ای از مشکلات فروش شرکت تلقی شود. گفتنی است، حدود ۵۰۰ ریال از درآمد ۸۲۳ ریالی خالص هر سهم در سال ۸۷ مربوط به سود غیرعملیاتی ناشی از فروش ۶۰‌‌درصد پروژه کاشان به شرکت سایپا است. سهامداران این شرکت با توجه به انجام این معامله و بودجه شرکت سایپا (که تقسیم سود ۱۰۰۰ ریالی را برای این شرکت

سرمایه پذیر منظور کرده است) امیدوارند که بخش قابل توجهی از سود سال ۸۷ در مجمع پیش‌رو بین سهامداران تقسیم شود.

تحرکات حقوقی

شرکت بیمه ایران از جمله نهادهای حقوقی است که در هفته جاری در پی ایجاد موج عرضه در بازار اقدام به خریدهای نسبتا پرحجم در برخی نمادهای معاملاتی نظیر «شخارک» و «کچاد» نموده است. شرکت‌‌های بیمه به طور سنتی در نیمه نخست سال در موقعیت بهتری به منظور تزریق نقدینگی و انجام سرمایه‌گذاری‌ها قرار دارند.

در نماد «ومعادن» نیز حضور شرکت‌‌های سهامدار زیرمجموعه در معاملات روزانه مشهود است. این تحرکات که اغلب در زمان تشکیل صف‌‌های خرید و فروش انجام می‌‌‌شود، کمک شایانی به افزایش نقدشوندگی سهام توسعه معادن و فلزات کرده است.

در حاشیه بازار

رد طرح بیمه کارگران روستایی مخابرات توسط شورای نگهبان از جمله تحولات حاشیه‌‌ای موثر بر وضعیت بزرگترین شرکت بورس تهران در هفته جاری بود. شورای نگهبان با استدلالی مشابه سهامداران شرکت (تصرف در منافع بخش خصوصی) طرح مجلس را نپذیرفت تا بدین ترتیب سهامداران مخابرات از یکی دیگر از ریسک‌‌های سیستماتیک پرشمار موثر بر وضعیت این شرکت، لااقل به صورت موقت در امان بمانند.