ایسنا - معاون سازمان خصوصی‌سازی از پیگیری این سازمان برای اعطای تسهیلات ۱۵۰۰میلیارد تومانی به خریداران سهام خبر داد. دکتر اسماعیل غلامی درباره تسهیلات ۱۵۰۰میلیارد تومانی و مخالفت بانک مرکزی اضافه کرد: احتمالا دوباره پیگیری‌ها در این زمینه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از قطعی شدن معامله پتروشیمی رازی که چندی پیش از سوی یک کنسرسیوم ترک خریداری شده بود، خبرداد و افزود: برخی‌ها درصدد قطعی نشدن این معامله بودند و به نظر می‌رسد جریانات ضد خصوصی سازی به دنبال این هستند که این معاملات انجام نشود اما در نهایت این کنسرسیوم ۲۰درصد نقد را پرداخت کرده و معامله قطعی اعلام شد.

وی با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌های متعدد در انجام معامله گفت: عده‌ای با وجود آنکه خود را معتقد به اجرای خصوصی‌سازی می‌دانند در عمل سد این راه هستند و به محض آنکه قرار است معامله‌ای انجام شود مقاومت‌های زیادی از خود نشان می‌دهند تا منافعشان حفظ شود.

با فروش مزایده‌ای ۹۵درصد سهام پتروشیمی رازی به یک کنسرسیوم ترک اولین حضور سرمایه‌گذاران خارجی در سهام اصل ۴۴ در اول اسفند ۱۳۸۶ کلید خورد و مقرر شد براساس شرایط اعلامی و تعیین شده‌، این کنسرسیوم بعد از تبدیل دلار به ریال، ۲۰‌درصد از ارزش کل معامله به مبلغ ۱۲۷‌میلیارد تومان را پرداخت کرده و ۸۰درصد باقی مانده را نیز در اقساط پنج ساله به سازمان خصوصی‌سازی ارائه دهد که در نهایت در روز گذشته ترک‌ها ۲۰درصد از ارزش کل را پرداخت کرده و این معامله قطعی اعلام شد.

دولت با موافقت با انجام این معامله عملا ۶۳۵میلیارد تومان سهام تحت مالکیت خود را به سرمایه‌گذار خارجی فروخت. خریدار کنسرسیوم ترکیه‌ای متشکل از چهار عضو شامل شرکت‌های ترکیه‌ای گوبره تاش، آسیا گاز انرژی، طاووسان و شرکت ایرانی شقایق سازه‌ رنگین ایران است.

این کنسرسیوم در گروه پنج شرکت بزرگ شیمیایی اروپا قرار دارد که سهام آن در بورس ترکیه مورد معامله می‌گیرد.