غلامحسین دوانی

دو سالی است که به همت تنی چند از مدیران ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و به تازگی هم وزارت کار و امور اجتماعی پایگاه اطلاع‌رسانی «پارس درگاه» راه‌اندازی شده است. در مجموع، مقالات و اطلاعات ضبط شده در این وب‌گاه تاکنون به مرز ۳۰۰۰۰ مقاله می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری حجم مقالات این پایگاه از یک صد هزار تجاوز کند. به نظر می‌رسد با توجه به هدف این پایگاه که همانا آزادسازی اطلاعات و تبدیل شدن به یک مرکز اطلاع‌رسانی مشابه GOOGLE است، وظیفه همه نهادها و موسسات دولتی و خصوصی حمایت جدی از این وب‌گاه به منزله شاهراه اصلی ارتباطات اطلاعاتی کشور است.

خوشبختانه با همت مدیران ارشد برخی شرکت‌های خصوصی نظیر شرکت کیسون تهران جنوب، داروسازی اکسیر، کربن، رامپکو، فیرمکو، داتک و همکاری برخی اعضای جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره، این پایگاه اطلاع‌رسانی توانسته در یک فرصت کوتاه شش‌ماهه سال‌جاری از مرز ۳۰۰۰۰ مقاله عبور کند و انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری اطلاعات و لوح فشرده تمامی همایش‌های کشور در این پایگاه جهت دسترسی علاقه‌مندان قرار داده شود.

شبکه متخصصین با اهداف ارائه اخبار و اطلاعات علمی - تخصصی مورد نیاز جامعه علمی تخصصی داخل و خارج کشور و برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات میان این جامعه (شامل متخصصین داخل و خارج کشور، مراکز علمی و تحقیقاتی، استادان، پژوهشگران، سایت‌ها، انجمن‌های علمی، سازمان‌ها، صنایع، شرکت‌ها، مراکز رشد، نشریات دانشجویان و ...) با خصوصیات ویژه‌ای طراحی شده است؛ به گونه‌ای که اعضای این جامعه و علاقه‌مندان بتوانند میان توانایی‌ها و نیازهای تخصصی‌شان ارتباط برقرار کنند.

این شبکه که برای بیش از ۸۵ رشته تخصصی راه‌اندازی شده و دارای همین تعداد سایت مستقل در گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، هنر و میان رشته‌ای می‌باشد، توسط مجموعه‌ای علاقه‌مند و داوطلب از مراکز و انجمن‌های علمی، سازمان‌ها، متخصصین، شرکت‌ها، مدیران، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و ... به صورت مشارکت در ۱- هیات امنا ۲- مدیران ۳- دبیران و ۴- مشاوران،‌ برای هر یک از سایت‌ها (رشته‌ها) اداره و نظارت می‌شود.

هدف شبکه

جمع‌آوری مجازی جامعه علمی - تخصصی ایرانیان در نقاط مختلف کشور و جهان و برقراری ارتباط و همکاری میان آنها در جهت افزایش اطلاعات و توان آنان، استفاده عموم مردم از آنها و کمک به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (ایجاد اولین مرکز رشد مجازی جامعه علمی - تخصصی ایرانیان).

شبکه در آدرس اینترنتی www.parsdargahsites.com مستقر است.

وظایف شبکه

۱ - اطلاع‌رسانی به اعضای جامعه علمی - تخصصی ایران در هر نقطه از کشور و جهان و دعوت به عضویت در شبکه.

۲ - هدایت فعالیت‌های شبکه در راستای رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سند چشم‌انداز.

۳ - ایجاد و تحکیم روابط و همکاری‌های علمی و تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی میان جامعه علمی - تخصصی ایرانیان.

۴ - کاهش شکاف دیجیتالی (تفاوت دسترسی به اطلاعات) میان جامعه علمی - تخصصی ایرانیان داخل و خارج کشور و ایجاد فرصت‌های برابر جهت دسترسی همگان به اطلاعات و قابلیت‌های جامعه علمی - تخصصی ایران

۵ - همکاری با سازمان‌های دولتی و جامعه علمی - تخصصی و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت آنان در مدیریت و بهره‌برداری از شبکه

۶ - حمایت و تشویق تبادل اطلاعات، تولید علم و فن‌آوری و استفاده از آن.

۷ - کمک به ایجاد اشتغال، کارآفرینی، تقویت خلاقیت و ایده‌پردازی علمی - تخصصی.

۸ - ایجاد بورس مجازی ایده و اشتغال

۹ - اداره هر یک از سایت‌های تخصصی شبکه توسط اعضای جامعه علمی - تخصصی ایرانیان.

۱۰ - کمک به دولت، بخش‌خصوصی، متخصصان و عموم مردم برای دسترسی و استفاده سریع از جامعه علمی- تخصصی ایرانیان در نقاط مختلف جهان.

۱۱ - ارائه مداوم اطلاعات علمی - تخصصی اعضا شامل مقالات - همایش‌ها، اخبار علمی - تخصصی، فراخوان‌های پژوهشی، ایده‌ها، نیازها (افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها)، درخواست‌های شغلی، مناقصه‌ها، مزایده‌ها و ... به جامعه علمی و تخصصی.

به نظر می‌رسد با توجه به هدف این پایگاه کلیه نهادها و موسسات خصوصی و دولتی به ویژه مجموعه بانک‌ها و موسسات مالی - اعتباری باید به طریق مناسب به ویژه از طریق حمایت‌های مالی به رشد و توسعه پایگاه و اطلاعاتی کمک کنند تا جامعه ایرانی هر چه زودتر شاهد یک پایگاه اطلاعات مالی همچون گوگل شود. علاقه‌مندان برای بازدید از اطلاعات موجود در این پایگاه می‌توانند به آدرس www.parsdargahsites.com مراجعه کنند.